کد خبر: ۴۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با اجرای طرح شفافیت آراء نمایندگان موافق است، گفت: نباید دولت و وزرا به رأی مثبت و منفی نمایندگان مجلس توجه کرده و در تصمیم‌گیری‌ها دخالت و تأثیرگذار باشند.

به گزارش آرانیوز، حمدالله کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه با اجرای طرح شفافیت آراء نمایندگان موافق و جزو طراحان بودم، اظهار داشت: اجرای این طرح «مؤثر، شفافیت، آثار و نتایج مثبت» زیادی به‌دنبال دارد.

وی دلایل موافقت خود را این‌گونه شرح داد: اجرای طرح شفافیت آراء نمایندگان به‌معنای احترام به حقوق مردم بوده و باید ملت نسبت به اقدامات و موضع‌گیری‌های خدمتگزارانشان در مجلس آگاه شوند.

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس با بیان اینکه متأسفانه برخی نمایندگان موافقت خود را با اجرای طرح شفافیت اعلام کرده اما در تصمیم‌گیری خلاف آن عمل می‌کنند، تصریح کرد: باید علاوه‌بر پیشبرد اهداف این طرح، سازوکارهای لازم را در نظر گرفته چراکه نمی‌توانیم به بهانه شفافیت، «استقلال کاری قضات، اختیارات نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری» را زیر سؤال ببریم.

وی افزود: باید ضمن حفظ چارچوب‌ها، طرح شفافیت آراء نمایندگان را اجرایی کنیم و هرکسی در این راستا تلاش کند به‌معنای آنست که به حقوق مردم احترام قائل شده و پنهان کاری در خود نمی‌بیند.

کریمی در پاسخ به این سؤال که دلیل مخالفت برخی نمایندگان با اجرای این طرح را در چه می‌دانید؟ گفت: برخی نمایندگان مجلس معتقدند در صورت اجرای طرح شفافیت، استقلال کاریشان زیر سؤال رفته و باعث خلل در پیشبرد امورات می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس دغدغه مردم را دارند، اظهار کرد: برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده که آیا در صورت موافقت با اجرای طرح شفافیت و مشخص بودن رأی اعتماد یا مخالف به وزراء، چه تضمینی وجود داشته که وزیر انتخابی پاسخ‌گوی نمایندگان باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه یکی از دلایل مخالفان این طرح، تحت فشار قرارگرفتن از طرف دولت در مواردی همچون رای عدم اعتماد و استیضاح به وزیر است، چه راهکاری برای حل این مشکل احتمالی دارید؟ تصریح کرد: نباید دولت و وزرا به رأی مثبت و منفی نمایندگان مجلس توجه کرده و در تصمیم‌گیری‌ها دخالت و تأثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: باید دولت و وزرا اجازه دهند که نمایندگان مجلس مستقل و تصمیمات خود را بگیرند اما سؤال اینجاست آیا واقعاً اینطور است؟؛ خیر، در تصمیم‌گیری‌ها دخالت و رأی موافق و مخالف نمایندگان را لحاظ می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت و مجلس پس از اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس، در مسائل، تصمیم‌گیری‌ها و امورات سنگ‌اندازی نکرده و رأی موافق و مخالف نمایندگان مجلس را لحاظ نکنند.

کریمی اجرای طرح شفافیت را مستلزم داشتن فرهنگ شفافیت از سوی دولت، مجلس و مردم دانست و بیان کرد: نباید اگر نماینده مجلسی برای یک طرح رأی موافق و یا مخالف دهد، دیگر دولت تا چهارسال با آن نماینده سنگ‌اندازی و لج کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار