کد خبر: ۴۹۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
تایباد - دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی دارای ۱۰۰ معین اقتصادی است که ۹۴ درصد استان را تحت پوشش قرار می دهند.

به گزارش آرانیوز، علی اکبر لبافی در جلسه اقتصاد مقاومتی شهرستان تایباد، در خصوص مدل توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی کرمان و قلعه گنج در این استان اجرایی شد، آنچه در آن‌ منطقه رخداد برگرفته از مشارکت مردم بود که اصل ‌مهمی است. این مدل در هند، چین و مالزی با عنوان عاملین اقتصادی پیاده سازی شده بود.

لبافی اظهار کرد : معین اقتصادی یک توسعه گر و اعتماد ساز و تسهیل گر است، معین ها قرار نیست از منابع خود هزینه کنند، بلکه مشارکت مردم را جذب می کند. تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ روستا مورد مطالعه قرار گرفته و دارای طرح کسب و کار هستند که به معین ها تحویل می شود. کارت اهدافی هم تهیه شده است که در آن همه شاخص های اقتصادی دیده شده و اهداف روستا مشخص کردیم.

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: در مرحله بعد گام های شش گانه‌ای با ۴۰ برنامه عملیاتی از مرحله مطالعه تا پایش و نظارت طراحی شده است، بنابراین نقشه راه معین‌ها دقیق و شفاف است.  خراسان رضوی دارای ۱۰۰ معین اقتصادی است که ۹۴ درصد استان را تحت پوشش قرار می دهند.

در ادامه محسن سیاح، فرماندار شهرستان تایباد اظهار کرد: اقتصاد شهرستان تایباد بر پایه کشاورزی و دامپروری است و این دو پیشران اقتصاد تایباد می باشد.اعتقاد دارم تایباد دو مزیت عمده دارد، نخست منابع آب و خاک در منطقه که به دلیل عدم مدیریت مناسب، بکر باقی مانده است و روان آب هایی که باید مدیریت شود، مزیت دوم مرز و برخورداری از مزیت های مرز است.

سیاح ابراز کرد: در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی اقدامات ارزشمندی در هفت ماهه گذشته انجام شده است و مجموعا ۷۳۷ شغل پایدار در شهرستان ایجاد شده است. در راستای الگوی مثلث توسعه اقتصادی تاکنون یک معین در تایباد فعال بود و با تغییرات مدیریتی که این شرکت داشت، در چند ماهه گذشته اقدامات خوبی انجام داد، اما عقب ماندگی پیش از تغییرات را با همکاری ستاد فرامین حضرت امام خمینی (ره) و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه جبران کردیم.

وی افزود: به جز ستاد فرامین حضرت امام خمینی (ره)، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شرکت های سازمان همیاری شهرداری ها، شرکت گاز پورعلی، شرکت مشهد بخار، شرکت فرگاز، شرکت بازرگانی صادقی، شرکت پای بار و اندیشه سازان سبز مهبد به جمع معین های اقتصادی شهرستان افزوده شدند و تعدادی از روستاهای را تحت پوشش قرار می دهند تا آهنگ توسعه و اشتغال پایدار شهرستان توسعه یابد.

فرماندار تایباد با بیان اینکه هفت معین اقتصادی جدید به شهرستان تایباد افزوده شده است، گفت: بر همین اساس حدود ۱۷ هزار خانوار روستایی شهرستان شامل ۶۷ هزار نفر از مردم مناطق روستایی تحت پوشش معین های اقتصادی قرارخواهند گرفت.

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم شهرستان تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه افزود: ما هم اکنون رتبه ۵۵ جهان در جذب سرمایه خارجی هستیم، در سال ۲۰۱۴ دو و نیم میلیون دلار جذب خارجی داشتیم و در سال ۲۰۱۷ بعد از تحولات برجام اوج جذب سرمایه خارجی با حدود پنج میلیون دلار بود، این میزان بعد از خروج آمریکا از برجام، به حدود سه میلیارد جذب سرمایه خارجی رسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که ترکیه امسال ۱۲ و نیم میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشته است که چهار برابر ایران است و شهر دبی چهار میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه دشمن بخش خصوصی ما را هدف گرفته تا به هر بهانه ای سرمایه های آن را به خارج از کشور منتقل کند، گفت: مثلث توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی تنها راه نجات کشور در شرایط فعلی است، زیرا جذب سرمایه خارجی در حال حاضر امکان پذیر نیست و سرمایه دولت نیز کفایت نمی‌کند. پس بخش خصوصی و مثلث توسعه اقتصادی تنها راه حل کشور در شرایط امروز است.

وی از سرمایه گذاران خواست ارتباطات خود را با مجلس بیشتر کنند و به مجلس کمک کنند تصمیم کارشناسی و غیر سیاسی بگیرد و از دولت و قوه قضاییه خواست از بخش خصوصی حمایت کنند، زیرا این بخش مظلوم ترین بخش کشور است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار