کد خبر: ۵۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین:
قزوین- رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: وضع قوانین دست و پاگیر و بخشنامه های متعدد یک شبه مانع تولید و صادرات است لذا از دولت می خواهیم صادرکنندگان را به حال خود رها کند.

دولت صادرکنندگان را به حال خود رها کند / انتظار کمک نداریم

جلسه اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین سه شنبه شب در یکی از واحدهای تولیدی سفره‌های یک بار مصرف در شهرک صنعتی کاسپین قزوین برگزار شد.

در این جلسه که سعید نبیل رئیس سازمان صمت استان قزوین، مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی استان، مهدی عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان، حسین زکی زاده مدیرکل اقتصادی استانداری قزوین و رضایی مدیرعامل شهرک صنعتی کاسپین هم حضور داشتند ضمن طرح مشکلات صادرکنندگان در خصوص هماهنگی برای سفر یک روزه وزیر صنعت به استان و مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تبادل نظر شد.

مهدی عبدیان در این نشست اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان با فشار تحریم‌ها به دنبال ایجاد نارضایتی در میان مردم و متوقف کردن چرخ تولید هستند باید مسئولان دولتی با تدبیر منطقی برای حل مشکلات تولیدکننده و صادرکنندگان همت کنند.

وی بیان کرد: قطع وابستگی نفتی و نرخ ارز موجب شد تا شرایطی فراهم شود که صادرات رونق بگیرد اما مدیریت و تصمیمات اشتباه مدیران کشوری موجب شده فرصت‌ها از دست رفته و شرایط حادتری ایجاد شود و تداوم این روند منطقی نیست.

صادرکننده نمونه کشور تصریح کرد: با چالش‌هایی که برای صادرکنندگان از جمله سپردن تعهدات ارزی و اجبار به بازگرداندن ارز از سوی صادرکنندگان ایجاد شده به جای این که بتوانیم صادرات را بالا برده و کمبودهای ارزی از محل صادرات نفت را جبران کنیم با گره‌های بیشتری مواجه شده ایم.

وی اظهار داشت: در وضعیتی که ارزش پول ملی تا ۷۵ درصد کاهش یافته تنها راه جبران آن از مسیر صادرات است اما همچنان با قوانین و مقررات دست و پا گیر و بخشنامه‌های خلق الساعه شاهد موانعی در این مسیر هستیم.

مدیران دولتی برای شرایط بحرانی برنامه ندارند

عبدیان اضافه کرد: علیرغم این که صادرکنندگان و بازرگانان و فعالان اقتصادی هشدار لازم را برای تشدید تحریم‌ها داده بودند اما وقتی قیمت ارز به صورت افسار گسیخته بالا رفت متأسفانه مدیران ما هیچ برنامه‌ای برای کنترل آن نداشتند و همه امور به رئیس بانک مرکزی سپرده شد که ایشان هم که تخصص اقتصادی نداشت تنها به فکر تأمین ارز مورد نیاز کشور بود و به عواقب تصمیماتی که برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان داشت توجه نکرد و چالش‌ها بیشتر شد.

دولت صادرکنندگان را به حال خود رها کند / انتظار کمک نداریم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین در ادامه گفت: از دولت انتظار داریم کاری به صادرکنندگان نداشته باشند و ما را به حال خود رها کنند زیرا ما خود قادریم مشکلاتمان را حل کنیم به شرط آنکه بخشنامه‌های لحظه‌ای و روزانه صادر نکنند و مانع تولید و صادرات نشوند.

وی اضافه کرد: صادرکنندگانی که در این شرایط در عرصه اقتصادی وارد نبرد اقتصادی شده اند بدون شک خیرخواه ملت و کشورند و در بازگشت ارز متعهد هستند اما مشکل اقتصاد با دستور حل نمی‌شود و این که ارز را با هشت هزار تومان بفروشیم و بازار ۱۳ هزار تومان باشد و ما متضرر شویم منطقی نیست.

این فعال اقتصادی استان قزوین یادآور شد: در حالی که ارز حاصل از صادرات و ارزش افزوده را به دولت می‌دهیم متأسفانه باید ماه‌ها منتظر باشیم تا هزینه ارزش افزوده که پول خودمان است را از دولت بگیریم و این تأخیر ظلم مضاعف به صادرکننده است.

تصمیم گیری بانک مرکزی برای صادرکننده توجیه کارشناسی ندارد

عبدیان با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه صادرات اظهار داشت: وقتی رئیس کل بانک مرکزی به هر روشی دنبال تأمین ارز مورد نیاز کشور است و برای ایشان تعطیل شدن کارخانه‌ها و بیکاری دهها نفر و نیز کاهش صادرات معنایی ندارد باید نگران باشیم که مسیر را اشتباه می‌رویم.

وی گفت: در صدور بخشنامه‌های صادراتی و ارزی و وضع قوانین مرتبط با تولید متأسفانه از دیدگاه کارشناسان اقتصادی و صادرکنندگان استفاده نمی‌شود و در سه قوه هم هیچ نگاهی در بهره گیری از نظر تولیدکنندگان نیست و در نهایت بدون استفاده از ایده صادرکنندگان نمی‌توان امیدوار بود که گره‌ای از تولید و صادرات باز شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار