کد خبر: ۴۸۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تغییرات آب و هوایی و شهرنشینی را مهم‌ترین عوامل شیوع بیماری‌های واگیردار دانست و گفت: همیشه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

محمدمهدی گویا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز پیشگیری بهتر از درمان است به ویژه در کنترل بیماری‌های واگیردار، گفت: یکی از نکات مهم در این زمینه این بوده که چرا بیماری‌ها از طریق حشرات منتقل می شود.

وی با بیان اینکه اتفاقات مهمی در سطح جهان و ایران در این باره رخ داده است، افزود: این اتفاقات باید از نظر بهداشتی به دقت مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به برخی از عوامل مهم انتقال این نوع از بیماری‌ها در سطح جامعه اشاره و اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی یکی از این عوامل است شرایط را برای انتقال این بیمارها در جهان فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از کشورهای همسایه ایران شاهد گسترش بیماری دنگی هستیم که از نوعی پشه خاص منتقل می شود، تصریح کرد: در عربستان و کشورهای حاشیه خلیج این بیماری بسرعت در حال گسترش است.

گویا در ادامه با تأکید بر اینکه خوشبختانه در ایران تاکنون مواردی از این بیماری به صورت انتقال محلی مشاهده نشده است، افزود: اما این کافی نیست باید آمادگی لازم برای پیشگیری از این موضوع داشته باشیم و با اقداماتی همانند بهسازی محیط و کنترل حشرات مانع از ورود این بیماری به کشور شویم.

وی افزایش شهرنشینی را یکی دیگر از عوامل عنوان کرد و گفت: اگر امکانات بهداشت محیطی شهرها به اندازه کافی نباشد و یا در زمینه فاضلاب و آبیاری و جمع آوری استاندارد زباله امکاناتی وجود نداشته باشد سبب می شود که این شهرها جز شهرها در معرض خطر محسوب شده و برای آنها برنامه‌ریزی شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به موقعیت جغرافیایی و موقعیت مکانی استان گیلان، بیان کرد: این استان یکی از ارکان‌های اقتصادی و دارای یکی از مرزهای ارزشمند کشور است لذا برنامه ریزی برای پیشگیری از ورود این بیماری‌ها در سطح ملی دارای اولویت است.

گویا ادامه داد: خوشبختانه بررسی‌های اولیه نشان می دهد که این نوع از پشه‌ها وارد استان گیلان نشده اما این موضوع قانع کننده نبوده و وزارت بهداشت به آن بسنده نخواهد کرد و باید اقدامات کنترلی خود را تشدید کند و با هر چیزی که سبب به مخاطره انداختن سلامت و اقتصاد استان گیلان و به دنبال آن کشور می شود مقابله خواهد کرد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار