کد خبر: ۴۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
رئیس مجلس گفت: ۱۶۵سوال از وزرا در صحن مجلس مطرح شده است و و ۱۳ مورد تخلفات دستگاه‌ها در مجلس احصا و قرائت شده است و طبق ماده ۲۳۴ به قوه قضاییه ارسال شده است.

به گزارش آرانیوز، علی لاریجانی به مناسبت فرارسیدن روز مجلس در نشست خبری با بیان اینکه شهید مدرس یک سیاستمدار منصف، شجاع و پرهیزکار بود، گفت: شیخ ابراهیم زنجانی از مخالفان  شهید مدرس ایشان را به انگلیسی بودن متهم کرده بود. آیت الله مدرس درخشندگی در پارلمان را داشت و به همین دلیل نماد پارلمان ایران شد. ایشان شخصیت های بزرگ ایران بوده است. مرحوم ملک الشعرای بهار در مورد مدرس می گوید نظیرش بعد از حمله مغول در زمینه صراحت لهجه، شجاعت و سیاست، خطابه و امور اجتماعی دیده نشده است.

لاریجانی با بیان اینکه قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم باشد تصریح کرد: شهید مدرس عبارتی دارند که مملکت یعنی قانون و اگر قانون حاکم نباشد مملکت وجود ندارد و اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کنند، باید قانون حاکم باشد. یکی از نکات دیگر شخصیت مرحوم مدرس این بود که مجلس را سمبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت می‌دانست و می‌گوید این مجلس را به منزله تمامی ایران باید بدانیم و تقدس به مجلس در هر امری مقدم است. یکی از عناوین استیضاح رضاخان این بود که او به مجلس توهین کرده است که توهین به مجلس یعنی توهین به ملت.

وی تاکید کرد: به نظر من این موضوع خیلی مهم است که حفظ جایگاه مجلس به معنای حفظ آزادی‌ها و حفظ جایگاه ملت است. گاهی من می بینم که در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم و کسانی که به دنبال تخریب مجلس هستند باید بدانند که این امر مخالف با مرام مدرس و مرام امام خمینی است.

لاریجانی اظهار داشت: امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس اول فرمودند که من خیلی از مجالس را به یاد دارم، در بعضی از مجالس هم به عنوان تماشاچی حضور می یافتم. امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم، مگر زمانی که مرحوم محمد مدرس حضور داشتند.

 رئیس مجلس ادامه داد:  به نظر من در این بیان امام آینده‌نگری وجود داشت، ممکن است اشکالاتی هم در هر نهادی وجود داشته باشد، اما نهاد مجلس نهادی است که از کل ملت نمایندگی دارد. تخریب کردن مجلس به معنای تخریب کلیت ملت است.

وی تصریح کر: ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند اما اگر هیجانات سیاسی بر اساس صدق  و مروت نباشد، دیواری است که بر سر مردم فرود می آید، لذا کسانی که با دروغ و افترا و تحقیر خدمات وکلای ملت، فضاسازی دارند، دلسوز ملت نیستند. آن هم وقتی که ما با دشمنی مواجه هستیم که به دنبال تخریب و مسئله سازی در کشور هستند.

لاریجانی اظهار داشت:در مجلس دهم کارهای مهمی صورت گرفته است که عناوین آنها را ذکر می‌کنم. در مجلس دهم قانون بودجه با دقت به تصویب رسیده است و بسیاری از مشکلات که دولت در لایحه بودجه مد نظر قرار نمی داد، نمایندگان در بودجه قرار می‌دادند؛ به عنوان مثال مسائل و مشکلات مربوط به کشاورزان بازنشستگان و بنیه دفاعی.

لاریجانی اظهار داشت: قانون برنامه ششم در مجلس تدوین شد و دولت لایحه ناقصی به مجلس داد و مجلس از ابتدا لایحه بودجه را تدوین کرد. تعداد قوانین ابلاغی مجلس ۱۶۲ قانون است و ۶۳ طرح و ۹۲ لایحه داریم که بر همین اساس مشخص می شود که لوایح دولت بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: قانون توسعه و اشتغال پایدار و روستاها یکی از قوانین مهم برای اشتغالزایی در روستاها بود که ما از طریق بانک‌ها امکاناتی را فراهم کردیم تا سرمایه‌گذاری‌هایی در روستاها انجام شود.

لاریجانی ادامه داد: قوانین مربوط به رفع موانع تولید قوانین بسیار مهمی است که در مجلس به تصویب رسید. قانون ارزش افزوده برای گازرسانی به روستاها و منابع در بودجه در نظر گرفته شد. قانون حفاظت از خاک و قانون هوای پاک از قوانین مهمی است که در مجلس به تصویب رسید. قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیک که قانون بسیار پراهمیتی است. قانون جامع حدنگار، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، قانون حمایت از محیط بانان و جنگلبانان، قانون حمایت از مرمت بافت های تاریخی، قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از معلولان، قانون نظام جامع فنی حرفه ای، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی، قانون تاسیس مدارس غیر دولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان،  قانون صدور چک،  قانون مبارزه با پولشویی،  قانون تشدید مبارز قانون منابع مالی تروریسم،  قانون تجارت،  قانون مقابله با نقض حقوق بشر و مقابله با اقدامات آمریکا،  قانون اصلاح تشکیلات شوراهای اسلامی کشور ، تدوین قوانین بانک مرکزی که در دستور کار کمیسیون است؛ از جمله قوانین مهمی است که در مجلس تصویب شده است.

رئیس مجلس در تشریح اقدامات نظارتی مجلس گفت:  ۱۶۵سوال از وزرا در صحن مجلس مطرح شده است، سوال از رئیس جمهور داشتیم، ۶ تحقیق و تفحص در مجلس قرائت شده و بیش از ۳۰ تحقیق و تفحص در حال بررسی است. ۶ استیضاح در مجلس مطرح شده است که دو مورد به عدم رای اعتماد منجر شده است و ۱۳ مورد تخلفات دستگاه‌ها در مجلس احصا و قرائت شده است و طبق ماده ۲۳۴ به قوه قضاییه داده شده است. کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس بر اساس ماده ۴۵ دادند که موضوعات مهم مانند سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه، حادثه تروریستی اهواز، اصل ۴۴،موسسات مالی و اعتباری بود.

وی با بیان اینکه این گزارش ها جدای از گزارشاتی است که دیوان محاسبات هر سال در مورد تفریغ بودجه می‌دهد، تصریح کرد: علاوه بر این ۶۴ جلسه غیرعلنی داشتیم و آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه بررسی شد. راجع به حادثه تروریستی مجلس و حرم مطهر امام خمینی و راجع به ناآرامی‌ها در کشور با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه غیر علنی برگزار شد. راجع به ناترازی بانک ها، راجع به فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بودجه، بیمه کشاورزی و مواد غذایی وضعیت اقتصادی کشور در تحریم ها، وضعیت موسسات اعتباری و وضعیت ارز جلساتی را داشتیم.

لاریجانی ادامه داد: وقتی دولت قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد، در مجلس و کمیسیون بحث شد و اعلام کردیم مبنای علمی ندارد و همین موضوع موجب شد که طرح نیمایی به تصویب رسید. راجع به چالش های فضای مجازی و صنعت، وضعیت یارانه ها در سال های ۹۳ و ۹۵ ،گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰ از برخی نارسایی‌های قوای مختلف، گزارش های مستند مرکز پژوهش ها به مجلس در مورد وضعیت اقتصادی در  سال ۹۷ و پیش‌بینی اقتصادی در مورد وضعیت سال ۹۸  به صحن مجلس ارائه شد

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار