کد خبر: ۴۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
رئیس‌جمهور گفت: امروز بطور قاطعانه اعلام می‌کنیم که توطئه های آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است.

تمام توطئه‌های دشمن خنثی شده است/ از بحران عبور کرده‌ایم

 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز(دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به حضور باشکوه ملت ایران در مراسم عظیم راهپیمایی حسینی در کربلای معلی، اظهار داشت: امسال حضور ملت ایران در راهپیمایی اربعین حسینی از هر سال دیگر پررنگ تر و شکوهمندتر است.

رئیس جمهور ضمن تشکر از ملت و دولت عراق به جهت مهمان نوازی از زوار کشورمان،  در کربلای معلا، تصریح کرد: همچنین از تمام ارگان هاو دستگاه هایی چون ستاد اربعین، نیروهای مسلح و همه نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی که برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند، تشکر دارم.

وی  با بیان اینکه بسیار خوشحالم در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که ما شرایط بسیار  سخت اقتصادی، سیاسی، تاریخی و امنیتی را پشت سر گذاشته ایم، افزود: دولت تدبیر و امید در ۵۵ ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ماه ۹۳ مسیری را طی کرد که همه شاخص های سیاسی، امنیتی، منطقه ای و به ویژه سیاسی مسیر درست، صحیح و مثبتی داشت اما از دی ماه ۹۶ ما وارد شرایط ویژه ای شدیم که کلید آن ابتدادر داخل و سپس در خارج کشور زده شد و ما با شرایط بسیار سختی وارد سال ۹۷ شدیم.

روحانی یادآور شد: در سال ۹۷ پیش بینی های خارجی ها و برخی از تحلیل گران اقتصادی داخلی این بود که ما سال بسیار سختی در سال ۹۸ خواهیم داشت و حتی برخی از تحلیل گران اقتصادی در رسانه ها بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند اما در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران و دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند.

ما از شرایط بحرانی عبور کرده ایم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به طور قاطعانه می توانیم اعلام کنیم که توسعه آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای آسیب به نظام جمهوری اسلامی پایان یافته است و همه آنان اعتراف می کنندکه با هوشیاری، مقاومت، صبر و ایستادگی ما از این شرایط بحرانی و یا شبه بحرانی عبور کرده ایم.

وی افزود: از اردیبهشت ماه ۹۸ شاخص های ما مسیر درستی را طی کرده است به این معنا  که تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد سال گذشته، امروز به ۳۴ درصد رسیده است و در طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه به سرعت کاهش یافته و پیش بینی این است که تا پایان سال، روند کاهشی خود را ادامه دهد و در عین حال تورم ۱۲ ماهه هم با یک تأخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی بود، گفت: پیش بینی این  است که در ۶ ماهه اول سال که هنوز آمار به دستمان نرسیده، رشد اقتصادی کشور مثبت شده و وضعیت اشتغال هم رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: وضعیت اشتغال در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرد و ما ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از ۱۲.۳ به ۱۰.۵ درصد کاهش یافته و ۱.۸ درصد منفی شده است که به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

وی با تأکید بر اینکه کشور در زمینه صادرات و واردات هم شرایط مناسب تری نسبت به سال گذشته دارد، تصریح کرد: صادرات ما رشد بیشتری نسبت به سال گذشته دارد و اگر چه تراز ما هنوز مثبت نیست اما نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است چرا که در سال گذشته ۱.۵ میلیارد تراز منفی داشتیم.

ارزش پول ملی ۴۰ درصد افزایش یافته است

روحانی بیان کرد: نرخ ارز شاخص مهمی است که از سال گذشته نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است و طبق آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه آمار و ارقام و شاخص های اقتصادی به ما می گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم و البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که دولت انتظار دارد برخی از ساختارها تغییر یابد تا بتواند بیشتر به مردم برای حل مشکلات کمک کند که برخی از توقعات ما تاکنون انجام شده و برخی انجام نشده است.

وی با تأکید بر اینکه از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی شرایط سیاسی قوی تر و مستحکم تری دارد، خاطرنشان کرد: در سازمان ملل برای ما کاملا مشخص بود که همه کشورهای بزرگ اذعان دارند ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی تر است و آنان ایستادگی ملت ایران را تحسین کردند.

روحانی گفت: البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت و آنان شرایط اقتصادی خوبی نداشتند. فشار بر آنان زیاد بود و به ویژه کسانی که دارای درآمد ثابت هستند، مشکلات عدیده اقتصادی داشتند. البته ما با تمام وجودمان این مشکلات ملت را احساس می کردیم اما تلاش  های گسترده دولت در ۱۸ ماه گذشته باعث شد شاخص های اقتصادی کشور علیرغم تمام تهدیدات و تحریم ها به حالت سابق بازگردد و این کار آسانی نبوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: از همه مسئولان اقتصادی، بانک مرکزی و تمام بانک های کشور که به ما یاری رساندند، تشکر می کنم چرا که آنان نترسیدند و جنگ بزرگ اقتصادی ایستادگی کردند و پشت بحران را شکستند.

ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخورده است

وی تأکید کرد: ما از لحاظ سیاسی  و اقتصادی علیرغم تمام مشکلاتی که برای کشورمان ایجاد شد، شکست نخوردیم و آینده را هم بهتر ادامه می دهیم و تلاش می کنیم در دو سال باقی مانده از عمر دولت دوازدهم، آرامش و ثبات را به مردم بازگردانیم و از خداوند یاری و از مردم تقاضای کمک می کنیم تا در این راه پیروز و سربلند باشیم.

باید با صداوسیما بسازیم

روحانی گفت: به هر حال روال ما در ۶ ماه گذشته این بوده که معمولاً روزهای چهارشنبه در دولت مسائل مهم را در خدمت مردم مطرح می‌کنم و صدا و سیما هم در برخی هفته‌ها ما را یاری می‌کند و برخی هفته‌ها هم ممکن است از نوع صحبت‌های ما خوشحال نباشد و یاری نکند.

وی افزود: به هر حال باید بسازیم، این صدا و سیماست و این هم ما! باید با هم بسازیم تا از این دو سال هم عبور کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در مورد تبعیت از کشورهای اروپایی از آمریکا گفت: در توافق هسته‌ای، آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی و فشار رژیم صهیونیستی و عربستان، که هر دو اعتراف کردند که برای خروج آمریکا از برجام تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، خطای بزرگی را مرتکب شد.

 وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران کار هوشمندانه‌ای انجام داد، توقع آنها این بود که ما نیز از برجام خارج شویم و بیانیه علیه ایران تصویب کنند و ایران را تحریم کنند. ما نگذاشتیم که در این زمینه آمریکا بار را بر دوش ما یا دیگران بگذارد.

 وی تاکید کرد: امروز به جز دو کشور کوچک هیچ دولت و کشوری نیست که کار آمریکا را تایید کرده و بپذیرد. قرار بود کشورهای اروپایی خروج آمریکا از برجام را جبران کند.

روحانی ادامه داد: روابط ما با روسیه و چین روابط خوبی است، آنها در حد خود تلاش زیادی کردند اما سه کشور اروپایی به تعهد خود عمل نکردند، نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتکا بر ملت بزرگ ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی قدم برداشت.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات برجامی آغاز شد. در مرحله اول کاهش تعهدات در زمینه غنی سازی انجام شد که از مرز ۳۰۰ کیلوگرم  عبور کردیم. در زمینه آب سنگین هم طبق برنامه‌ای که اعلام کردیم جلو می‌رویم. این دو ماه ضمن مذاکراتی که با اروپا داشتیم و به توافق نرسیدیم مرحله دوم کاهش تعهدات را آغاز کردیم و از ۶.۳ درصد غنی‌سازی عبور کردیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در گام سوم  در زمینه تحقیق و توسعه زمانبندی های جدیدی داریم. الانIR۶  و IR۴ راه اندازی شدند. IR۷ و IR۸ و IR۹ نیز به زودی  تزریق خواهد شد.

رئیس جمهور  تصریح کرد: گام سوم تحول بسیار بزرگی بوده که ایران آغاز کرده است. اگر آنها در این فرصت به تعهداتشان بازگردند ما نیز به تعهدات کامل خود باز خواهیم گشت، اگر آنها همین مسیر را ادامه بدهند ما هم گام های بعدی را بر خواهیم داشت.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس در مورد جراحی بزرگ بودجه سال ۹۹ و بزرگ شدن سهم مالیات در آن اظهار داشت: مسئله بودجه بسیار مهم بوده، چه بودجه سال آینده و چه سال ۹۸، به این دلیل که در سال جاری و چند ماه آینده چگونه مبالغ را محقق کنیم.

وی ادامه داد: ما در زمینه بودجه مشکلات و گرفتاری هایی داریم که باید منابع بودجه را باتوجه به مشکلات جاری تامین کنیم. البته از لحاظ بودجه عمرانی، سال جاری وضعیت بهتری داریم به طوری که ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و یا خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: طبق وعده‌هایی که داده ایم بودجه و یارانه ها طبق زمان پیش بینی شده  پرداخت شده است. همچنین پول اوراقی که منتشر شده، سر وقت داده شده است. این موضوع بسیار برای آسایش و آرامش مردم مهم بوده است.

بودجه جاری را باید از درآمد نفتی جدا کنیم

روحانی گفت: مشکلاتی در زمینه بودجه سال آینده وجود دارد و این حرف درست است که بودجه جاری را باید از درآمد نفتی جدا کنیم. اما جدا کردن این دو احتیاج به جراحی دقیقی برای ادامه حیات می خواهد تا به خوبی مسیر به پیش رود. ما در حال انجام این کار هستیم هرچند آغاز آن سخت است، به خصوص برای کشوری که بودجه آن به نفت متکی بوده ولی کار را پیش می بریم.

وی افزود: برای تامین بودجه سال آینده ما باید در زمینه خصوصی‌سازی و واگذاری سهام سریع تر عمل کنید که البته نیازمند دقت بیشتر است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: ما در زمینه مالیات هم باید معافیت‌های مالیاتی را کاهش داده و فرار مالیاتی را کم کنیم. باید صادرات به خصوص در حوزه صادرات غیر نفتی را بیشتر کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: سال ۹۹ تکیه بر نفت در بودجه پایان خواهد یافت و در این زمینه دولت و همچنین ستاد اقتصادی دولت بحث کرده و اقداماتی را انجام می‌دهد و همچنین شورای هماهنگی سه قوه قدم‌هایی را در این مسیر برداشته و تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.

وی گفت: تا زمان تقدیم بودجه مجلس در آذر ماه اقدامات مناسبی برای تدوین بودجه غیرنفتی انجام خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و امارات گفت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان به ایران این بود که در زمینه مسائل منطقه با هم گفتگو کنیم به دلیل اینکه آقای نخست وزیر بعد از این به عربستان سفر خواهد کرد و می خواستند نکات مورد نظر جمهوری اسلامی را نیز بشنوند.

وی ادامه داد: ایشان خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند ایشان هم نکات موردنظر نظام و سوالات آقای عمران خان را پاسخ دادند.

روحانی تاکید کرد: برای حل مسائل منطقه ای از جمله مسائله ایران و عربستان موضوع یمن موضوع با اهمیتی است. اگر در موضوع  یمن به یک آتش‌بس و پایان جنگ برسیم، یکی از گره های منطقه در روابط ایران و عربستان باز می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما هیچ وقت نخواستیم با همسایگانمان روابط بدی داشته باشیم بلکه همیشه به دنبال روابط خوب بودیم.

وی ادامه داد: طرح بسیار مهمی را در سازمان ملل مطرح کردیم به عنوان طرح امید و طرح صلح هرمز، این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است. با سازمان ملل نیز در حال گفتگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند بخشی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوب مورد نظر ایران حل کند.

یک رژیم با کمک برخی کشورها کشتی ایرانی را هدف گرفته اند

روحانی تاکید کرد: ایران معتقد است مشکلات منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل شود ولی برخی معتقدند که باید با حضور کشورهای دیگر حل شود. به غیر از پاکستان کشورهای دیگری نیز در این زمینه تلاش می کردند و تلاش می‌کنند از جمله کشور عراق. ما مشکلی نداریم که از طریق گفتگو مسائل و مشکلات منطقه را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هدف قرار گرفتن کشتی ایرانی مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواریم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد. آنچه مسلم است یک رژیم با کمک برخی کشورها این کار را انجام داده است. بررسی ها در حال نهایی شدن است.

برخی مقامات اماراتی به ایران آمده‌اند

روحانی همچنین اظهار داشت: ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر بوجود آمده است، برخی مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی مقامات ایرانی به امارات رفتند. روابط ایران و امارات بهتر از ماه‌های گذشته است و روند به سمت بهبود پیش می‌رود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار