کد خبر: ۴۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
رئیس‌جمهور گفت:‌ بی‌تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند و متقابلا دولت و جامعه هم در برابر دانشگاه مسئول است.

وی افزود: بی‌تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند و متقابلاً دولت و جامعه هم در برابر دانشگاه مسئول دارد. اینکه خدمات دولت کافی است یا خیر و اینکه ما از نظر سلامت و تغذیه و خوابگاه و ورزشگاه به اندازه کافی امکانات لازم را فراهم کرده‌ایم من همین‌جا اعتراف می‌کنم نقایص فراوانی وجود دارد اما همیشه در تلاش و علاقه‌مند هستیم این مشکلات را رفع کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که تنها گسترش فضای دانشگاه مطلوب ما نیست و باید فضای کمی و کیفی کنار هم قرار گیرد،  تصریح کرد: نسبت به جوامع پیشرفته خیلی عقب نیستیم و حرکت‌های خوبی از نظر علمی داشتیم. فردی که متخصص پزشک است و در یک کشور پیشرفته آلمان مسئولیت یک مرکز پیشرفه پزشکی را دارد وقتی یکی از اقوامش نیاز به عمل جراحی دارد او را به تهران می‌آورد. از او  پرسیدم برای چه او را تهران آوردی؟ مگر آنجا بهتر نیست؟ شما آنجا که استاد دانشگاه هستی و خودت مسئول آن مرکز هستی. چرا اینجا؟ گفت از نظر کیفیت ایران پایین‌تر نیست، از لحاظ رسیدگی پایین‌تر نیست. من نمی‌گویم،‌ او چنین گفت. گفت از نظر بهداشتی مراکز درمانی بهتر از اروپا است.  این نشان می‌دهد کشور ما کشور پیشرفته‌ای است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش انتخابات اسفندماه مجلس را مورد اشاره قرار  داد و افزود: سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات‌های ما تعیین می‌کند. نشان،‌ تایید و تعیین می‌کند. در انتخابات تقص و اشکال داریم اما با همه اشکال بهترین راه صندوق است. برای شکستن افراط، راه صندوق است. برای اصلاح جامعه،  شایسته سالاری،‌ برای حاکم شدن افکار به حق مردم راه صندوق است و راه دیگری نداریم.

وی افزود:  اینکه می‌گویم راه دیگری نداریم به تجربه می‌گویم. راهی جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم ولو اینکه هر ایراد و اشکالی به آن گرفته شود علی‌رغم همه آنها تنها راه برای آینده کشور ما انتخابات است و ما خودمان را برای انتخابات آماده کنیم. دانشگاه‌ها هم خودشان را آماده کنند و هرکسی که شایسته‌تر و فهیم‌تر و با افراط فاصله دارد و برای اداره کشور آماده فداکاری است مرد یا زن آنها را برگزینیم. هر کسی هم خودش را شایسته می‌داند خودش را کاندید کند حالا هرچه شد، اینها در راه خداست کسی که خودش را لایق می‌داند خودش را کاندید کند چه بگویند تو صالح هستی چه بگویند صالح نیستی و این وظیفه بزرگ ملی ما است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل مهم امسال را انتخابات بدانیم،  اظهار داشت:‌ اگر انتخابات پرشکوه و با نشاط با حضور اکثریت مردم در سراسر کشور شاهد باشیم قدرت سیاسی ما در دنیا هم بالا می‌رود. مردم به نظام و کشورشان امید دارند.

روحانی ادامه داد: حالا با این مقدمه می‌خواهم نکته مهمی بگویم،‌ برخی مسائل داریم در کشور خیلی حلش مشکلی ندارد، مشکل آب و محیط زیست ممکن است داشته باشیم اما با چند سال می‌توانیم آن را حل کینم. اما یک سری مشکلات در جامعه است که مسائل بلند مدت بوده و استاید و دانشگاه‌ها در آن نقش بیشتر و وظیفه بالاتری دارند، آن استراتژی حرکت کشور است.

وی افزود: پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیا است یا تقابل؟ خب ممکن است بگویید جوابش آسان است. این مسئله اساسی است. 42 سال است هنوز به جواب روشن قاطع در این زمینه نرسیدیم. عده‌ای می‌گویند تعامل سازنده حتما. عده‌ای هم می‌گویند تقابل مستمر و دائم. برخی می‌گویند مشکلات با جهان راهی ندارد و باید بشکنیمش. اینجا دوئل است و باید بزنیم یا کُشته شویم یا بِکُشیم. برخی هم می‌گوید مشکلات را می‌شود با دنیا حل کرد. اینکه استراتژی ما تعامل سازنده باشد یا تقابل مستمر اساس است؟ دانشگاه باید بیایید این را برای جامعه توضیح بدهد و رسانه ملی هم وظیفه دارد در این زمینه. بزرگترین وظیفه رسانه ملی بوجود آوردن فضای آزادی است. ببینید تمام دعواهای سیاسی که ما داریم سر چیست؟ یکی می‌گوید آن کار خوب بوده  و یکی هم می‌گوید  آن کار خوب نبود. یکی می‌گوید برجام خوب بوده است یکی می‌گوید برجام خوب نبوده. دعوا هم سر برجام نیست. دعوا سر چیز بزرگتر است. عده‌ای می‌گویند وقت تلف می‌کنید با خارجی‌ها حرف می‌زنید، عمر شریف را تلف می‌کنید. ما باید با تهدید حرف بزنیم و خارج نهایت جلوی ما تسلیم می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار