کد خبر: ۴۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
اعضای شورای شهر تهران از تدوین بسته اولویت‌های 2 سال آتی پایتخت و ابلاغ آن به شهردار تهران خبر می‌دهند؛ اما باید پرسید کدام اولویت با کدام بودجه قرار است سرمشق کار شهردار تهران قرار بگیرد؟
سردرگمی در اولویت‌های شهر با بودجه‌ای که نیست!

 تهران پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت ایران، مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. این شهر براساس سرشماری‌های انجام شده با بیش از 9 میلیون نفر جمعیت، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر غرب آسیا به‌شمار می‌رود و کلان‌شهر تهران نیز دومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.

آلودگی هوا، ترافیک، تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین از جمله مشکلات مشترک همه کلانشهرها است و این روزها فقر، حاشیه نشینی، مشکلات مربوط به آب و فاضلاب و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به تجربه ای مشترک بین شهرها تبدیل شده است. 

مهمترین مشکل تهران از دیدگاه مردم

به گفته پیروز حناچی شهردار تهران در شهریور سال ۹۶ در نظرسنجی ای که از مردم تهران به عمل آمد، شهروندان دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان مشکلات اصلی شهر معرفی کردند.

 

وی معتقد است البته الان شاید مسائل اقتصادی اولویت داشته باشد اما آن موقع مردم تهران این دو موضوع را به عنوان بزرگ‌ترین مشکلات تهران انتخاب کرده بودند.

به گفته شهردار تهران واقعیت این است که کلانشهرها با مشکلات زیادی در همه جای دنیا مواجه اند و سیاست ما در اداره شهر می‌تواند بازدارنده یا دامن زننده به این موضوعات باشد و باید تلاش کنیم شهر را با تعادل اداره کنیم.

نیمه راه شورای شهر

شورای پنجم به نیمه راه فعالیت خود رسیده است و براساس آنچه از گوشه و کنار شورا به گوش می‌رسد قرار است اولویت‌های شهری شهر تهران به زودی به شهردار تهران اعلام شود.

اولویت‌هایی که در نگاه برخی از اعضای شورای شهر تهران باید به موضوعاتی همچون حمل و نقل عمومی، ترافیک، آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی نگاه ویژه‌تری داشته باشد.

ضرورت انجام فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی

محسن هاشمی در خصوص اولویت‌های شهر تهران در یکی از جلسات علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پایان هفته تهران اظهار کرد: بخش پررنگ برنامه‌های این هفته فرهنگی بود، موضوعی که به‌عنوان بخشی از انتظارات مردم از شورای پنجم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که فعالیت‌های فرهنگی باید سازنده و غیرکلیشه‌ای باشد، گفت: البته جای فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی در هفته تهران خالی بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که تقارن این هفته با پاییز بهانه‌ای برای پرداختن به اولویت‌های مردم تهران است، افزود: مهم‌ترین اولویت و مطالبات مردم در تهران آلودگی هوا و ترافیک و پس از آن آسیب‌های اجتماعی است.

هاشمی با اشاره به این مطلب که بهتر بود در هفته تهران شاهد افزوده شدن چند صد دستگاه اتوبوس به ناوگان شرکت واحد و یا چند واگن به ناوگان مترو بودیم، اذعان کرد: کمبود اعتبارات و ضعف در پیگیری جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی مانع این فعالیت‌ها شده است.

 

وی افزود: بهتر بود در این هفته ما شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی که بخش قابل توجهی از آن طی این دو سال تکمیل شده و یا کلنگ‌زنی برخی از پروژه‌های اولویت‌دار همچون خطوط ۸ تا ۱۱ مترو می‌بودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان به آغاز فعالیت شورایاری‌ها در دوره پنجم اشاره کرد و عنوان کرد: امیدواریم برای دو سال آینده موضوع جبران کمبود سرانه‌های خدمات شهری محور فعالیت شورایاری‌ها قرار گرفته و بیش از پیش شاهد اجرای سیاست محله‌محوری در شهر تهران باشیم.

کنترل جمعیت اولویت اول شهر تهران

زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: یکی از مسائل امروز تهران بخش جمعیت است؛ جمعیت در تهران باید کنترل شود و باید سقفی برای آن در نظر گرفته شود زیرا این جمعیت است که برنامه‌ریزی‌های شهری و برنامه ریزی‌های مدیران را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث می‌شود که اجرای یک برنامه با خلل مواجه شود.

امروز فشاری که از حومه تهران روزانه وارد شهر تهران و مرکز تهران می‌شود مشکلات عدیده‌ای را برای این شهر ایجاد کرده است و حمل و نقل و ترافیک و آلودگی و اشتغال را تحت تأثیر قرار داده است.

 

باید به سقف جمعیتی توجه کرد و باید الزامی ایجاد شود تا سیسات‌هایی بنا شود که منجر به کنترل جمعیت ساکن شهر تهران شود.

اگر قرار است تهران طبق افق 1400 جمعیتش بر مبنای برامه‌ها 8 میلیون نفر باشد باید تلاش شود در بارگذاری‌ها و ساخت و سازها این موضوع لحاظ شود و براساس همین عدد پیش برویم.

اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس

مجید فراهانی اما دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس در خصوص اولویت‌های شهر تهران گفت: به نظر من باید اولویت‌های شهر تهران از سوی شهروندان استخراج شود.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران شورایاران باید اولویت‌های هر منطقه و هر محله را به مسؤولان شهری منطقه خود اعلام کنند و از دل این اولویت‌ها برنامه‌های آتی شهرداری تهران تدوین شود.

 

مجید فراهانی معتقد است شهر باید به سمت اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌ای برود تا مشکلات محلات بر طرف شود.

عدم تحصیل 18 درصدی بودجه در نیمه اول سال

اما در این کش و قوس و نگاه به ضرورت‌های شهر تهران باید نگاهی هم به بودجه شهرداری تهران و کسری آن انداخت به گونه‌ای که حسن رسولی نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفته است: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی 6 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۹ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان اقدام کند.

وی افزوده است: شهرداری طی این دوره 6 ماهه توانسته مبلغ ۷ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد درآمد تحصیل کند. بنابراین طی 6 ماهه مذکور کسری عملکرد یک هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

 

به گفته رسولی، از کل درآمد 6 ماهه مبلغ ۶ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان آن معادل ۸۰درصد، نقد و ۲۰درصد آن یعنی یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان غیرنقد است. همچنین از کل درآمدنقدی وصولی ۳۵ درصد آن درآمد پایدار و ۶۵ درصد آن درآمد ناپایدار است.

نیازهای واقعی شهر احصا شده است

اما حالا به تازگی محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران خبری جالب را اعلام کرده است.

وی گفته است به زودی اولویت های ۲ سال آتی شهر تهران توسط شورای پنجم به شهردار تهران ابلاغ خواهد شد.

به گفته سالاری همکارانش در شورای اسلامی شهر تهران مبتنی بر نیازهای واقعی شهر و مطالبات شهروندان از یکسو و محدودیت های جدی منابع درآمدی شهر از سوی دیگر تصمیم به تدوین برنامه اولویت محور برای ۲ سال آتی گرفتند که در حال نهایی شدن است.

کلام آخر!

برخی زمزمه‌ها به گوش می‌رسد که شهرداری تهران در سال 98 بیش از 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. عددی که بخشی از آن به علت تعهدات سالهای قبل به پیمانکاران ایجاد شده و برخی از آن هم به دلیل عدم تحقق بودجه شهرداری در 7 ماه گذشته ایجاد شده است.

از سوی دیگر شهر به گفته همه مسؤولان و افراد صاحب نظر موجودی زنده است که باید برای زنده نگه‌داشتن آن هزینه کرد و نیازهای روزانه آن مرتفع شود نیاز به رفت و روب، پاکیزگی، کارهای عمرانی، مسائل فرهنگی و به طور کلی همه نیازها!

حال باید دید اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای این شهر حدود 10 میلیون نفری و 700 هکتار مربعی که امروزه خود را کلانشهری بزرگ می‌بیند چه اندیشیده‌اند که از یک‌سو نیازهای محلات و مناطق را بر طرف کند آن هم به گونه‌ای که شهروندان از آن راضی باشند و از یک سو هم مشکلات بودجه‌ای را مرتفع کند تا دست شهردار تهران جلوی کسی برای اخذ پول و بودجه دراز نباشد.

خوب است در کنار دیدن اولویت‌های شهر تهران بودجه شهرداری تهران هم در سالهای آتی مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بتوان به درستی به این سوال پاسخ داد کدام اولویت شهر با کدام بودجه شهرداری قرار است حل و فصل شود.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار