کد خبر: ۴۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها در اختیار ۱۸ میلیون خانوار قرار می‌گیرد.

به گزارش آرانیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که منابع کمک دولت به ۱۸ میلیون خانوار از کجا قرار است تامین شود اظهار داشت: رئیس‌جمهور در سفر به یزد و کرمان این مژده را دادند که به حدود ۱۸ میلیون نفر از خانواده هایی که فکر می‌کنیم به جهت گرانی اجناس باید از طریق بسته‌های حمایت غذایی حمایت شوند.

وی ادامه داد: وزارت رفاه لیست این افراد را مشخص و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مامور شد جدای از بودجه، از بخش انرژی یا بخش های دیگر با تغییرات بودجه‌ای، مبلغ را برای آنها کنار بگذارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: گروهی که روی این مساله کار می‌کند، روی بحث انرژی هم متمرکز است که می‌تواند گاز، بنزین، گازوئیل، نفت خام و پتروشیمی باشد که این کمیته درحال بررسی است.

واعظی گفت: قطعا هرچیزی افزایش پیدا کند، تماما در اختیار آن ۱۸ میلیون قرار می گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور در سفر یزد و کرمان مباحثی را در مورد دو پرونده اقتصادی مهم مطرح کردند و بلافاصله مخالفان دولت انتقاد را شروع کردند، موضوع اصلی چیست؟ بیان کرد: آنچه که آقای رئیس‌جمهور مطرح کردند هیچ مطلب جدیدی نیست. اگر یاد همه باشد یکی از شعارهای ایشان در سال ۹۲ و ۹۶ مبارزه با فساد بود. همواره ایشان روی این موضوع تاکید داشتند و بارها اعلام کردند در ارتباط با فساد هیچ خط قرمزی برای هیچ کدام از مدیران یا بستگانم ندارم.

وی تاکید کرد: انصافا هم ایشان در این ۶ سال گذشته روی این قولی که به مردم داده ایستادگی کرده است و راجع به موضوعاتی که مربوط به مدیران دولتی و کارمندان بوده همیشه مشوق بوده که ریشه فساد هر کجا هست باید خشکیده شود. این موضع رئیس‌جمهور است.

واعظی با بیان اینکه آنچه ایشان در رابطه با این ارقام بزرگ مخصوصا دو میلیارد دلار، گفتند را چندین بار در گذشته مطرح کردند، تاکید کرد: ایشان این موضوع را در شورای عالی امنیت ملی مطرح و مصوب کردند و حتی دکتر طیب نیا وزیر اقتصاد این را برای پیگیری به قوه قضاییه فرستادند.  موضوعات دیگری هم بوده است که ایشان در صحبت های گذشته خود مطرح کردند. دولت از سال ۹۲ سردمدار مبارزه با فساد بوده است اگر امروز هر دستگاه دیگری مانند قوه قضاییه می‌گوید می‌خواهد با فساد مبارزه کند این مورد استقبال دولت و رئیس‌جمهور است.

وی افزود: این مبارزه با فساد باید برای همه بخش‌ها، قوا و نهادها باشد و نمی‌شود مبارزه با فساد تنها در مورد دولت باشد. این بدین معنا نیست که در دولت نباشد. در دولت باید باشد در قوه قضاییه هم باید باشد. قوه قضاییه اخیرا اعلام کرده است که چندین قاضی فاسد اخراج شدند. البته این حق مردم است که بدانند چه کسانی هستند و محاکمه آنها کجا انجام شده است. اگر فساد کردند مانند مابقی فسادها باید معلوم شود.

واعظی با بیان اینکه موضوع دیگر این است که گفته شد آقای طبری که ۱۸ سال فساد کرده را گرفتیم اما مدت ها است که هیچ اطلاعی در مود آن نیست، عنوان کرد: صحبت رئیس جمهور روشن است و می گوید مبارزه با فساد قبول است اما باید برای همه باشد و مردم راضی هستند. مبارزه با فساد نباید خط و خطوط بشناسد و نباید این باشد که در یک قوا و ارگان باشد و در قوا و ارگان دیگر نباشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: ما فکر می کردیم قوه قضائیه حتما از صحبت‌های رئیس جمهور استقبال می کند زیرا در راستای سیاست های آقای رئیسی است. از طرف دیگر چیز خاصی گفته نشده است که برخی اینگونه برآشفته شدند و اینکه این موضوع را به انتخابات مجلس ربط می دهند، چه ربطی دارد؟ اینکه این را ربط می دهند که می خواهد دوقطبی شود، اتفاقا همان کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان دارند دوقطبی می‌کنند، اصلا دوقطبی نیست.

وی تاکید کرد:  ربط می‌دهند به برادر رئیس جمهور، چه ارتباطی دارد؟ اگر ایشان می‌خواست درباره برادرش صحبت کند از قبل صحبت می‌کرد نه حالا که همه چیز تمام شده است. به نظر می رسد ایشان یک صحبتی کردند به عنوان رئیس جمهور که باید حافظ قانون اساسی باشد و لذا فکر می کنم فضایی که مخالفین راه انداختند هیچ مبنایی ندارد و در این شرایط باید همه با هم با فساد مبارزه کنیم. نه اینکه بگوییم اگر مبارزه با فساد از زبان فلان فرد بیرون می آید درست است ولی اگر از زبان کسی دیگر بیرون می‌آید معنای دیگری دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی ادعا کردند ایران با برداشتن گام چهارم از تعهدات فاصله گرفته است، واکنش دولت به این مطلب چیست؟ گفت: بله ما قطعا با گام چهارم از تعهدات برجامی خود فاصله گرفتیم و عمدا و آگاهانه هم این کار را کردیم. هر گامی که به پیش می رویم یک گام جدی‌تر خواهد بود که بدانند اگر قرار است به تعهدات عمل شود همه باید عمل کنیم. اگر قرار است اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند نباید انتظار داشته باشند ایران به تعهدات خود عمل کند.

وی در ادامه تاکید کرد: البته ما باز هم اعلام می کنیم که ما به دنبال این نیستیم که از برجام خارج شویم یا شرایط برجام به هم بخورد. هشدارهایی است که ما به طرف مقابل خود و 1+4 می‌دهیم و به گونه‌ای عمل می‌کنیم که اگر شما هم به تعهدات خود عمل کردید ما هم حاضر هستیم چهار گام را به عقب برگردیم.

وی در رابطه با نامه رئیس‌جمهور به سران کشورهای حوزه خلیج فارس و اینکه جواب این نامه ها چه بوده است؟ عنوان کرد: این نامه برای این ارسال شد که فضایی علیه ایران درست شده بود و آمریکا و رژیم صهیونیستی شرایطی را حاکم کرده بودند که ایران مخل امنیت در منطقه است. ما هم عملا برای همسایگان خود نامه نوشتیم و هم رئیس جمهور در سازمان ملل اعلام کردند و هم در ملاقات با رهبران کشورهای مختلف اعلام کردند که اهداف طرح هرمز اینهاست و آماده رسیدن به صلح و ثبات در منطقه هستیم.

واعظی ادامه داد: خوشبختانه این موضوع دارد جای خود را باز می کند و ما شاهد این هستیم که مسئولین مختلف در منطقه و خارج از منطقه دارند استقبال می کنند. حداقلش این است که فکر می کنیم توطئه ای که علیه ایران بوده است را خنثی کرده و از نظر تبلیغاتی به اهداف خود رسیدیم. اما ما به دنبال یک کار تبلیغاتی نیستیم. ما به دنبال اقدام عملی هستیم که با کشورهای همسایه خودمان امنیت منطقه را تامین کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار