کد خبر: ۵۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
ارائه یک لیست واحد در بین نیروهای انقلاب، انصراف شهردار سابق تهران از عرصه رقابت انتخابات و جزئیات قانون شفافیت منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی، مهمترین رویدادهای امروز انتخابات بود.

به گزارش آرانیوز، رصد فضای رسانه‌ای و بررسی تحرکات سیاسیون در عرصه سیاسی نشان می‌دهد انتخابات مجلس دهم که ۲ اسفند ماه برگزار می‌شود، رقابتی خواهد بود چنانچه مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان به شکل گیری این فضای رقابتی در ایستگاه دهم بهارستان اشاره می‌کنند.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشوردر گفتگو با خبرنگار مهر، چشم انداز حضور مردم در انتخابات را مثبت ترسیم کرد و گفته بود: در ۳۶ دوره انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، همه پرسی، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی، در مجموع بیش از ۸۶۶ میلیون برگه رأی در صندوق‌های اخذ رأی ریخته‌اند و با انتخابات پیش رو انتظار است به رکورد ۹۰۰ میلیون رأی برسیم.

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز که نهاد متبوع او مسئولیت نظارت بر انتخابات را برعهده دارد با اشاره به شکل گیری فضای رقابتی در انتخابات ۲ اسفند ماه، می‌گوید: «برخلاف برخی اظهارات نادرست، انتخابات آتی کاملاً رقابتی است و نمایندگان همه جناح‌ها در انتخابات حضور دارند و بنابر گزارش‌های رسیده رقابت مناسبی میان داوطلبان شکل می‌گیرد.»

با توجه به آنکه ۱۰ روز دیگر تا انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است، مهمترین اخبار انتخابات در روز چهارشنبه (امروز) را مرور می‌کنیم.

اسامی ۱۴۵۳ نامزد نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه تهران اعلام شد

در اجرای ماده ۳۶ آئین نامه اجرایی و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن بدین وسیله اسامی و مشخصات نامزدهای انتخاباتی حوزه انتخابی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اعلام می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده این آگهی به سایت فرمانداری تهران به نشانی https://tehran.ostan-th.ir مراجعه کنند. همچنین لیست اسامی را می‌توان از اینجا مشاهده کرد.

جزئیات قانون شفافیت منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور که این روزها پرخبر ظاهر می‌شود در تشریح جزئیات قانون شفافیت منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی، گفت ماده اول این قانون در خصوص اصلاحات است و در ماده دو آن اعلام شده است که هیچ نامزدی نمی‌تواند خارج از این قانون دریافتی‌ای اعم از مادی و غیر مادی داشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: ماده سوم این قانون منابع قانونی را معرفی کرده است که اموال و دارایی شخص نامزد، کمک‌های احزاب و گروه‌های سیاسی و کمک‌های اشخاص حقیقی ایران و بعد منابع و امکانات عمومی است که می‌تواند در اختیار نامزد قرار گیرد مانند سالن‌های اجتماعات و جایگاه‌های نصب تبلیغات.

عرف تصریح کرد: ماده چهارم دریافت‌ها و پرداخت‌ها را مشخص کرده است که هم فرد پرداخت کننده و شخص حقوقی و گروه‌ها مشخص باشد. نام و نام خانوادگی دریافت کننده نیز باید مشخص باشد. حداکثر هزینه هر نامزد را وزارت کشور باید پیشنهاد بدهد و در هیئت مرکزی نظارت تصویب شود.

وی افزود: در ماده بعدی اینکه هزینه‌ها در چه جایی باید صورت گیرد مطرح شده است؛ اول هزینه‌های مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات است دوم هزینه‌های برپایی تجمعات عمومی و سوم هزینه‌های تبلیغات مجاز و حق الزحمه ای که می‌شود در ستادها به افراد پرداخته شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: در ماده هفتم این قانون مشخص می‌کند هر نامزد باید حسابی را برای واریز و برداشت در یکی از بانک‌های معتبر که مجوز بانک مرکزی دارد افتتاح و آن را اعلام کند. در ماده هشتم هر یک از نامزدها باید فردی را به عنوان مسئول مالی مشخص کنند که بر اساس تبصره یک خود داوطلب می‌تواند مسئول مالی خودش باشد که البته باید گزارش‌های لازم را بدهد.

عرف گفت: ماده نهم بحث سامانه مالی است که به این انتخابات نمی‌رسد و در تبصره خود قانون اشاره شده است که برای دوره بعد باید این سامانه شکل بگیرد. در ماده دهم اسناد مالی باید مشخص شود و حداکثر بیست روز پس از رأی‌گیری توسط نامزد به فرمانداری و از آن طریق به وزارت کشور و هیئت مرکزی ارسال شود.

وی در پایان تاکید کرد: در ماده یازدهم تخلفات مورد بحث قرار می‌گیرد که اگر تخلفی صورت گیرد مجازات‌های تعزیری درجه ۶ اطلاق خواهد شد و فرد را مشمول یک و دو دوره محرومیت می‌کند. ماده دوازدهم نیز ماده ۵۷ قانون را اصلاح کرده است که قاعدتاً به بحث تبلیغات باز می‌گردد.

شنبه؛ نشست خبری میرسلیم در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود

نشست خبری مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه و عضو فهرست ائتلاف نیروهای انقلاب با موضوع انتخابات ۹۸، صبح شنبه (۲۶ بهمن) از ساعت ۱۰ صبح در محل خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.

مسئولان اجرایی و عوامل نظارتی از هیچ داوطلبی جانبداری نکنند

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه امروز این شورا، با بیان اینکه گزارش‌های تخلفات انتخاباتی توسط ناظران شورای نگهبان تنظیم می‌شود و توسط نهادهای ذی‌ربط با این تخلفات برخورد می‌شود، تاکید کرد: مسئولان اجرایی و عوامل نظارتی باید دقت داشته باشند که در طول زمان برگزاری انتخابات از هیچیک از داوطلبان و جناح‌های سیاسی جانبداری نکنند و دستگاه‌های دولتی از بیت المال به نفع آنان سو استفاده نکنند.

آنها که می‌گویند انتصابات است نه انتخابات، کاسبی سیاسی می‌کنند

حجت الاسلام محمد محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تلاش برخی که می‌خواهند انتخابات را زیر سوال ببرند، گفت: کسانی که به جای انتخابات از لفظ انتصابات استفاده و آن را مطرح می‌کنند کسانی هستند که خودشان با سازوکار انتخاباتی در مسند امور نشسته‌اند.

وی افزود: این افراد کم لطفی می‌کنند چرا که انتخابات ایران جز سالم‌ترین انتخابات دنیاست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عده‌ای کاسب سیاسی هستند، افزود: برای این افراد مهم این است که کسب و کار سیاسی آنها رونق داشته باشد.

انصراف شهردار سابق تهران از انتخابات مجلس

محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی طی نامه‌ای به فرمانداری تهران از نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا کرد.

او در نامه خود خطاب به فرماندار تهران، آورده است: تأیید دیرهنگام شورای محترم نگهبان امکان برنامه ریزی، سازماندهی در این دوره از انتخابات را از اینجانب سلب کرد، بنابراین مستند به ماده ۴۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف خود را از داوطلبی نمایندگی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اعلام می‌دارم.

هیئت نظارت بر نمایندگان ناکارآمد است / لابی‌گری؛ شاهراه فساد در مجلس

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز و عضو شورای فراکسیون نمایندگان ولایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عملاً بر گزارش‌های واصله رسیدگی می‌کنند، اظهار داشت: به اعتقاد بنده نوع شکل‌گیری این هیئت معیوب است و نمی‌تواند کارآمدی لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قطعاً وقتی نماینده‌ای به وظایف غیرقانونی خود ورود کند دقیقاً رانت و لابی‌گری آغاز می‌شود، بیان کرد: ما در طول دوره نمایندگی حتی می‌شنویم که به نماینده‌ای گفته می‌شود که برود و در سرمایه گذاری سهیم شود تا امتیاز بگیرد و یا فلانی سفر خارجی برود و به نوعی نمک گیرش کنند، لذا اینها همگی زمینه ساز مفاسد است.(متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید)

زمان آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس مشخص شد

ستاد انتخابات کشور اطلاعیه شماره ۱۲ خود را درباره زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی صادر کرد.

متن این اطلاعیه به این شرح است:

در اجرای ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن، در خصوص زمان شروع و پایان فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، به آگاهی ملت شریف ایران و تمامی نامزدهای نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز و در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه اول اسفند یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می‌یابد.

نادران: منتظر یک لیست مقبول و کارآمد باشید

الیاس نادران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در توئیتی از ارائه فهرست کارآمد در جریان متبوعش خبر داد و نوشت: «بعد از نوسانات سیاسی روزهای اخیر از اردوگاه اصولگرایان خبرهای خوشی می‌رسد. منتظر یک لیست واحد مقبول و البته کار آمد باشید.»

تأیید صلاحیت «علی فلاحیان» برای انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان

ستاد انتخابات وزارت کشور در اطلاعیه شماره ۱۳ خود از تأیید صلاحیت حجت الاسلام علی فلاحیان برای انتخابات میان دوره‌ای خبرگان خبر داد.

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

پیرو اطلاعیه شماره ۱۱ به اطلاع مردم شریف استان تهران می‌رساند با عنایت به تأیید صلاحیت آقای علی فلاحیان داوطلب نمایندگی انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان برای حوزه انتخابیه استان تهران نام ایشان به لیست نامزدهای استان تهران افزوده می‌گردد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار