کد خبر: ۴۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶

بازی سیاسیون با کلمات تا انتخابات۹۸/کلیدواژه‌ها قبل از شعارها آمدند

در ماه‌های منتهی به انتخابات اسفندماه مجلس، هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب، مدام در حال زمزمه کلیدواژه‌هایی هستند تا ضمن آسیب شناسی روند حرکتی پیشین، بدنه رای شان را نیز با تکیه بر همان کلیدواژه ها اقناع کرده و راهی صندوق های رای کنند.

پوریا فیروزنژاد: دهم آذرماه که برسد زنگ آغاز رسمی انتخابات مجلس یازدهم در وزارت کشور به صدا در خواهد آمد، انتخاباتی که قرار است براساس آخرین اصلاحیه وارد شده بر قانون انتخابات برگزار شود که هم نیم نگاهی به منابع مالی و تبلیغاتی کاندیداها دارد هم تخلفات انتخاباتی را با دقت بیشتری زیر نظر دارد.

سیاسیون راست و چپ هم از چندماه گذشته در تکاپو هستند تا هم تکلیفشان برای نحوه ورود به انتخابات را مشخص کنند هم کاندیداهای نهایی خود برای فرستادن در میدان انتخابات را شناسایی و راهی محل ثبت نام کنند. 

تکاپوهای انتخاباتی در اردوگاه راست و چپ

اصولگرایان روزهای حساس‌تری نسبت به رقیب اصلاح‌طلب پشت‌سر می‌گذارند، بازگشت حداکثری به پارلمان برای آنها حکم آب حیات را پیدا کرده است. از همین روست که شورای وحدت بالاخره تن به محوریت جامعه روحانیت داده است و پایداری‌ها هم گاهی پالس وحدت می دهند و گاهی خط و نشان می کشند. اما گویا قرار اینبار اصولگرایان بر سهم ندادن است، آنچنان که محمدرضا باهنر مدعی وار بگوید« از تهران یک لیست اصولگرا بیشتر بیرون نخواهد آمد.»

سوی دیگر اصلاح طلبان هستند که دیگر چندان از شرط و شروط گذاشتن برای نهادهای انتخاباتی حرفی به میان نمی آوردند و تلاش دارند فضا را برای به صحنه آوردن بدنه رای شان فراهم سازند. بدنه رایی که می خواهند آنها را مجاب کنند به لیستی رای دهند که هویتی یکدست اصلاح طلبانه دارد. گرچه در همین نقطه هم ان قلت‌های زیادی مطرح است و برخی معتقدند در شرایط رخوت بدنه رای باید بازهم ائتلاف با میانه روها را ادامه داد.

کلیدواژه‌ها قبل از شعارها آمدند

اما هر دو جریان چپ و راست در کنار طیف هایی که مستقلانه در عرصه سیاست حرکت می کنند این روزها در کنار تکاپوهای انتخاباتی شان تلاش دارند از شعارها و کلیدواژه هایی که قرار است در ایام انتخابات و تبلیغات علنی بر روی آنها مانور دهند رونمایی می کنند. 

چه آنکه در ادوار مختلف انتخابات مجلس، در نهایت این کلیدواژه‌ها و بعدها شعارهای انتخاباتی بوده‌اند که متن و بطن برنامه های کاندیداها و گاها جریان‌های سیاسی را پیش از انتخابات هویدا کرده‌اند. 

بازی با کلمات سیاسیون

این روزها از اردوگاه اصولگرایی که گویی قرار است بالاخره دود سفید وحدت از آن بلند شود، هر روز یک کلیدواژه به گوش می‌رسد. «انتخاب اصلح» هنوز هم ترجیع‌بند جملات آیت‌الله مصباح‌ یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری و فرزندان معنوی‌اش است و البته در قالب همین کلیدواژه از تشکیل «مجلس ارزشی و مردم‌سالار» سخن می‌گویند. هرچند این کلیدواژه‌ها هرکدام مخالفان ویژه خود را دارد، چنانچه محمدرضا باهنر با بیان اینکه «صالح مقبول» بر «اصلح غیرمقبول» ارجحیت دارد، آب پاکی را روی دست پایداریچی‌ها می‌ریزد.

در طیف نوآمدگان اصولگرا واژه‌هایی چون «نواصولگرایی»، «جوانگرایی»، «مجلس انقلابی»، «نارضایتی مردمی» و ...نیز کم زمزمه نمی‌شود و مدعی هستند که قرار است مجلسی  کارآمد و ارزشی تشکیل دهند.«جریان سوم» هم از آن دست کلماتی است که نه فقط در جریان راست که به کرات از سوی تحلیل‌گران و سیاسیون اصلاح‌طلب و مستقل تکرار می‌شود، برخی آن را یک خطر و برخی فرصت می‌دانند.

اصلاح طلبان هم کلیدواژه های خاص خود را در قالب اظهارنظرها بیان می کنند، یک طیف از اصلاح طلبان از ضرورت «تداوم ائتلاف» ۹۴ با میانه‌روها می‌گوید و البته اکثریت اصلاحات این تاکتیک را برای اسفند ۹۸ ناکارآمد می‌داند و قائل بر «هویت اصلاح‌طلبی » و «نه به ائتلاف» هستند.

بحث «مشارکت حداکثری» و «مشارکت مشروط»، از دیگر موضوعات داغ مورد اختلاف این جبهه است که حامیان و مخالفان دوآتشه خود را دارد؛ عده‌ای نیز می‌گویند بهتر است افراد مورد وثوق برای «گفت‌وگو با شورای نگهبان» در زمینه تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب مامور شوند.

 

در جدول زیر به تعدادی از کلیدواژه های پرکاربرد در اظهارنظرهای اصولگرایان اشاره شده است؛

        اسامی

                                                 کلیدواژه

آرین‌منش، جواد

در این دوره ممکن است مردم به یک جریان سومی رای دهند/شاید در انتخابات آینده یک جریان پوپولیسم ملی‌گرا امکان ظهور و بروز پیدا کند.

آقا تهرانی، مرتضی

 انشاءالله بتوانیم بر اساس شاخص‌ها در این مقطع با رویکرد و نگاه تعامل و همگرایی حداکثری و وحدت حول نظام، مجلس ارزشی و انقلابی، ساختار انتخابات مردم‌سالار را شکل دهیم.

ایمانی، ناصر امکان ظهور رادیکال ها زیر سایه جریان سوم وجود دارد/جریان سوم در حوزه های انتخابیه کوچک اقبال بیشتری دارد

باهنر، محمدرضا

نتیجه جریان سوم ها امثال مهدی هاشمی می شود که آدم می‌کشتند و آخر هم اعدام شدند./ از خدا می‌خواهم حزب سوم قدرتمندی شکل بگیرد اما این ساختار هنوز به وجود نیامده است./صالح مقبول بر اصلح غیرمقبول ارجحیت دارد./ عده‌ای برای اینکه رای بیاورند بر بوق نارضایتی مردم می‌دمند.

پورمحمدی، مصطفی

ما نیز به عنوان جامعه روحانیت از تمام جریانها و تشکل های سیاسی انقلابی حمایت خواهیم کرد و عمیقا دنبال ائتلاف حداکثری هستیم. / نیازمند مجلس انقلابی و دولت کارآمد هستیم.

پورمختار، محمدعلی

انسان ذاتا تحول‌خواه است و این دوره نواصولگرایی حتما مورد استقبال جامعه قرار می‌گیرد.

ترقی، حمید رضا

هم اصلح بودن کاندیدا مهم است هم مقبول بودن.

توکلی، احمد

نقطه ضعف اصولگرایان این است که در عمل به آزادی و نقش مردم کم اهمیت می‌دهند.

جلیلی، سعید

در برابر جنگ اقتصادی باید الگوی مقاومت پیاده شود./ در بحث انتخابات باید مسئله «انتخاب صحیح» را تبیین کنیم.

حسینی، سیدمحمد

نقطه ضعف اصولگرایان انفعال در فضای مجازی است. اصولگرایی مدام باید ضعف های خود را اصلاح کند.

حداد عادل، غلامعلی نارضایتی کنونی جامعه از دولت برای جریان اسلام‌گرا در انتخابات پیشرو یک فرصت است.

رضایی، محسن

حضور مردم در صحنه موجب گشایش‌های اقتصادی خواهد شد.

غفوری فرد، حسن

جریان سومی که شناسنامه‌دار نباشد، غیرقانونی است و نباید فعالیت کند.

قالیباف، محمدباقر

چند ماه دیگر انتخابات مجلس است و ما نیازمند مجلس نو هستیم./هیچکس دیگر حق ندارد به عنوان پیشکسوت جلوی بروز این ظرفیت عظیم جوانان باانگیزه و پخته را سد کند./نیازمند جوان گرایی و شکل گیری جریان نواصولگرایی در عرصه سیاسی کشور هستیم.

محصولی، صادق

علت شکست‌های اصولگرایان این بوده که در عمل به دنبال خدمت نبوده‌اند./ ما باید از حالا به دنبال افراد اصلح باشیم./ امروز ما ناکارآمدی دولت را شاهد هستیم.

مصباحی مقدم، غلامرضا

مردم از شرایط اقتصادی ناراضی هستند./ اصولگرایان می‌توانند آرای خاکستری را در این دوره به خود جلب کنند./حضور خانم‌ها باید در مجلس شورای اسلامی پررنگ‌تر شود./ در شرایط فعلی به جای مجلسی خنثی، به مجلسی کارآمد نیاز داریم

موحدی کرمانی، محمدعلی

اگر انتخاب نمایندگان، انتخاب صلحاء باشد همه‌چیز رو به صلاح و اصلاح می‌رود./ برای رسیدن به یک‌ مجلس راهگشا، باید تعصب‌های گروهی و سهم‌خواهی کنار گذاشته شود و از خرده‌گیری نسبت به یکدیگر در مجموعه جریان ارزشی خودداری کنیم تا به وحدت برسیم.

مصباح یزدی، محمدتقی

اسلام به ما گفته است که به دنبال «اصلح» برای سیاست و مدیریت کشور باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*این جدول بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است.

 

در جدول زیر به تعدادی از کلیدواژه های پرکاربرد در اظهارنظرهای اصلاح طلبان اشاره شده است؛

اسامی

کلیدواژه

ابتکار، معصومه

با اعتمادسازی حضور گسترده مردم در انتخابات را فراهم کنیم./ ائتلاف اصلاحات و اعتدال، توانست بسیاری خطرات را از سر کشور دور کرد.

ابطحی، محمدعلی

در نشست مشترک اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بر این مساله تاکید شده که اصلاح‌طلبان بدون در نظر گرفتن رفتار شورای نگهبان در ماجرای بررسی صلاحیت‌ها از کاندیداهای با هویت اصلاح‌طلب حمایت کنند.

آرمین، محسن

اصلاح طلبان در بیان مشکلات اقتصادی جامعه و حتی ارائه راهکارها چه در مجلس و چه بیرون مجلس، کارنامه ای قابل دفاع‌تر از اصولگرایان دارند./برخی دوستان ما در احزاب اصلاح‌طلب با شعار جوانگرایی علیه افراد با تجربه موضع گرفتند و اختلاف ایجاد کردند. به انگیزه شعار جوانگرایی مشکوک هستم.

اصغرزاده، ابراهیم

حاضریم ببازیم ولی دست به ائتلاف نزنیم. اصلاح‌طلبانی که مزه قدرت زیر زبانشان می‌رود، گاهی اوقات محافظه کار می‌شوند و این محافظه‌کاری آفت اصلاح‌طلبی است.

جعفرزاده، غلامعلی

آن چیزی که تا به اینجای بررسی‌ها نشان می‌دهد این است که یک لیست پوپولیستی در انتخابات پیش رو رأی خواهد آورد./ هیچ کس انتخابات را تحریم نمی‌کند و ما چیزی به عنوان تحریم انتخابات نخواهیم داشت.

حجاریان، سعید

یکی از ابعاد مشارکت مشروط این است که منتظر بمانیم و ببینیم هسته اصول‌گرایان بنا دارند چگونه انتخاباتی را برگزار کنند./ دور بعدی مجلس محافظه‌کار شکل می‌گیرد.

خرم، احمد

هویت اصلاح‌طلبی باید در لیست انتخابات حفظ شود. در سال ۹۴ ائتلاف یک طرفه انجام شد و برای اصلاحات سودی نداشت و نباید دوباره به این سمت حرکت کنیم./ نباید به  گفت و گو و مذاکره با شورای نگهبان امید داشت.

زیباکلام، صادق

هدف اصلی تندروها از دوقطبی کردن فضای جامعه و انتخابات آن است که با سوار شدن بر موج نارضایتی‌های عمومی و اتهام پراکنی علیه دولت خود را همراه با مردم نشان دهند و از سوی دیگر به جامعه القا کنند که سیاست‌های رادیکال و آمریکا ستیزی عامل مشکلات اقتصادی نیستند.

شکوری راد، علی

در دوره قبل ائتلاف دقیقه نودی صورت گرفت که بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب نیز از آن ناراضی بودند اما در این دوره برنامه‌ای برای ائتلاف به‌شکلی که در دوره دهم داشتیم، نداریم.

عارف، محمدرضا

ممکن است یک عده فرصت‌طلب به بهانه حضور در انتخابات و کسب رأی مردم، وارد بحث‌های جدی تخریبی چه علیه شخصیت‌ها و چه علیه کلیت نظام شوند./ میثاق‌نامه گفت‌وگوی ملی برای تشریح اشتراکات اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها در انتخابات است./ ولی یادمان باشد اصلاح طلبان در دام سیاه نمایی درباره عملکرد دولت که برخی جریانات مطرح می کنند نیافتند و در این زمینه دنبال نخود سیاه نروند./ما هویت اصلاح‌طلبی داریم، با هویت خود به میدان می‌آییم.

عطریانفر، محمد

باید بین جریان اصلاحات و شورای نگهبان اعتمادسازی صورت گیرد/در مسیر تقویت اعتماد و ارتباط‌های سیاسی بیشتر با نظام سیاسی ایران و همچنین گفت و گو  با شورای نگهبان گام برداریم .

کرباسچی، غلامحسین

باید از مردم عذرخواهی هم کنیم و درست ارزیابی کنیم تا مشکلاتمان برطرف شود./ اگر امکان تغییر رویه ای باشد فقط از راه گفت و گو و طرح مسائل و خطراتی که برای آینده کشور متصور است، ممکن می‌شود.

مرعشی، حسین

ائتلاف اصلاح طلبان در قالب شورای عالی خیلی پررنگ و جدی است. شورای عالی سیاستگذاری اصلا برای ائتلاف تشکیل شده است، شورای عالی که حزب نیست.

منتجب نیا، رسول

حزب جمهوریت می‌خواهد فراگیر باشد و تلاش می کند شعار جوان‌گرایی و حمایت از بانوان و تکثر نژادی را در حزب تحقق بخشد.

موسوی لاری، عبدالواحد

افرادی امثال حجاریان که موافق با مشارکت مشروط در انتخابات باشند در اقلیت هستند و ما توجهی به اینگونه اظهارات نمی کنیم / نباید فرصت حضور حداکثری در انتخابات را از دست بدهیم./  به دنبال کاندیدای اجاره‌ای نخواهیم رفت و در جایی که کاندیدا نداریم فردی را معرفی نمی‌کنیم.

ناصری، عبدالله

اصلاح‌طلبان اگر حضور در انتخابات را مشروط نکنند نامردان سیاسی هستند و در نزد جامعه مدنی و مردم ارجی نخواهند داشت.

نبوی، بهزاد

تنها راه وضع موجود به مطلوب حضور غیر مشروط در انتخابات است./مخالفان اصلاحات در ظاهر از مشارکت حداکثری استقبال می کنند اما از حضور نیافتن ما خیلی خوشحال می شوند چون در این صورت امکان پیروزی دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*جدول براساس حروف الفبا تنظیم شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار