کد خبر: ۴۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
چند روز از مرحله اول انتخابات گذشته و چهره ها و شخصیت های گروه های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدالگرا و مستقل برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند. اکنون گمانه زنی های انتخاباتی از سوی جریانات سیاسی بیشتر شده و بخش قابل توجهی از اخبار و تحلیل های رسانه های داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش آرانیوز، بعد از آنکه عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت که «انتخابات تهران را ۳۰ بر هیچ می بازیم» و روزنامه سازندگی هم در یادداشتی نوشت که در این انتخابات «از ابتدا بازنده ایم»، روز گذشته عبدالرضا هاشم زایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم با بیان اینکه «با توجه به تفکرات حاکم بر جریانی که مجلس را خواهد برد» گفت: «من فکر می کنم مجلس یازدهم یک مجلس اصولگرای یکدست خواهد بود»

روح الله حسینیان فعال سیاسی اصولگرا هم در مصاحبه ای اظهار داشت: «اکثریت مجلس آینده از آن اصولگرایان است اما نه اصولگرایان مشهور بلکه طیفی که واقعا معتقد به انقلاب و ولایت است».

اصلاح طلبان و دعوا بر سر «سرا»

در اردوگاه اصلاح طلبان علاوه بر گزاره فوق مبنی بر «احتمال رای آوری اصولگرایان» یکی از نکاتی که مطرح است اختلاف آنان درخصوص سازوکار تهیه لیست های انتخاباتی است. از یک سو گروهی از اصلاح طلبان (حزب اتحاد ملت و شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان یا همان (شعسا) و چهره هایی نظیر عارف) بر سازوکار «سرا» (سامانه رای سنجی اصلاح طلبان) اصرار دارند و گروهی دیگر مانند حزب کارگزاران سازندگی، طرح هایی مانند «پارلمان اصلاحات» و «مجمع ملی اصلاح طلبان» را مطرح می کنند.

جایگزین هایی برای «سرا»

حسن رسولی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و چهره نزدیک به عارف هم در مصاحبه با سایت خبرآنلاین با تاکید بر اینکه «سرا یک سازوکار فنی و دموکراتیک است و طرح سرا مسکوت و به بعد موکول نشده است» گفت: «جایگزین هایی برای سرا هم داریم»

روزنامه سازندگی هم روز گذشته با این تیتر که «جایگزین طرح سرا می آید» به نقل از داوود محمدی، عضو فراکسیون امید نوشت «شوراهای استان های اصلاح طلبان نیز با طرح سرا موافق نیستند».

اصلاح طلبان هنوز سرلیست ندارند

داوود محمدی همچنین با بیان اینکه «کاندیداهای اصلاح طلبان در قالب طرح سرا انتخاب می شوند» گفت: «هنوز سرلیست اصلاح طلبان مشخص نیست.»

عضو فراکسیون امید: یک جوان سرلیست باشد

البته قاسم میرزایی نیکو، دیگر عضو فراکسیون امید در مصاحبه ای، حرف جدیدی را مطرح کرد و با بیان اینکه «چه ایرادی دارد به جای افراد شناخته یک جوان سرلیست باشد» گفت: «مهم است کسی که در سرلیست قرار می گیرد مورد استقبال مردم باشد، مثلا یک دانشجو و یک جوان موفق شاید بتواند بیشتر ما پیرمردها مورد اقبال مردم قرار گیرد.»

حشمت الله فلاحت پیشه انصراف داد

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس، روز گذشته از انصرافش برای کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و در تشریح دلایل این امر، گفت: بنده در روزهای پایانی مهلت مقرر برای ثبت نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کردم و به اصرار دوستان هم بود، چون فرصت برای ثبت نام رو به اتمام بود به آنها هم گفتم که فقط ثبت نام می کنم.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: پیش از ثبت نام در این دوره از انتخابات مجلس، به دوستان عرض کردم که باید بنده را برای نمایندگی در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی قانع کنند، اما بنده قانع نشدم و از داوطلبی در دوره بعدی انتخابات مجلس انصراف دادم.

فلاحت پیشه افزود: بالاخره شواهد نشان می دهد که مجلس جوان تر و بهتری قرار است در دوره یازدهم تشکیل شود، قطعا مجلس جدیدی خواهد بود و بیشتر داوطلبان هم در میان مردم بوده اند. امیدوارم داوطلبان جوان نمایندگی مجلس در دوره بعدی مجلس موفق و موید باشند.

گمانه زنی ها در مورد نیامدن عارف

یکی از مسائلی که بیشتر در اردوگاه اصلاح طلبان به آن توجه می شود مسئله عدم کاندیداتوری عارف در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

در همین خصوص فاطمه راکعی دبیرکل مجمع زنان مسلمان نواندیش در گفت وگویی مطرح کرد: «آقای عارف از مسائلی که در فراکسیون امید پیش آمد ناراضی هستند، ایشان به هر حال شخصیت اخلاقی و آکادمیک دارند که اهل برخوردهای تند و رادیکال نیستند، افرادی مشکل اصلی را در این فراکسیون ایجاد کردند که با نام اصلاح طلب روش های غیراصلاح طلبانه را در پیش گرفتند. من فکر می کنم ایشان از قبل برای حضور نداشتن در انتخابات مجلس تصمیم خود را گرفته بودند اما علت آن را بیان نکردند.»

شهیندخت مولاوردی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و مشاور پیشین رئیس جمهور هم در مصاحبه ای در این خصوص گفت: «عارف حتما در موقعیت های دیگری شرکت می کند. البته در جریان اصلاح طلبی او را همچنان داریم اما باید ببینیم بعد از این چه تصمیمی می گیرند.»

البته محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه «لاریجانی و عارف در پیشگاه ملت، هیچ یک برنده محسوب نمی شوند» گفت: «عارف در مجلس چه کرد که الان نبودش برای اصلاح طلبان مهم است»!

هشدار درباره خطر جریان انحرافی

روزنامه جمهوری اسلامی هم در مطلبی نوشت: «آنچه در این میان خطرناک است، ظهور مجدد جریان انحرافی و گندم نمایان جوفروش، در این حال و هوای بی تفاوتی مردم و انقلابیون می باشد که نباید مورد غفلت قرار گیرد.»

جمهوری اسلامی افزود: «رقابت جریانات داخل خانه انقلاب اسلامی، در قالب های چپ و راست و میانه هیچ اشکالی ندارد به شرط آنکه عوامل نفوذی آن را به جنگ و جدال تبدیل نکنند که کرده اند.»

احتمال سرلیستی قالیباف

پس از آنکه سردار مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: «اصولگرایان روی سرلیستی قالیباف اتفاق نظر دارند» اصلاح طلبان هم در این خصوص به گمانه زنی پرداختند.

عبدالله ناصری، فعال اصلاح طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات در گفت وگویی مطرح کرد: «قالیباف رای اول تهران است» همچنین حجت الاسلام حسین انصاری راد فعال سیاسی اصلاح طلب دو روز پیش در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان گفت: «آقای قالیباف با هدف به دست گرفتن ریاست مجلس وارد این انتخابات شده است و اگر اکثریت مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد احتمال اینکه ایشان به عنوان رئیس مجلس آینده معرفی شوند زیاد خواهد بود.»

چندلیستی بودن اصولگرایان؟

یکی از گمانه زنی های انتخاباتی که از سوی رسانه های اصلاح طلب هم دنبال می شود مسئله چندلیستی بودن اصولگرایان در انتخابات است. سایت انتخاب به نقل از ناصر ایمانی، فعال رسانه ای با بیان اینکه «احتمال دارد اصولگرایان در انتخابات، لیست های متعددی داشته باشند» نوشت: «شاید برخی افراد در چند لیست به صورت مشترک قرار بگیرند.»

انتخاب در گفت وگو با حسن بیادی، فعال سیاسی نیز به نقل از او نوشت: «چندلیستی بودن اصولگرایان در انتخابات مجلس حتمی به نظر می رسد»

همچنین نامه نیوز در گفت وگو با محمدجواد ابطحی عضو جبهه پایداری به نقل از او نوشت: «به اجماع نرسیم اصولگرایان از تهران با ۳ فهرست می آیند» وی در این مصاحبه با بیان اینکه «دائم می گویند پایداری عقب نشینی کند» گفت: «خیر تیم قالیباف هم باید انعطاف نشان دهد»

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار