کد خبر: ۴۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: امروز اربعین به اسم رمز شیعیان برای سازماندهی تحولات تاریخی تبدیل شده است.

حاج علی اکبری

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: برای دستیابی به حقیقت تقوا، توسل به حسین(ع) و نشستن در مکتب حسینی است. جامعه ما در این ماه محرم و صفر و در اربعین حسینی در یک چنین حال و هوایی قرار دارد.

وی افزود: این مجاهدت که امروز در جلوه اربعینی خودش، شکوه خاصی دارد ان‌شالله ما را به فلاح، رستگاری و فتح خواهد رساند.

امام جمعه موقت تهران گفت: جهان شاهد یک اتفاق بزرگ، بی نظیر و خیره کننده است. اربعین حسینی یک پدیده باشکوه، اعجاب آور و الهام بخش است. از نگاه مومنان این پدیده یک اعجاز است، یعنی راهپیمایی میلیونی اربعین مومنان که خود را به کربلا می رسانند. می‌شود تحدی کرد یعنی اگر کسی راست می گوید نه مثل اربعین بلکه گوشه ای از آن را بیاورد.

حاج علی اکبری گفت: اربعین یک باب جدید بر روی بشریت گشوده شده است و نوید تحقق بخش عالم دیگری است. ما در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از حسین، کربلا، زیارت و یپاده روی هستیم. پایه ها و بنیان هایی که امروز به عنوان اربعین می‌شناسیم توسط اهل‌بیت بنیانگذاری شده است.

وی ادامه داد: برای انقلاب اسلامی ما در آستانه گام دوم، راهپیمایی اربعین بعنوان یک ذخیره الهی و گنجینه آسمانی رونمایی شد. امروز وقتی می‌گوییم اربعین، این کلمه به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات تاریخ تبدیل شده است.

حاج علی اکبری گفت: یک اجتماع با ویژگی های کاملا متفاوت از نظر کمیت که قریب به ۳۰ میلیون نفر یعنی یک اجتماع میلیونی با حرکت در مسیرهای طولانی که حداقل بین نجف و کربلاست با یک مقصد واحد که به سوی حرم مطهر حسینی آن هم عاشقانه داوطلبانه حرکت می‌کنند.

وی افزود: اتحاد و انسجام در هدف، آرمان و حتی در نشانه ها، در احساس، در لباس، در علائم و نشانه ها و یک اجتماعی متکی به خود و کاملاً مردمی از تغذیه، سلامت، اسکان، بهداشت، امنیت و سایر موارد دارای ترکیب خانواده بنیان است. از نوزاد تا پیر در این اجتماع حضور دارند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این اجتماع تنوع علمی، قومی، نژادی و دینی دارد. آیا می‌توانیم این حقیقت درخشان را با این همه ابعاد و اضلاع و ویژگی‌ها توصیف کنیم؟ بدون شک و به تعبیر رهبر انقلاب این یک پدیده الهی و معنوی است و حقیقتا قابل توصیف نیست. خیلی از پدیده های الهی درست قابل تفسیر نیست.

حاج علی اکبری گفت: این امر الهی را باید ولی الهی تفسیر و تحلیل کند اما اهل حکمت و معرفت باید به میدان بیایند و با همه وسع خود در این راه مجاهدت کند تا این پدیده را تفسیر و تحلیل کند. شکوهی که هم دارای ابعاد عرفانی، سلوکی و معنوی است و هم دارای ابعاد معرفتی و اعتقادی و فکری است و هم ابعاد تربیتی فکری و اخلاقی است. این پدیده دارای ابعاد جامعه شناختی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی است و ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، تاریخی و تمدنی هم دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار