کد خبر: ۴۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان با اشاره به اینکه مراکز غیر دولتی به دلیل عدم تخصیص اعتبار به موقع با مشکلاتی مواجهندگفت: بیمه ها خدمات توانبخشی را پوشش نمی دهند.

به گزارش آرانیوز، مجید بهروزی نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ مرکز توانبخشی اعم از شبانه روزی، روزانه، ویزیت و مراقبت در منزل، کارگاه های تولیدی و غیره در کشور فعالیت می کنند، گفت: حدود ۳۰ سال است که سازمان بهزیستی براساس اسناد برنامه  ای و بودجه ای، مراکز توان بخشی را به بخش غیر دولتی واگذار کرده 

وی با تأکید بر اینکه ۱۴۰ هزار معلول در این مراکز خدمات دریافت می کنند، افزود: معلولان همراه با خانواده های آنان و همچنین کارمندان و خانواده هایشان حدود یک میلیون نفر را شامل می شوند که تحت پوشش مراکز توان بخشی هستند.

بهروزی نیا از توسعه مراکز توانبخشی مبتنی بر منزل خبر داد و گفت: قیمت تمام شده خدمات در بخش دولتی سه تا چهار برابر بخش غیر دولتی است به همین دلیل بهزیستی در جهت واگذاری مراکز توانبخشی به بخش غیردولتی اقدام کرده است و از طریق ایجاد این مراکز هم در جهت اشتغال زایی و هم صرفه جویی اقدام شد.

به گفته وی متأسفانه آنچنان که باید و شاید مراکز غیردولتی توانبخشی به جایگاه شایسته ای که لازم بود نرسیدند و با توجه به اینکه قصد داریم بهترین خدمات را به معلولان ارائه دهیم باید از نظر نیروی انسانی، خدمات و غیره به استانداردهای جهانی برسیم اما در شرایط فعلی تعداد مراکزی که بتوانند براساس این استانداردها خدمات ارائه دهند، محدود است.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان اظهار داشت: قیمت تمام شده خدمات براساس تورم محاسبه نشده و یارانه ای که به مراکز داده می شود، نصف مبلغ تورم بوده که البته آن نیز از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت نشده است.

یارانه مراکز توانبخشی براساس نرخ تورم محاسبه نمی شود

بهروزی نیا با اشاره به اینکه چندین سال است که افزایش یارانه ما براساس نرخ تورم محاسبه نمی شود، تصریح کرد: البته اگر هم افزایش یارانه ها را برای ما در نظر بگیرند، فقط دو ماه در سال آن را اجرایی می کنند در حالی که مراکز توانبخشی ۱۲ ماه براساس افزایش تورم خدمات ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه شهریورماه امسال مصوبه افزایش یارانه مراکز توانبخشی غیر دولتی در هیئت دولت تصویب و به وزارت رفاه برای اجراء، ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون این مصوبه اجرایی نشده و آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور باید پاسخگو باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان یادآور شد: در سال جاری که تورم بیش از ۴۰ درصد بوده و حقوق کارگران بر این مبنا افزایش یافته، اما یارانه مراکز فقط ۲۰ درصد اضافه شده و به گفته قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی قرار بود این افزایش از ابتدای سال انجام شود اما بعد از گذشت  ۸ ماه هنوز یارانه ای نداده اند.

وی علت را این موضوع را عدم تخصیص اعتبارات لازم به سازمان بهزیستی دانست و گفت: بهزیستی عنوان می کند که سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را به ما نمی دهد و در اینجا این سوال مطرح می شود که هدفمندی یارانه ها باید کجا و برای چه قشری هزینه شود. آیا از معلولان ضعیف تر نیز داریم؟

کم شدن بودجه بهزیستی عادلانه نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان اظهار داشت: مگر قرار نبود یارانه ها هدفمند شود. طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان برنامه باید صد درصد بودجه پیش بینی شده سنواتی را به بهزیستی اختصاص دهد اما این کار صورت نگرفته است و هیچ کسی پاسخگو نیست و چندین سال است که از بودجه بهزیستی کم می کنند که این عادلانه نیست.

بهروزی نیا از متمرکز شدن پرداخت یارانه ها توسط بهزیستی قدردانی کرد و گفت: بهزیستی تلاش خود را کرده و یارانه ای که پرداخت می شود تقریباً تأخیر ندارد در حالی که در گذشته دو یا سه ماه پرداخت ها عقب بود.

وی به مراکز روزانه نیز اشاره و تصریح کرد: در مراکز روزانه سیاست پرداخت متمرکز اعمال می شود که جای قدردانی دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان در مورد اعتبارات مورد نیاز اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون پیش بینی شده اما با گذشت ۹ ماه از سال طی چند روز گذشته فقط یک قسط آن پرداخت شده است این در حالی است که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار مربوط به مراکز توانبخشی است.

وی تاکید کرد: جا دارد که سازمان برنامه و بودجه حمایتهای لازم را از معلولان داشته باشند و بودجه مورد نیاز برای اجرای قانون جامع معلولان را تخصیص دهند.

 وی به مشکلات معلولان نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانواده هایی که معلولان را به مراکز توانبخشی می آورند، توانایی مالی برای پرداخت حق مشارکت خود ندارند و اگر یارانه ها تقویت شود آنها نیز دچار مشکل نمی شوند.

بهروزی نیا یادآور شد: جا دارد بخشی از هدفمندی یارانه ها به این سمت سوق یابد تا فشار از روی دوش معلولان و خانواده هایشان برداشته شود.

عدم پوشش کامل خدمات توانبخشی از سوی بیمه ها

وی به مشکل بیمه های درمانی معلولان نیز اشاره کرد و افزود: بیمه های سلامت، تأمین اجتماعی و بیمه درمانی نیروهای مسلح، پوشش کافی برای خدمات توانبخشی معلولان ندارد و از این پوشش طفره می روند.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان توضیح داد: شورای عالی بیمه باید بخشی از منابع خود را به مراکز توانبخشی و ارائه خدمات مورد نیاز معلولان اختصاص دهد و دولت نیز باید به این موضوع رسیدگی کند.

وی در مورد کارکنانی که در مراکز روزانه فعالیت می کنند، گفت: براساس قانون کار در گذشته، دستمزد آنان براساس توافق بین کارگر و کارفرما انجام می شد اما در حال حاضر فقط تعدادی از مراکز روزانه توانبخشی مشمول قانون کار هستند و برای آنها جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که باید قانون کار برای تمامی مراکز یکسان اجرایی شود.

بهروزی نیا با تأکید بر اینکه براساس قانون تأمین اجتماعی باید ۱۰ درصد حق بیمه پرسنلی که در مراکز توانبخشی فعالیت می کنند را تخفیف دهد در حالی که یک تعداد را اجرا کردند اما ما بقی اجرایی نشد که آن هم با بهانه های ندادن منابع از سازمان هدفمندی یارانه ها از اجرای آن طفره می روند.

وی در خصوص یارانه ویزیت و نگهداری در منزل از معلولان اظهار داشت: در این خصوص ۵ ماه تأخیر در پرداخت داریم  که البته در سایر موارد تا مهرماه واریزی ها انجام شده اما یارانه مراقبت در منزل ۵ ماه است که پرداخت نشده است.

ساماندهی ۲۵۰۰ مرکز توانبخشی غیر دولتی

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان در مورد مالیات مراکز نیز گفت: طبق ماده ۱۳۴ قانون مالیات، مراکز توانبخشی از مالیات معاف هستند اما ممیزین مالیاتی این قانون را یک جا اعمال و جای دیگر اجرایی نمی کنند و کاملاً سلیقه ای برخورد می شود و به دلیل اینکه قانون خوب تبیین نشده و متناسب با شرایط نبوده، تعدیل پذیر است. این در حالی است که مالیات کل مراکز توانبخشی از شمول قانون کار معاف هستند.

بهروزی نیا به جایگاه انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولان کشور اشاره و تصریح کرد: براساس ماده ۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، جایگاه این انجمن قانونی است و باید در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی جایگاه رفیع داشته باشد و مشارکت کند. اما علیرغم اینکه دو هزار و ۵۰۰ مرکز غیر دولتی را ساماندهی می کنیم و در مجلس و دولت نیز شناخته شده هستیم، اما هنوز آن جایگاه لازم را در تصمیم گیری ها نداریم و در فرآیند صدور پروانه جایگاهی نداریم.

وی همچنین در خصوص سیاست وزارت رفاه مبنی بر شفاف سازی بیان کرد: در قالب این سیاست برای حضور و غیاب معلولان در مراکز سامانه خاتم طراحی شده اما ورود و ثبت در این سامانه کار معلولان و خانواده ها را سخت کرده و درخواست می کنیم برای رفع مشکلات آنها، کمی کار تعدیل و تسهیل شود و باید طوری اقدامات طراحی شود که نه برای مرکز و نه برای خانواده ها مشکل ساز باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان با اشاره به اینکه عمده مراکز توانبخشی ما استیجاری هستند، توضیح داد: متأسفانه هیچ تسهیلاتی به ما داده نمی شود و ما درخواست می کنیم فرآیندی را ایجاد کنند تا بتوانیم حداقل زمین مناسبی برای انجمن بگیریم.

گلایه از صدا و سیما برای  نپرداختن به مشکلات معلولان

بهروزی نیا ضمن گلایه از صدا و سیما گفت: بارها از دکتر عسگری  و بخش های مختلف صدا و سیما درخواست کردیم و نامه نوشتیم که فرصتی را برای ما فراهم کند تا بتوانیم مشکلات معلولان را در میان بگذاریم اما اکنون این اتفاق رخ نداده است در حالی که براساس قانون جامع حمایت از معلولان، هفته ای سه ساعت صدا و سیما باید به موضوعات و مسائل مربوط به معلولان بپردازد.

وی در خصوص ارائه خدمات در خصوص افزایش قیمت ها در مراکز غیردولتی، ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه ها و تورم و از سوی دیگر عدم پرداخت یارانه مراکز، کیفیت ارائه خدمات همانند گذشته نیست و تحت تأثیر قرار گرفته است و مراکز ما به سختی اداره می شوند حتی خیلی از مراکز در آستانه بحران و تعطیلی هستند و اگر دولت و بهزیستی برای آنها چاره اندیشی نکند، به زودی با مشکلات عظیم تری مواجه خواهند شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان گفت: در حال حاضر یارانه ای که به مراکز داده می شود علیرغم افزایش هزینه هایی مانند آب، برق، گاز، مواد غذایی و غیره همانند سال ۹۷ است و تغییری نکرده است.

بهروزی نیا از وزیر صمت درخواست کرد حداقل برای گوشت، برنج و کالاهای اساسی، سهمیه ای برای مراکز توانبخشی غیر دولتی در نظر بگیرد تا شاید کمی فشار از روی مراکز برداشته شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار