کد خبر: ۴۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
اشتغال‌زایی از طریق تامین مالی خرد در حالی یکی از سیاست‌های مهم دولت در توسعه بازار کار محسوب می شود که انتقادات زیادی در این زمینه به نظام بانکی وارد است.

به گزارش آرانیوز، در چند سال گذشته چند برنامه مکمل ذیل برنامه‌ها و سیاست های اشتغالی کشور در دستور کار قرار گرفت. یکی از طرح‌ها، ایجاد اشتغال از طریق تامین مالی خرد است که البته ظاهرا نظام بانکی را باید در اجرای این طرح و تامین مالی برنامه های اشتغال مورد نقد قرار داد. علی ربیعی، سخنگوی دولت و وزیر سابق کار اخیرا در مراسم دوره بین‌المللی آموزشی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر» با انتقاد از نظام بانکی در تامین مالی خرد گفت: «متأسفانه بانک‌های کلاسیک ما تمایلی به رشد فراگیر ندارند و اصولاً عادت کرده‌اند پول‌ها و وام‌های ۴۰۰۰ و ۳۰۰۰ میلیاردی بدهند.»

ربیعی با بیان اینکه «اگر ما نظام تأمین مالی خرد را می‌آموختیم و با ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومان می‌توانستیم اشتغالزایی کنیم، امروز حاشیه‌نشینی کمتری داشتیم»، اظهار داشت: «موضوع نظام تأمین مالی خرد باید در شورای پول و اعتبار به عنوان یک رویکرد در دستور کار قرار گیرد.»

تأمین مالی خرد طرحی است که نه تنها «اعتبارات خرد» بلکه «گسترش تأمین مالی خرد» را هدف خود قرار داده است. به عبارتی در طرح تأمین مالی خرد، تأمین اعتبارات خرد، تجهیز پس‌اندازها، تسهیل دستیابی به بیمه‌های خرد و از همه مهمتر ایجاد گروه‌های واسط بین بانک عامل و افراد متقاضی شغل، از جمله چهار رکن اساسی آن به شمار می آیند.

بر اساس آنچه که جزو اهداف این طرح پیش بینی شده در وهله نخست، توسعه و پایدارسازی کسب و کارهای کوچک در مناطق روستایی استان‌های هدف طرح، از طریق توانمندسازی افراد در قالب گروه‌های خودیار محلی را به دنبال دارد که این امر شرایط را برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش پایداری کسب و کارهای مرتبط را فراهم می کند.

از دیگر اهداف برنامه اشتغال از طریق اجرای طرح تامین مالی خرد، بستر سازی و حمایت از ایجاد ۱۵۰ هزار شغل در قالب حدود ۷۵۰۰ گروه خودیار از طریق طرح تامین مالی خرد است.

بکارگیری بخش خصوصی به عنوان عامل اجرا برای توانمند سازی هزار گروه خودیار طرح در استان‌های پایلوت، تهیه گزارش مطالعه میدانی نتایج طرح، انجام مطالعات در راستای تهیه بسته مشاغل قابل اجرا در طرح، پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل به گروه‌های خودیار تشکیل شده و پیگیری تخصیص اعتبار و نظارت بر پرداخت تسهیلات به گروه های خودیار واجد شرایط  از سوی بانک در قالب برنامه طرح تامین مالی خرد در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه مشاغل سبز فقط در حد «بروزرسانی استاندارد»

اما یکی دیگر از طرح‌هایی که در سال های گذشته بر روی آن تاکید شد، موضوع ایجاد مشاغل سبز بر اساس بسته سیاستی - اجرایی توسعه اشتغال پایدار دبیرخانه شورای عالی اشتغال بود.

برنامه تهیه و تدوین برنامه توسعه مشاغل سبز، در راستای اجرای راهبرد «توسعه کارآفرینی و مشاغل نو» به عنوان یکی از راهبردهای طرح شده در «بسته سیاستی – اجرایی توسعه اشتغال پایدار» مصوب جلسه دبیرخانه شورای عالی اشتغال در اردیبهشت ماه سال ۹۲ با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های خلاقانه و نوین در توسعه اشتغال، در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا تفاهم نامه همکاری بین سازمان محیط زیست و وزارت کار منعقد شد.

توجه به فعالیت ها و مشاغل نو و سازگار با محیط زیست، ایجاد و توسعه مشاغل سبز، دستیابی به مدلی از رشد اقتصادی سبز برای نیل به توسعه پایدار و حفظ وصیانت از اشتغال موجود و سبزسازی آن برخی از اهداف طرح تدوین برنامه توسعه مشاغل سبز بوده است.

هر چند یک طرف ماجرای مشاغل سبز، سازمان محیط زیست کشور است، اما آنچه از روند اجرای این برنامه مخابره می شود، چیزی جز به روز رسانی استانداردهای این نوع مشاغل نیست.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار