کد خبر: ۴۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
غلامرضا تاجگردون، رئیس اصلاح طلب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: اصلاح‌طلب‌ها متاسفانه نمی‌توانند ظرفیت‌ها را به درستی تشخیص دهند. تصور می‌کنند عارف چون سرلیست بوده باید حتما وارد ستیزهای سیاسی شود در صورتی که می‌توان از او برای صلح با طرف‌هایی به‌مانند شورای نگهبان استفاده کرد.

به گزارش آرانیوز، اصلاح طلبان همچنان درباره استراتژی ورود به انتخابات اسفندماه سردرگم و دچار شک و تردید هستند، برخی معتقد به حضور مشروط هستند و برخی دیگر راهکار اصلی را در ادامه ائتلاف می بینند. هستند اصلاح طلبانی نیز که با توجه به تجربه لیست امید معتقدند باید تنها از کاندیداهایی با هویت اصلاح طلبانه حمایت کرد. نکته اصلی درهرکدام از این استراتژی های انتخاباتی اما نگرانی اصلاح طلبان از رویکرد شورای نگهبان نسبت به کاندیداهای این جریان است. از همین روست که برخی معتقدند باید وارد رایزنی با این نهاد نظارتی شد و برخی دیگر به سمت شرط گذاشتن برای شورا پیش می روند. 

غلامرضا تاجگردون، نماینده شاخص اصلاح طلبان در مجلس معتقد است شرط گذاشتن برای شورای نگهبان نتیجه ای نخواهد داشت و باید وارد رایزنی و مذاکره شد. او عارف را گزینه مناسبی برای مذاکره می داند و البته نیم نگاهی نیز به حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه تهران و چهره شاخص اصولگرا دارد و معتقد است این عضو جامعه روحانیت مبارز نگاه منصف و میانه روئی دارد و می تواند واسطه اصلاح طلبان و شورا باشد.

در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با غلامرضا تاجگردون را بخوانید؛

******

آقای تاجگردون! در فاصله باقیمانده تا انتخابات اسفندماه، برخی اصلاح طلبان قائل به حضور مشروط در انتخابات هستند برخی هم صحبت از حضور یکدست اصلاح طلبانه و بدون ائتلاف می زنند، عده ای هم می گویند باید ائتلاف را تا انتخابات پیش رو ادامه دهیم. شما قائل به کدام نگاه هستید؟ آیا شرط گذاشتن برای شورای نگهبان را موثر یا رهگشا می‌دانید؟

من معتقدم که اصلاح‌طلب‌ها باید در انتخابات حضور پیدا کنند. شرط گذاشتن برای شورای نگهبان اساسا موضوعیت ندارد؛ زمانی که شما ده بار به در بسته می‌خورید نباید باز هم اشتباه کنید(خنده). شورای نگهبان کار خود را انجام می‌دهد و تجربه نشان داده است که نه‌تنها تحت تاثیر این اظهارات قرار نمی‌گیرد بلکه با موضع تندتری نیز برخورد می‌کند. البته می‌توان با شورای نگهبان مذاکره کرد برای نمونه چند تن از اصلاح‌طلبانی را که شورای نگهبان به عنوان افراد منصف می‌شناسد با اعضای آن مذاکراتی را انجام بدهند. ولی اینکه بخواهند حضور در انتخابات را مشروط کنند اشتباه است. بنابراین یا باید در انتخابات بدون شرط شرکت کرد یا اینکه اصلا شرکت نکرد.

در گذشته کروبی در شورای نگهبان ریش گرو می‌گذاشت

فکر می کنید رایزنی با شورای نگهبان می‌تواند در تایید صلاحیت‌ اصلاح‌طلب‌ها یا حداقل تسهیل آن موثر باشد؟

به نظرم موثر خواهد بود چراکه چنین تجربه‌ای در گذشته وجود داشت. در دوره‌ای آقای کروبی بسیارتاثیرگذار بودند چراکه فقهای شورای نگهبان او را قبول داشتند و مشکل بسیاری از افراد را حل و فصل می‌کرد و به اصطلاح ریش گرو می‌گذاشت. ایشان روحانی معتبری بود و همیشه تلاش می‌کرد تا با مذاکره برخی از مسائل را حل کند. اما اکنون اصلاح‌طلب‌ها چنین فردی را ندارند. به نظرم به جای افتادن به جان یکدیگر بهتر است در اندک فرصت باقی‌مانده چنین ظرفیتی را ایجاد کنیم. البته افرادی که مورد وثوق شورا نیز باشند.

از عارف برای برقراری صلح با شورای نگهبان استفاده کنیم

در این چند ماه چه فردی قابلیت و وزنه مذاکره با شورای نگهبان را دارد، مصداقا چه کسی؟

مثلا شخص آقای عارف بهترین گزینه است. اصلاح‌طلب‌ها متاسفانه نمی‌توانند ظرفیت‌ها را به درستی تشخیص دهند. تصور می‌کنند عارف چون سرلیست بوده باید حتما وارد ستیزهای سیاسی شود در صورتی که می‌توان از او برای صلح با طرف‌هایی به‌مانند شورای نگهبان استفاده کرد. در مجلس دور پیشین اگر اختلافات خیلی شدت پیدا می‌کرد، آقای لاریجانی پا درمیانی نمی‌کرد بلکه آقای ابوترابی بود که وساطت می‌کرد. آقای باهنر با شوخی عنوان می‌کردند که «اگر آقای ابوترابی در زمان واقعه کربلا حضور داشتند جنگی اتفاق نمی‌افتاد.» (خنده). خب چه اشکالی دارد که اصلاح‌طلبان فردی مانند ابوترابی را که منصف است را به‌عنوان نماینده مذاکره‌کننده با شورای نگهبان انتخاب کنند.

احتمال ظهور و بروز یک جریان جدید در انتخابات پیش رو وجود دارد

آقای تاجگردون! در چند سال اخیر شاهد کم رنگ شدن مرزبندی‌های سیاسی و به‌نوعی گذار از دو قطبی اصولگرا-اصلاح‌طلب هستند.جریان های جدیدی روی کار آمدند که قائل به قرار گرفتن ذیل این دو عنوان و جبهه سیاسی نیستند، برخی به آنها می گویند جریان سوم، برخی دیگر می گویند پوپولیست ها یا تکنوکرات‌های بومی و... آیا امکان دارد یک جریان جدید اکثریت را در مجلس بعدی از انحصار دو جناح خارج کند؟

البته من از این القاب استفاده نمی‌کنم اما ظهور و بروز یک جریان جدید ممکن است. اغلب نماینده‌ها متعلق به شهرستان‌های کوچک‌ هستند و میتوانند پوپولیست هم باشند.

شما این موضوع را تهدید می دانید یا فرصت؟

البته که تهدید بسیار جدی است. چون هیچ پیش بینی از اتفاقات و معادلات نمی‌توان انجام داد. به‌هر حال فقدان نظام حزبی کارآمد در کشور چنین احتمالاتی را مطرح می‌سازد.

جریان جدید هم می تواند خنثی باشد هم کاسب کار و خطرناک

علت اینکه این جریان را خطرناک می دانید چیست؟ مثلا ممکن است رادیکال باشند؟

نه لزوما و شاید حتی خیلی خنثی باشند. و حتی کاسب‌کار باشند. الان در انتخابات شهرستان‌ها، خرج کردن پول نقش بسیار تعیین‌ کننده‌ای دارد.

مثلا برخی از کارهایی که توسط شماری از نمایندگان در آستانه انتخابات انجام شده است مانند خریداری دستگاه ام.آر.آی برای یک شهرستان خیلی پوپولیستی نیست؟

ویدئو ورود دستگاه ام.آر.آی تامین شده توسط نماینده ممسنی به این شهر را چرا از زوایه دیگر نگاه نکنیم؟  هیچ کس از خودش نپرسید که چرا شهر ۳۵۰ هزار نفری ممسنی پس از ۴۰ سال از انقلاب هنوز یک دستگاه ام.آر.آی را ندارد. یعنی این نماینده اشتباه نکرده است. هیچ‌کس نپرسید که آیا مردم ممسنی از این حرکت راضی هستند یا ناراضی. این نماینده نیز با خود گفته که مردم ممسنی بعد از ۴۰ سال دارای یک دستگاه ام.آر.آی شود. به یاد دارم زمانی که در تهران دانشجو بودم اولین ام.آر.آی به تهران آمد همه خوشحال بودند. آن اقدام نیز پوپولیستی بود. اکنون حتی این نماینده نمی‌تواند از خودش دفاع کند که مردم فقیر این شهر ۴۰ سال است که دستگاه ام.آر.آی را نداشتند.

چرا زودتر و پیش از اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار بگیریم این کار انجام نشد؟

من نیز همین سوال را دارم. چرا برای مثال پنج سال پیش انجام نشد. ما نباید این نماینده را وارد اینگونه وادی‌ها کنیم. من خود نیز نماینده شهرستان هستم و اگر این اقدامات را انجام دهیم رای ما به ۱۱۰ درصد هم می‌رسد یعنی مردم مشتاق اینگونه رفع مشکلات خود هستند. شاید رسانه‌ها و روشنفکران و اغلب مردم هم این صحبت‌های من را قبول نداشته باشند اما من از همان طبقه هستم و مردم آن منطقه را درک می‌کنم. من از این نماینده پرسیدم که چرا از خودت و مردمت دفاع نمی‌کنی، گفت که من دیگر کارم تمام شد!

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار