کد خبر: ۴۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
رئیس مرکز ملی خشکسالی، گفت: بارش های زمستانه در اغلب کشور در حد نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود و به ویژه در جنوب غرب بارش کم خواهد بود.

به گزارش آرانیوز، احد وظیفه، درباره وضعیت بارندگی کشور در ماه‌های پیش رو ، افزود:‌ در ۲۰ روز آینده بارش چندان جدی ای نداریم. در مجموع وقتی خروجی مدل همه مراکز اقلیمی را چک می کنیم می بینیم برای فصل زمستان بارش‌ها برای ایران تا اسفندماه و در حد بارش نرمال با گرایش به کمتر از نرمال است و این احتمال کمتر از نرمال بودن برای جنوب غرب کشور یعنی استان های خوزستان، جنوب ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و بوشهر، بیشتر از دیگر نقاط است.

وی ادامه داد: اگر مثلا سه حالت بارش در نظر بگیریم یعنی بارش فراتر از نرمال، نرمال و کمتر از نرمال، بارش به خصوص در جنوب غرب گرایش به کمتر از نرمال دارد و در بقیه نقاط مثل تهران و البرز به سمت نرمال  است.  

وظیفه توضیح داد: شاید مدل اقلیمی رفتار سیستماتیک سامانه ها را آن طور که باید تشخیص ندهند و اگر بارش در جنوب غرب کمتر از نرم است به احتمال زیاد در تهران نیز تأثیر گذار خواهد بود. چون بارش ها عمدتاً ماحصل سامانه های سینوپتیکی مهاجر هستند که ازشمال عربستان و کویت می آیند و به خلیج فارس  به خصوص در فصل زمستان که هوا سردتر می شود، نفوذ می کنند و در مسیر حرکت ساختار جبهه ای گرم و سرد از مناطق مرکزی می گذرد.  بنابراین نمی توان گفت که وقتی در جنوب غرب گرایش کمتر از نرمال داریم، تهران بتواند شرایط نرمال داشته باشد گرچه در مدل‌های عددی این موضوع انعکاس پیدا نکرده ولی نمی توانیم این مسائل را بپذیریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا خشکی پیش‌بینی شده در عربستان و عراق بر افزایش بروز ریزگرد در کشور تاثیرگذار خواهد بود یا نه گفت: اگر این طور شود می تواند تأثیرات ریزگردی را در پی داشته باشد البته اما و اگرهای زیادی دارد. اگر سال جاری ۹۷-۹۸ را با سال قبل یعنی ۹۶-۹۷ مقایسه کنیم، می بینیم که  فراوانی رخداد گرد و خاک در جنوب غرب کشورمان بسیار کمتر بوده و این به دشت آزادگان و خیلی از دشت های خشک شده در خوزستان بر می گردد که به دلیل طغیان رودخانه ها در بهار امسال سیراب و پرآب شد که باعث شد رطوبت خاک افزایش پیدا کند و دوم اینکه باعث شد رویش گیاهی رشد پیدا کند و بنابراین اصطکاک قوی تر در برابر باد ایجاد کند و کانون های گرد و خاک را تا حدی از بین ببرد و این یک اصل پذیرفته شده است.

وظیفه تاکید کرد: بارندگی خوب اگر منجر به طغیان رودخانه ها  شود و از طرفی تالاب ها و مناطقی که خاک نرم و سست دارند و نمکی هستند و  چسبندگی کمتری دارند را سیراب کند، احتمال رخداد گرد و خاک را پائین می آورد. در بهار گذشته نه تنها در ایران بلکه در عراق، سوریه و اردن هم بارندگی خوب داشتیم و اتفاقا بارندگی‌ها در اردن و لبنان نیز سیل ایجاد کرد و بارندگی در آنجا هم خوب بود.  مناطق شرقی هم کم تأثیر نبودند و در نتیجه همه این‌ها منابع گرد و خاک را به نوعی کم کرد و کانون های گرد و خاک را ضعیف تر کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار