کد خبر: ۴۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

به گزارش آرانیوز، امسال هفتاد و چهارمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان را در حالی شاهد بودیم که دوئل حقوق دان ایرانی و بیزینس من آمریکایی در یکی از پیچیده ترین پرونده های سیاسی جهان نگاه همه کارشناسان سیاسی ، اقتصادی و اهل رسانه را به شدت به خود معطوف کرده بود .
سفری که به رغم محدودیت های ایجاد شده توسط امریکا یا همان بزرگترین تروریست اقتصادی جهان ، توانست با تاسی دیپلماتها از بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر مذاکره همراه با عزت و اقتدار بهترین دستاورد و نتایج را برای تیم مذاکرات ایران در پی داشته باشد . بطوری که دیپلماسی فعال ایران در این سفر باعث شد که رهبران کشورهای غربی در صف دیدار با تیم دیپلمات و نمایندگان کشورمان باشند .
بنابراین یکی از بهترین راهبرد جمهوری اسلامی ایران در این سفر استفاده از راهبرد دیپلماسی فعال بجای دیپلماسی منفعلانه همراه با قهر و عدم شرکت در مذاکرات بود . بطوری که ریس جمهور ایران در این سفر با اغلب سران کشورهای توسعه ‌یافته و تاثیرگذار جهان چون فرانسه، آلمان، بریتانیا، ژاپن ، عمان و ...دیدار و گفت‌وگو کرد.
دفاع ایران از قواعد ، منطق بین الملل و توافق نامه های بین المللی توانست بار دیگر یک وجهه مثبت از کشورمان در افکار عمومی جهان به جا بگذارد که خود ناشی از اصل استقلال ملی کشورها و عزت ملتها بدون وابستگی انها بود .
تیم دیپلماسی ایران در این سفر بازی برد برد را برای خود انتخاب کرد و پیشنهاد داد که اگر بیزینس من آمریکا امتیاز بیشتری می‌خواهد باید کمی تعادل روحی داشته باشد و خود را مقید به قواعد و هنجارهای بین المللی بکند تا بتواند امتیاز لازم را بگیرد . بعبارتی تیم دیپلمات ایران در این سفر بازی باحاصل جمع مثبت یا همان برد - برد را مطرح کرد که در واقع نوعی راهبرد پراگماتیسم ، عملگرایانه و واقع گرایانه برای همه بازیگران و واحدهای سیاسی بود .
طرح پیشنهادی ایران در این نشست با عنوان " ائتلاف امید " و طرح " صلح هرمز " با رویکرد تامین امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس توسط خود کشورهای این منطقه از نکات بسیار مهم اجلاس سران ۷۴ بود که توانست با ادبیات صلح جویانه و منطق گرایانه و گره زدن منافع ملی کشورهای منطقه به همدیگر نشان دهد که ارتباطات و تعاملات اقتصادی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای تخاصمات و درگیریهای بین المللی باشد .
در مجموع باید گفت که این رهیافت تیم دیپلماتیک ایران ضمن اثبات تحقیر مجدد کشور آمریکا درجهان بویژه بین کشورهای اروپایی این پیام را به کل جهان مصادره کرد که جهان راهی بجز سرمایه گذاری در صلح و امنیت بین الملل ندارد و کشورهای جهان به جای تمرکز و سرمایه‌گذاری در جنگ ، تخاصم ، منازعه ، درگیری و خشونت‌، باید بر روی امید به آینده ، زندگی ، عدالت ، صلح ، آرامش همراه با آسایش و همزیستی مسالمت آمیز سرمایه‌گذاری کنند .

دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار