کد خبر: ۴۹۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از نزدیک بودن موعد تحویل لایحه بودجه ۹۹ به مجلس خبر داد و گفت: بودجه غیرعملیاتی به درد کشور نمی‌خورد و امیدواریم وعده‌های نوبخت و رئیس جمهور برای کاهش وابستگی به فروش نفت تحقق پیدا کند.

به گزارش آرانیوز، اسدالله عباسی  با تأکید بر اینکه دولت باید از تکرار تجربه بودجه 98 خودداری کرده و تمام منابع و درآمدها را در لایحه جدید به صورت واقعی پیش‌بینی کند اظهار داشت: بسیاری از تعهدات و طرح‌های مندرج در لایحه 98 تحقق پیدا نکرد بنابراین بودجه غیرعملیاتی در سال 99 به درد کشور نمی‌خورد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این پرسش که قیمت مناسب فروش نفت در بودجه 99 چه میزان باید باشد عنوان کرد: با توجه به تغییر و تحولات بازار جهانی نفت و وضعیت نفت خلیج‌فارس دولت مقدار فروش و قیمت مناسب آن را باید پیش‌بینی کرده و در خلال لایحه بودجه تقدیم مجلس کند بنابراین تا آن زمان نمی‌توان پیش‌داروی کرد.

عباسی با بیان اینکه در بودجه 97 - 96 دولت ابتدا پیشنهاد فروش 2 میلیون و 500 هزار بشکه‌ای نفت در روز را مطرح کرده بود تصریح کرد: با اعمال و سپس تشدید تحریم‌ها مقدار قابل پیش‌بینی فروش نفت از میزان یاد شده به فروش روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز تقلیل یافت که البته آن نیز به علل مختلفی تحقق پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اثرگذاری بسیار زیاد تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بر روند اجرا و تحقق بودجه را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: طبق هدفگذاری‌های کلان، بودجه سال آینده هیچ وابستگی به فروش و درآمدهای نفتی نخواهد داشت به این معنا که تکیه بودجه جاری کشور کلاً از نفت برداشته می‌شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس آن قسمتی از بودجه سال آینده که قرار است از محل فروش نفت محقق شود را وابسته به نرخ روزی که دولت برای فروش نفت در نظر می‌گیرد دانست و ابراز داشت: این بخش از درآمدهای حاصل شده فروش نفت صرف کارهای مربوط به تملک دارایی‌ها خواهد شد که جزئیات آن را دولت متعاقباً اعلام می‌کند.

وی استفاده بهینه از محدودیت‌هایی که برای فروش نفت خام کشورمان توسط دشمنان ایجاد شده است را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با افزایش سهم بخش صادرات محصولات کشورمان از یک سو و جلوگیری از هدررفت بسیاری از سرمایه‌های ملی در کنار اخذ درست مالیات‌ها می‌توان شرایط خوبی را برای اقتصاد کشور در سال 99 رقم زد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس یکی از مهم‌ترین انتظارات نمایندگان از دولت در آستانه تحویل لایحه بودجه سال آینده را تدوین یک بودجه عملیاتی خواند و افزود: امیدواریم برخلاف سال 98 که بسیاری از طرح‌ها به علت کمبود منابع توسط دولت ناقص اجرایی شدند با تدوین یک بودجه واقعی شاهد تحقق کامل درآمدها در سال 99 باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار