کد خبر: ۴۹۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس، با انتقاد از افزایش قیمت سوخت توسط دولت تأکید کرد: ما این کار را در حال حاضر به نفع نظام و مردم نمی‌دانیم و با اجرای آن مخالفیم.

به گزارش آرانیوز، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس، با انتقاد از افزایش قیمت سوخت توسط دولت تأکید کرد: ما این کار را در حال حاضر به نفع نظام و مردم نمی‌دانیم و با اجرای آن مخالفیم.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام

خبر عیدی دولت و مجلس شورای اسلامی یا به عبارت بهتر جناب آقای دکتر روحانی و جنابعالی، در روز میلاد پیامبر رحمت (ص) و فرزند بزرگوارش حضرت امام صادق (ع) به ملت ایران، توسط جایگاه‌های پمپ‌بنزین به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ابلاغ گردید، فارغ از این که از نظر اقتصادی این حرکت چه مزایا و زیان‌هایی دارد که خود جای بحث و گفتگوی فراوان دارد، لیکن موارد ذیل را لطفاً جهت تبیین علل اتخاذ این تصمیم، برای ملت ایران تشریح فرمایید:

۱- آیا این اقدام بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور صورت گرفته و با قانون برنامه ۵ ساله کشور مطابقت دارد؟

۲- آیا این اقدام در قانون بودجه ۱۳۹۸؛ در بخش درآمدها و هزینه‌های دولت محاسبه و تعیین گردیده است؟

۳- درآمد حاصل از آن برمبنای ۱۰۰ میلیون لیتردرروز ۱۰۹.۵ هزار میلیارد تومان است که ۱/۳ (یک‌سوم) آن یعنی ۳۶.۵ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۳۹۸ پیش‌بینی و محاسبه شده است، اما سؤال این است، محل هزینه ۷۳ هزار میلیارد تومان مابقی در کجا پیش‌بینی شده است، یارانه اعلام شده برمبنای ۶۰ میلیون نفر و میانگین ۴۵ هزار تومان برای هر نفر حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. آن ۴۱ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده قرار است در کجا هزینه گردد؟ آیا قرار است حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و کارگری ترمیم شود؟ یا قرار است صرف ارتقای وضعیت حقوق، اساتید دانشگاه‌ها، معلمان، کارکنان به‌ویژه شرکتی و قراردادی دولت و...شود؟ یا قرار است وضعیت زندگی اقشار کم‌درآمد که با سختی‌ها و مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، شود؟

۴- آیا جنابعالی از این اقدام خبر داشتید یا خیر؟ اگر از این اقدام مطلع بودید چرا نمایندگان مجلس را در جریان این اقدام مهم قرار نداده‌اید؟ و اگر اطلاع نداشتید، نقش و جایگاه مجلس در این کار مهم چه می‌شود؟

۵- آقای دکتر لاریجانی دقیقاً جایگاه مجلس کجاست؟ و شما در چه جایگاهی ریاست می‌کنید؟ آیا در اتخاذ این تصمیم مجلس مؤثر است یا دولت؟ یا هردو؟

۶- سال‌هاست که گفته می‌شود یارانه گداپروری است. در حال حاضر پرداخت یارانه چه شأنی دارد؟ البته ما اعتقاد داریم برای جلوگیری از خفه شدن تعدادی از مردم و کارگاه‌های تولیدی در سیل گرانی‌ها، باید سنگ زیر پای آن‌ها قرار داد، یعنی یارانه را پرداخت کرد، تا قد اقتصادی و معیشتی مردم وگارگاه های تولیدی از سیلاب بلندتر شود.

۷- درحال حاضر آیا مردم وگارگاه های تولیدی توانایی این گرانی و آثار مترتب بر آن را دارند.

۸- ممکن است گفته شود در جلسه سران تصمیم‌گیری شده است. رئیس‌جمهور حتماً با وزرا مشورت کرده و در دولت جمع‌بندی شده است، اما شما به‌عنوان رئیس مجلس با چه کسی مشورت کرده‌اید؟ مگر می‌توانید بدون مشورت مجلس تصمیمی بگیرید؟ شأن جلسه قوا با پشتیبانی نظام محفوظ و قابل‌احترام است، اما با بررسی در مجلس و اطلاع‌رسانی به نمایندگان هیچ منافاتی ندارد که مسئولیت این قسمت با شماست.

۹- ما این کار را در حال حاضر به نفع نظام و مردم نمی‌دانیم و با اجرای آن مخالفیم. حتماً نمایندگان لااقل در این یک جا شفاف‌سازی خواهند کرد و به مردم اعلام خواهند کرد چه کسی موافق و چه کسی مخالف است که در صورت مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس، شما مخالف مجلس نظر داده‌اید و در صورت موافقت اکثر نمایندگان، مجلس پاسخگو و شما نظر مجلس را اعلام نموده‌اید.

امید است جنابعالی با حضور در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اگر در جریان اتخاذ این تصمیم بوده‌اید دفاع کنید و اگر این تصمیم بدون اطلاع شما اتخاذ گردیده است، از شأن و جایگاه مجلس دفاع نمایید!

حمیدرضا حاجی بابایی

 

عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  در پاسخ به این سوال که آیا بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس بررسی می‌شود؟ توضیح داد: بودجه شرکت‌های دولتی باید در مجلس بررسی و تصویب شود زیرا بخش زیادی از اعتبارات بودجه مربوط به این شرکت‌ها است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس تصمیم مجلس مقرر شد؛ بودجه شرکت‌های دولتی 15 آبان به مجلس ارسال شود تا نمایندگان زمان کافی برای رسیدگی به این بودجه را داشته باشند زیرا تمام پرداخت‌های کلان بودجه مربوط به شرکت های دولتی است.

براساس تصمیم مجلس مقرر شد؛ بودجه شرکت‌های دولتی 15 آبان به مجلس ارسال شود تا نمایندگان زمان کافی برای رسیدگی به این بودجه را داشته باشند زیرا تمام پرداخت‌های کلان بودجه مربوط به شرکت های دولتی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ارائه لایحه بودجه دو سالانه به مجلس و مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی، ادامه داد: اگر دولت بتواند معوقات مالیاتی را وصول کند، می‌تواند حداقل بودجه عمرانی 2 سال کشور را تامین کند.

معوقات مالیاتی دولت حداقل 30 هزار میلیارد تومان است

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: برخی معوقات مالیاتی را 70 هزار میلیارد تومان و عده‌ای دیگر 30 هزار میلیارد تومان بیان می‌کنند، بنابراین معوقات مالیاتی دولت حداقل 30 هزار میلیارد تومان است که این رقم قابل توجهی است.

مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی در گرو وصول معوقات مالیاتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: در صورتی که دولت بتواند مطالبات مالیاتی خود را وصول کند، می‌توان امید داشت در سال آینده بودجه از درآمدهای نفتی مستقل شود.

/

دستور کار کمیسیون انرژی مجلس از تاریخ شنبه 25 الی سه شنبه 28 آبان ماه به شرح ذیل اعلام شد:

 

روز دوشنبه نشست مشترک اعضای کمیسیون انرژی با مدیران صنعت برق کشور برگزار می شود.

 

همچنین روز سه‌شنبه وزیر نیرو برای پاسخ به سوال‌های سیدقاسم جاسمی نماینده کرمانشاه (2 فقره)، عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده چابهار، محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان،  اسدالله قره خانی نماینده علی آبادکتول و بیت‌الله عبدالهی نماینده اهر و هریس به کمیسیون  انرژی می آید.

دستور کار کمیسیون انرژی مجلس از تاریخ شنبه 25 الی سه شنبه 28 آبان ماه به شرح ذیل اعلام شد:

 

روز دوشنبه نشست مشترک اعضای کمیسیون انرژی با مدیران صنعت برق کشور برگزار می شود.

 

همچنین روز سه‌شنبه وزیر نیرو برای پاسخ به سوال‌های سیدقاسم جاسمی نماینده کرمانشاه (2 فقره)، عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده چابهار، محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان،  اسدالله قره خانی نماینده علی آبادکتول و بیت‌الله عبدالهی نماینده اهر و هریس به کمیسیون  انرژی می آید./

دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس از تاریخ شنبه 25 الی سه شنبه 28 آبان ماه به شرح ذیل اعلام شد:

 

نمایندگان روز شنبه هفته آینده ادامه بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود دارند.  

 

همچنین روز یکشنبه 26 آبان ماه بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار و بررسی لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

 

نمایندگان این کمیسیون دوشنبه 27 آبان ماه نیز ادامه طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک (الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم و مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن) و لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور(حذف چهار صفر از پول ملی) را بررسی خواهند کرد.

 

روز سه‌شنبه نیز علاوه بر برگزاری جلسه هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی درخصوص نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح موجود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت بررسی سوالات سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین و نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات به این کمیسیون می آید و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت بررسی سوالات نمایندگان در کمیسیون اقتصادی حضور می یابد.

 

بر اساس این گزارش، اسامی نمایندگان سوال کننده از دژپسند بدین شرح است: غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد، سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر، عباسعلی پوربافرانی نماینده نائین، جلال محمودزاده نماینده مهاباد، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رضا انصاری نماینده داراب، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، محمدمهدی زاهدی نماینده محترم کرمان(2 فقره)، محمدرضا نجفی نماینده تهران(2 فقره)، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، منصور مرادی نماینده مریوان، علی ساری نماینده اهواز، علی‌محمد مرادی نماینده قروه و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار