کد خبر: ۵۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کرمان – افزایش صادرات طی سال گذشته موجب شد کشاورزان جنوب کرمان به کشت این محصول ترغیب شوند اما در سال جاری بی توجهی به بازاریابی و صادرات موجب شده تقاضا برای خرید به شدت کاهش یابد.

خیارهای گلخانه‌ای جنوب کرمان خوراک دام شدند

باز هم بی توجهی و بی تدبیری در بخش کشاورزی در جنوب کرمان کشاورزان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در حالی که طی سال‌های گذشته کشاورزان به سمت تولید محصول خیار با توجه بازاریابی در عراق و روسیه ترغیب می‌شدند و سود قابل توجهی هم به جیب زدند اما در سال جاری اقدام و برنامه ریزی مناسبی برای صادرات به خارج از کشور انجام نشده است و عدم واردات خیار به عراق موجب شده این محصول روی دست کشاورزان کرمانی بماند.

کشاورزان خیار کار ورشکست شدند

طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر و با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، حمل و نقل و کارگر قیمت هر کیلو خیار برای جبران هزینه‌های کشاورز در مزرعه باید ۳ هزار تومان باشد و در این صورت کشاورز نه سود می‌کند و نه زیان و فقط هزینه‌های کشت جبران می‌شود اما هم اکنون هر کیلو خیار گلخانه‌ای رسمی در جنوب کرمان ۷۰۰ تا ۱,۵۰۰ تومان و هر کیلو خیار خوار دار بین ۵۰۰ تا ۱,۲۰۰ تومان بنا به کیفیت محصول فروش می‌رود و این یعنی ورشکستگی کشاورزان.

در صورت برداشت محصول هزینه هر نفر کارگر در طول روز ۱۲۰ هزار تومان است و در چنین شرایطی بهترین گزینه عدم برداشت محصول و جایگزینی بوته‌های خیار با محصولات جایگزین است و این راهی است که اکثر کشاورزان در پیش گرفته‌اند.

جنوب استان کرمان رتبه نخست تولید خیار سبز در کشور را دارد و پیش بینی می‌شد که در سال جاری ۴۵۰ هزار تن خیار سبز برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود اما عملاً کشاورزان با سدی به نام عدم تقاضا مواجه شده‌اند.

در سال جاری ۴۵۰ هزار تن خیار سبز برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود اما عملاً کشاورزان با سدی به نام عدم تقاضا مواجه شده‌اند

یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل عدم واردات محصول از سوی عراق به عنوان مهمترین مشتری خیار استان کرمان است.

این امر در پی بخشنامه وارداتی کشور عراق در خصوص ممنوع شدن واردات برخی از محصولات کشاورزی از ایران انجام شده است و تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای رفع این مشکل از سوی طرف ایرانی انجام نشده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: جنوب استان کرمان بزرگترین تولید کننده خیار سبز در کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل هم اقبال کشاورزان برای تولید این محصول زیاد است.

عدم بازاریابی و سکوت مسئولان ادامه دارد

فرامرز رستگاری افزود: این مناطق توان تولید ۴۵۰ هزار تن خیار سبز را دارا می‌باشد و سطح زیر کشتی معادل ۱۲ هزار هکتار را به خصوص اختصاص داده است.

وی گفت: در سال جاری نهاده‌های تولید افزایش قیمت دارند اما متأسفانه به دلیل کاهش تقاضا شاهد افت قیمت محصول می‌باشیم که برای رفع این مشکل باید هر چه زودتر در راستای بازاریابی بین المللی در این زمینه اقدام شود.

وی خواستار مذاکره با عراق برای رفع موانع واردات خیار به این کشور شد و بیان کرد: قرار است در این زمینه به زودی جلساتی با مسئولان مرتبط در عراق و ایران انجام شود همچین روسیه، پاکستان و افغانستان و ترکیه نیز می‌توانند مقصد مطلوبی برای محصول خیار باشند که در این خصوص مسئولان و دستگاه‌های مرتبط باید اقدام کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر ضمن اشاره به نارضایتی کشاورزان از وضعیت موجود و ضرر هنگفت کشاورزان گفت: مشکل عدم فروش محصول در هفت شهرستان جنوب کرمان دیده می‌شود که می‌تواند اقتصاد منطقه را تحت تأثیر شدید قرار دهد.

مسلماً بازاریابی محصولات کشاورزی برعهده کشاورز نیست و دولت باید در این زمینه اقدام کند

یحیی کمالی پور بیان کرد: مسلماً بازاریابی محصولات کشاورزی برعهده کشاورز نیست و دولت باید در این زمینه اقدام کند.

وی گفت: صادرات بسیاری از کالاها به عراق در حال انجام است و مسئولان می‌توانند با رایزنی مناسب زمینه صادرات مجدد محصولات کشاورزی را نیز فراهم کنند.

کمالی پور بیان کرد: افت قیمت محصول در جنوب کرمان می‌تواند تبعات غیر قابل جبرانی برای اقتصاد منطقه داشته باشد.

دلالان قیمت را در بازار داخلی کاهش داده‌اند

محمد سرایانی یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که می‌گوید: سال گذشته به دلیل بازار مطلوبی که خیارکاران داشتند سود قابل توجهی کردند و به همین دلیل اقبال برای کشت محصول خیار افزایش یافت اما به یکباره جلوی صادرات گرفته شد.

وی بیان کرد: هر روز قیمت خیار کمتر می‌شود چون دلالان می‌بینند که خیارها در حال خراب شدن هستند و کشاورز مجبور است به هر قیمتی خیار را بفروشد.

سرایانی گفت: مسلماً باید به کشاورزان هشدار داده می‌شد که با توجه به عدم صادرات محصول این حجم خیار در جنوب کرمان کشت نشود و در حال حاضر نیز باید مسئولان بخش بازرگانی در کشور چاره اندیشی کنند که این ثروت به باد نرود ویا خوراک دام‌ها نشود.

مسئولان برای توسعه بخش فرآوری منتظر بخش خصوصی هستند

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های فراوری در جنوب کرمان وجود ندارد و هیچکس نیز در این زمینه گام عملی برنداشته بلکه همه مسئولان فقط شعار داده‌اند و منتظر اقدام بخش خصوصی بوده‌اند گفت: کارخانه‌های داخلی هم اقدامی برای خرید خیار از کشاورزان جنوب کرمان انجام نداده‌اند.

وی گفت: ما برای تولید هر کیلو خیار دو هزار تومان هزینه کرده‌ایم و برای برداشت و حمل و نقل هم هزار تومان و اگر زیر قیمت سه هزار تومان خیار فروش برود یعنی ضرر و زیان کشاورز.

وی بیان کرد: تا کنون هیچ اقدام مؤثری برای رفع این مشکل انجام نشده و برخی از کشاورزان بوته‌های خیار را در گلخانه‌ها خوراک دام کرده‌اند و شروع به کشت محصولات جایگزین می‌کنند تا جلوی ضررهای بیشتر گرفته شود.

وی با اشاره به شعار حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی گفت: باعث تعجب است که چرا مسئولان نظاره گیر این وضعیت هستند و اقدام مؤثری برای حل مشکل مردم در جنوب استان انجام نمی‌دهند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار