کد خبر: ۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶
معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت:برخی اشیای تاریخی و باارزش تپه چغامیش دزفول که جنبه ملی ندارند، پس از بررسی در تهران به خوزستان بازگردانده می شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان: اشیای با ارزش چغامیش بازگشتی از آمریکا به خوزستان می آیند

 به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه خوزستان )

عاطفه رشنویی  اظهار کرد: اشیای باارزش چغامیش بازگشتی از آمریکا هم اکنون در موزه ملی کشور هستند و تقاضا کردیم که برای غنی سازی موزه های خوزستان، به این استان بازگردانده شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از این اشیا جنبه ملی دارند، پس از بررسی و طبقه بندی آن میزانی که سهم خوزستان است به این استان بازگردانده می شود.

رشنویی با بیان اینکه این اشیا متعلق به خوزستان و یافت شده در تپه های چغامیش دزفول است، گفت: به دلیل اینکه قرار است از این اشیا رونمایی شود نمی توان آماری از شکل و میزان آنها را اعلام کرد.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: با توجه به نوع و ارزش این اشیا، تصمیم گرفته خواهد شد که در کدام موزه خوزستان نگهداری شوند.

وی بیان کرد: موزه های شوش، دزفول، هفت تپه، مسجدسلیمان و آبادان آماده نگهداری از این اشیا هستند.

108 قلم از اشیای بازگشتی چغامیش از مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو از نهم اردیبهشت در سرسرای موزه ایران باستان در تهران به نمایش گذاشته شد.

این اشیا بخشی از مجموعه 264 قطعه ای است که د ر سال 1343 برای مطالعات علمی به موسسه شرقی د انشگاه شیکاگو به امانت واگذار شد ه بود . این اشیا شامل مد ارک مد یریت بازرگانی د ر 5400 هزار سال پیش است که د ر د وم ارد یبهشت 1394 به ایران برگرد اند ه شد ند .

این اشیا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در قراردادی برای رمز گشایی باستانی، در اختیار مرکز شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بود، که با طرح دعوای حقوقی از سوی ایران و صدور رای به نفع کشورمان، این اشیا به ایران بازگشت.

تپه های چغامیش در 15 کیلومتری جنوب شرقی دزفول، منطقه ای از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب، اول بار در آنجا ظاهر شده است. وجود چنین تپه های باستانی در شهرستان دزفول سبب شده که دزفول را شهری از سپیده دم تاریخ بنامند.

هلن کانتور یک باستان شناس درباره کاوش های چغامیش در موزه ایران باستان و در سال ۱۳۵۱ دریک سخنرانی دزفول را «شهری در سپیده دم تاریخ» نامید.
 

منبع : ایرنا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار