کد خبر: ۵۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
با اعلام رسمی نتایج بررسی هیئت‌های اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس، داوطلبان رد صلاحیت‌ شده یا عدم احراز صلاحیت شده از فردا به‌مدت ۴ روز فرصت دارند تا شکایت خود را به هیئت‌های نظارت استان محل ثبت نام اعلام کنند.

به گزارش آرانیوز، در فاصله  63 روز مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهلت  ده روزه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان توسط هیئت‌های اجرایی  که  17 آذرماه آغاز شده بود،  روز گذشته رسما به پایان رسید.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی "از مجموع 16033 نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیئت‌های  اجرایی، تعداد 848 نفر اعلام انصراف کرده‌اند". 

**احراز صلاحیت 91.2 درصد از نامزدها در هیئت‌های اجرایی

وی در ادامه با اشاره درصد افرادی که صلاحیت‌ آنها از سوی هیئت‌های اجرایی مورد احراز  قرار گرفته، تصریح کرده است: " از میان  15185 نفر کاندیدای انتخابات مجلس که مدارک آنها مورد بررسی قرار گرفته،  صلاحیت 91.2 درصد از افراد در هیئت‌های اجرایی تایید  و نتیجه به هیئت‌های نظارت اعلام شده است".

رحمانی فضلی همچنین  با اشاره به تغییراتی که از سال 95 در قانون انتخابات اعمال شده، تصریح می‌کند: "با توجه به تغییراتی که در قانون ایجاد شده، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیئت‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند. هیئت‌های اجرایی در 10 روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی ماموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.

**مهلت 4 روزه اعتراض افراد رد صلاحیت شده

طبق جدول زمان‌بندی انتخابات مجلس پس از ابلاغ مراتب ردصلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه، داوطلبان رد صلاحیت‌ شده یا عدم احراز صلاحیت شده در هیئت‌های اجرایی، از فردا به‌مدت 4 روز فرصت دارند تا شکایت خود را به هیئت نظارت استان اعلام کنند.

بر همین اساس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "کلیه داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که توسط هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه صلاحیت آنان احراز نگردیده،  «براساس تبصره ماده 51 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت چهار روز از تاریخ 1398/09/28 الی 1398/10/01 در وقت اداری از ساعت 8:00 تا 17:00 به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و رسید دریافت نمایند".

**رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلا‌ح‌طلب 

دقایقی پس از  اعلام نظر نهایی هیئت‌های اجرایی، گمانه‌زنی‌ها درباره احراز یا عدم احراز صلاحیت چهره‌های سیاسی نیز آغاز شد. از چهره‌هایی که با توجه به اظهارنظرات اخیرش می‌شد حدس زد که نامش در میان افراد ردصلاحیت شده باشد، علی شکوری راد بود. دبیرکل فعلی حزب اتحاد ملت که برای ثبت نام در انتخابات به ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور رفته بود،  پس از پایان مراحل نام‌نویسی  در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در وزارت کشور، با حمله به هیئت‌های اجرایی و نظارت انتخابات گفته بود: "هیئت‌های اجرایی و هیئت‌نظارت در برخی مواقع تحت تاثیر اطلاعات غلط قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه "اگر هیئت اجرایی و هیئت‌های نظارت نظر خود را اعلام کنند شورای نگهبان دیگر نمی‌تواند فردی را رد صلاحیت کند"، مدعی شده بود که" شورای نگهبان تنها باید به شکایت افرادی که از سوی هیئت های اجرایی رد شده باشند، رسیدگی کند". 

از دیگر چهره‌های سیاسی که گفته می‌شود صلاحیت‌شان از سوی هیئت‌های اجرایی احراز نشده، می‌توان به جواد امام مدیرعامل بنیاد باران و آذر منصوری از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و سخنگوی فعلی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلب اشاره کرد. خبر دیگر درباره  احراز صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب این که  گفته می‌شود صلاحیت فاطمه راکعی و  شهیندخت ملاوردی از سوی هیئت‌های اجرایی تایید شده است.

**آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس

اما فارغ از بحث احراز صلاحیت‌ها، به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان هنوز در رابطه با سازوکار انتخاباتی خود به یک اتفاق نظر مشخص نرسیده‌اند. به طوری که  شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌‌طلبان که همانند انتخابات 94 مسئولیت ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان را بر عهده دارد، همچنان در تلاش است  تا به نحوی رضایت احزابی که با  طرح سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا)‌  مخالف هستند، را جلب کند. طرحی که به گفته حسین مرعشی صحبت کردن درباره آن مانند گریه کردن سر قبری است که جنازه‌ای در آن وجود ندارد. 

از سوی دیگر اظهارات روزهای اخیر غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران  درباره این طرح مبنی بر این که "طرح سرا از نظر کارشناسی زمانی می‌تواند عملیاتی باشد که  این نظرسنجی‌ها در یک مجموعه‌ای قبل از انتخابات انجام شود که آن افراد با هم به لحاظ کلیات همفکر باشند" بیان‌گر این است که حزب کارگزاران به عنوان یکی از احزاب تاثیرگذار جریان اصلاحات،‌ برنامه‌ای برای همکاری با شورای سیاست‌گذاری در بحث پیاده‌سازی سامانه سرا ندارد. 

البته در ارتباط با اصلاح‌طلبان نباید از این مسئله نیز غافل شد که برخی احزاب این جریان  همچون مردم سالاری، حزب اسلامی کار و مجمع نیروهای خط امام از مدت‌ها قبل حتی در جلسات شورای سیاست‌گذاری نیز شرکت نکرده اند و فعالیت‌های انتخاباتی خود را در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیگیری می‌کند و به نظر می‌رسد که همانند انتخابات شوراهای سال 96 لیستی جداگانه ارائه کنند.

**تعیین سازوکار نهایی شورای ائتلاف در مشهد و اصفهان

اما اصولگرایان این روزها در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برنامه‌های انتخاباتی خود را دنبال می‌کنند و در تلاش‌اند تا در این دوره از انتخابات با اتخاذ تدابیر متفاوت زمینه تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس یازدهم را برای خود فراهم کنند.  محسن پیرهادی، سخنگوی این شورا در گفت‌وگویی با اشاره به شکل گیری سازوکار ائتلاف نیروهای انقلاب در سراسر کشور،  درباره چگونگی سازوکار ائتلاف در شهرهایی مانند مشهد و قم گفته است: "در برخی استان‌ها سازوکاری سنتی وجود دارد و سعی شده که آنها نیز از دستورالعمل شورای ائتلاف تبعیت کنند".

وی با بیان اینکه در این استان‌ها نیز جریان‌های سیاسی موجود عموماً از دستورالعمل ائتلاف تمکین کرده‌اند، خاطرنشان کرده است که " ساختارهایی که از گذشته برای شناسایی کاندیداها در این استان‌ها وجود داشته، دنبال شده و این دست‌اندرکاران این ساختارها  تا حدی نیز خود را با سازوکار ائتلاف تطبیق داده‌اند".

پیرهادی با اشاره به انتخاب افرادی به عنوان معین برای استان‌ها تصریح کرده است: شورای ائتلاف مطالبات ساختارهای استانی را در نظر دارد و با انتخاب افرادی به عنوان معین برای هر استان، هر کجا که بحث اختلافی در درون این ساختارهای استانی ایجاد شود، برای حل این مشکلات ورود می‌کند. 

وی درباره احتمال ارائه لیست واحد از سوی اصولگرایان گفته است: "امیدواریم هرکس که به جبهه انقلاب تعلق دارد زیر چتر شورای ائتلاف کار خود را انجام دهد و این نکته را تقریبا همه تشکل‌ها، گروه‌ها و افراد مؤثر نیز پذیرفته‌اند.

**جلسه شورای ائتلاف با آیت‌الله مصباح‌یزدی

سخنگوی شورای ائتلاف همچنین  درباره  رایزنی‌های صورت گرفته با جبهه پایداری برای شرکت در ائتلاف و ارائه لیست واحد عنوان کرده است: تاکنون  جبهه پایداری دیدارهای مؤثر و خوبی با اعضای شورای ائتلاف داشته و امیدواریم که به یک لیست برسیم و جای نگرانی نیست. به طوری که  نمایندگان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اخیرا با علامه مصباح یزدی و بزرگان جبهه پایداری جلسه‌ای داشته‌اند که بیشتر رویکرد همگرایی داشت‌ و افرادی نیز واسطه شدند که این ارتباط را نزدیک کنند؛ لذا امیدوار هستیم که این اتفاق مبارک، یعنی رسیدن به لیست مشترک رخ دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار