کد خبر: ۵۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
رئیس کل دادگستری استان اصفهان تأکید کرد: اغتشاشگران تحت کنترل قرار می‌گیرند تا مشخص شود از کجا تغذیه مالی و فکری می‌شوند.

به گزارش آرانیوز، خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

*** 

 

شهردار کرمان: برای تشییع حاج قاسم "۳ میلیارد" هزینه کردیم!

مهران عالم‌زاده، شهردار اصلاح‌طلب کرمان، به تازگی طی اظهاراتی در جلسه شورای شهر کرمان پیرامون مراسم تشییع سردار سلیمانی گفته است: -اقدامات ما برای تشییع سردار سلیمانی- نزدیک سه میلیارد تومان برای شهرداری هزینه در برداشت که شهرداری کرمان وظیفه خود می‌دانست برای این مراسم انجام دهد!

به گزارش مشرق، او در صحبت‌های خود همچنین اظهار می‌کند: در این راستا شهرداری کرمان، با چاپ ۱۴ هزار مترمربع بنر به این مناسبت، نصب ۵ هزار متر پارچه مشکی، چاپ و انتشار ۷۰ هزار پوستر، نصب حدود ۳ هزار پرچم و استفاده از تمامی بیلبوردها و استرابوردها برای این مراسم، در عوض کردن حال و هوای شهر به خصوص مسیر تعیین شده و میدان آزادی تلاش خود را برای مناسب سازی محیط انجام داد.

عالم‌زاده گفته است: در این مراسم، حدود ۱۴۰ میلیون تومان گل آسیب دیده که باید دوباره کاشته شود.[۱]

 

* شهردار کرمان به جای فاکتور صادر کردن حضور میلیونی مردم کرمان (از قبیل گل‌های آسیب‌دیده در مسیر تشییع!) باید توضیح بدهد که چرا مسیر به این نامناسبی برای تشییع سردار سلیمانی انتخاب شد؟ چرا برخی معابر منتهی به میدان آزادی کرمان (نقطه آغاز مراسم تشییع) مسدود شده بود و آن حادثه تلخ را آفرید و چرا شهرداری به برخی مناطق آب تزریق کرده بود تا به زعم خود مانع ورود جمعیت به آن نقاط شود!

از این هم بگذریم که اساساً در طول مسیر اتوبان منتهی به میدان آزادی حتی یک سرویس بهداشتی هم برای آن جمعیت میلیونی که عمدتا مسافر بودند به چشم نیامد و در طول مسیر تشییع نیز سیستم صوتی پوشش کامل نداشت.

یعنی شهردار اصلاح‌طلب کرمان باید به جای سخنان مجلس‌آرا؛ باید توضیح می‌داد که مسئولیت او در این‌همه اتفاقات عجیب و بی‌کفایتی‌ها چه میزان بوده است!؟

جدای از این مقولات اما شهرداری کرمان به چه حقی از جیب مردم دست به چنین هزینه گزاف و چند میلیاردی برای مراسم تشییع زده است که حالا اینطور به جای پاسخگو بودن برای فجایع رخ داده در حاشیه این مراسم باشکوه، فاکتورهای آن را به رخ بکشد!؟

آن‌هم مراسم تشییع کسی که خود ساده‌زیست بود و تأکید صریحی هم بر ساده‌زیستی و اشرافی نبودن و حمایت از مردم داشت.

و جالب آنکه هزینه‌کرد موصوف نیز به هیچ وجه به چشم هیچ مشایعت‌کننده‌ای نیامده است و روایت خبرنگاران حاضر در این مسیر مؤید این واقعیت است که آنچه شهرداری به عنوان بیلان کاری اعلام می‌کند، هیچ نمودی نداشته است!

بر اساس اطلاعات رسیده، تیم‌های مختلف قضایی و امنیتی در حال پیگیری حادثه تلخ کشته شدن چند ده مشایعت‌کننده در کرمان هستند و نتیجه این پیگیری نیز به استحضار افکار عمومی خواهد رسید.

پیشنهاد می‌کنیم حالا که رئیس جمهور درخواست تشکیل دادگاه ویژه برای رسیدگی به پرونده شهدای هواپیمای اوکراینی و مقصران آن حادثه کرده است، قصور مسوولان شهر کرمان که دستکم ۶۰ نفر را قربانی کرده است نیز در همان دادگاه رسیدگی شود و عاملان اصلی این فاجعه نیز مجازات شوند.

 

***

 

کنایه مقام دولتی به کمک‌خواستن قالیباف برای سیستان و بلوچستان

محمدباقر قالیباف، اخیراً در یک توییت با اشاره به وقوع حادثه سیل در سیستان و بلوچستان نوشته است: "مردم و برخی مسئولان دلسوز بلوچستان دست‌تنهایند و صدایشان به جایی نمی‌رسد. دومینووار عقب نمانیم و نگذاریم داغ مصیبت‌های قبلی بهانه‌ای شود برای رسیدگی نکردن به حادثه فعلی. وقت آن است که همه ما آستین‌ها را بالا بزنیم و صبر نکنیم تا جمعه آینده از حادثه خبردار شوند."

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور نیز در واکنش به این توییت، در یک توییت دیگر نوشته است:

"هر دوره، مهارتی به مهارت‌های قبلی ایشان اضافه می‌شود؛ اسکی و موج‌سواری هم به کمک خلبانی اضافه شد."

 

*حقد و عصبانیت برخی مقامات دولت از قالیباف به این دلیل است که دولت اعتدال در نظر مردم با مفهوم "ناکارآمدی" شناخته می‌شود اما قالیباف نماد کارآمدی و مدیریت جهادی است.

آقای معزی هم گویا از این قاعده مستثنی نیست و ترجیح می‌دهد به جای بیان کارنامه دولت در حادثه سیل یا بی‌تدبیری اخیر در ماجرای بنزین که دهها کشته برجای گذاشت؛ پروژه‌های سیاسی ستاد دولت را به پیش ببرد و کارنامه ناکارآمدی اعتدالیون و اصلاح‌طلبان را در تلاشی تازه توجیه کند.

اینکه تأکید بر کمک‌رسانی ویژه به سیل‌زدگان عزیز سیستان، ‌ موج‌سواری و اسکی است یا خیرخواهی برای ایران و ایرانی!؟ مقوله‌ای است که مخاطبان محترم باید درباره آن قضاوت کنند.

 

***

 

اغتشاشگران تحت کنترل قرار می‌گیرند

رئیس کل دادگستری استان اصفهان به تازگی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به تجمعات مختصر در اصفهان به بهانه سانحه هواپیمای اوکراینی، گفت: عده‌ای به اسم دانشجو فکر می‌کنند هر کاری بکنند و یا هر توهینی بکنند رها می‌شوند؛ اما اشتباه می‌کنند. چون تحت کنترل هستند که با کجا در ارتباطند و چه کسانی آنها را تغذیه مالی و فکری می‌کنند. اگر ثابت شود می‌خواهند ناامنی و اغتشاش ایجاد کنند به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا حبیبی تأکید کرد: در رابطه با سانحه هواپیما، مسئولان سپاه با خضوع کامل عذرخواهی کرده و توضیح دادند. نباید برای یک خطای غیرعمد، مجموعه خدوم سپاه را زیر سوال ببریم. باید خیلی حواسمان باشد. فردی که اسم دانشجو را به یدک می کشد؛ فراخوان می دهد، شعار هنجارشکن می‌دهد و ...! این چند نفر دانشجو محسوب نمی شوند بلکه زیر پرچم انگلیس هستند و تاریخ نشان داده انگلیس دلسوز هیچ ملتی نیست.

وی با تاکید براینکه این جریان از بیرون هدایت می شود، افزود: دانشجویان ما هوشیار بودند و جز عده‌ای اندک، بسیاری در این تجمعات شرکت نکردند. ولی باید ذهن مردم را روشن کرد که چرا سفیر انگلیس آتش‌بیار معرکه می‌شود؟ وظیفه مهم ما این است که باید جوان‌ها را هوشیار کنیم.[۲]

 

*توالی اغتشاشات صورت گرفته در کشور طی ماه‌های اخیر و رخدادهای صورت گرفته در آنها نشان می‌دهد که دستی در کار است تا به هر بهانه‌ای از احساسات مردم و جوانان سوء استفاده کند.

جالب است که هم در جریان اغتشاشات دیماه ۹۶، هم در ماجرای بنزین و آشوب آبان‌ماه امسال و ایضا در قضیه آشوب‌های اخیر که به بهانه اصابت غیر عمد هواپیمای اوکراینی رخ دادند؛ به وضوح می‌بینیم که شعارها و اقدامات متجمعین ربطی به بهانه‌های اقتصادی یا سوگواری ندارد و به جای آن شنوای شعار علیه اصل نظام، ‌ سوزانده شدن پرچم ایران و یا متأسفانه پاره کردن تصویر تازه شهیدمان، سردار سلیمانی هستیم!

این نشانه‌ها گویای آن هستند که با یک پروژه شوم مواجه هستیم که قصد دارد از مسیر خیابان به طمع شوم براندازی دست یابد.

قابل تأمل است که در همین فضا شنوای سخنانی از تریبون‌های اصلاح‌طلب و دولتی هستیم که صراحتاً تأکید دارند بایستی برای به خیابان آمدن مردم زمینه‌چینی کرد و یا "سخن خیابان شنیدنی است! "[۳]

با عنایت به گزاره‌های فوق و با توجه به اینکه ایران در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و آمریکا نیز به مثابه مار زخم خورده مترصد ضربه زدن به ایران و ایرانی است؛ کشور به هیچ وجه تحمل اغتشاش و اغتشاشگران را ندارد و این مسئله می‌تواند خطراتی حتی بدتر از حمله نظامی آمریکا داشته باشد. خاصّه اینکه یک جریان سیاسی خاص در داخل کشور نیز به دنبال ایجاد «فتنه اقتصادی» است و این مسئله در قضایای دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ به اثبات رسید.

این نکته تحلیلی، توجهی مضاعف را طلب می‌کند تا در تدوین راهبردهای امنیتی کشور در مقاطع پیش‌رو، دچار اشتباه و خطای استراتژیک امنیتی نشویم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار