کد خبر: ۴۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵
عدم آگاهی از مفهوم قدرت،،مرجع،،و اشتباه فاحش برخی ها در مقابله با علی دایی نوع برخورد های هدف مند برخی ها با اسوه های هنری و ورزشی و تطبیق این برخورد ها با تعریف انواع ۵ گانه قدرت و نفوذ ، نگارنده را بر آن وا داشت تا حسب اندک اطلاعات علمی از مفهوم انواع قدرت (نفوذ) و ماحصل دانش خود در رشته مدیریت نوشته ایی را وظیفتا باب ذکر نگاههای خود در این موضوع به قضاوت عموم بگذرد

یادداشت:

به گزارش اختصاصی آرانیوز اگرچه نگارنده از سوابق فعالیت و مدیریت در باشگاههای ورزشی در لیگ برتر و لیگ یکم فوتبال کشوردر خوزستان و تصدی اداره ورزش در شهر ورزش خیز آبادان برخوردار ،و از طرفی در مصدر های مدیریت اجرایی نیز فعالیت داشته ودارد ولیکن باهیچ ارتباط فردی و شخصی و گروهی با علی دایی اذعان داشته که بخواهیم یا نخواهیم‌‌ علی دایی نزد مردم محبوب است ، متاسفانه در کشور ما فرهنگ ها در قضاوت دیگران و تعیین مواضع مقابل آنها عمدتا برمبنای نگاه فردی و سلیقه ایی شکل میگیرد!!

و بر این اساس اگر یک اسوه و سمبل ورزشی و هنری علی رغم تاثیر بسزای هنر او بر نشاط و مباهات عموم هنگام انجام رسالت مردمی اش فقط اگر در یک مقطع مصالح فردی یک مدیر خاص را لحاظ ننماید و یا مورد انتقاد خود قرار دهد تماما اثربخشی افتخار او در جامعه رانادیده و آن مدیر خاص همه امکانات و انرژی خود را همه جانبه برای یک اقدام تلافی جویانه بر علیه آن اسوه گسیل می نماید!! تا شاید نزد افکار عمومی ذهنیت منفی بر علیه آن سمبل ورزشی خلق نماید !!!

غافل از آنکه اگر کسب محبوبیت اسوه های ورزشی و هنری ناشی از برجستگیهای ویژه فردی شون باشد تلاش در خدشه دار نمودن این نوع محبوبیت بی فایده است ، چراکه این محبوبیت ها با تسخیر قلوب عموم حاصل گردیده، نه با تسخیر میز و صندلی های سازمانی !! ویک سیستم و یا سازمانی در خلق آنها هیچ نقشی نداشته ، به همین دلیل مثلا اگر اسوه ایی همچنان علی دایی از سر مربی گری هم عزل شود.

 چون گستره هنر ویژه و مردم پسند ومحبوب آور او متاثر از ذات شخصی و ناشی از بر جستگیهای خاص اوست عمرا از حاکمیت قلوب عزل شدنی نخواهد بود زیرا که قدرتش و نفوذش از مربی و سرمربی گری بودن و یا مدیر رییس شدن و ......حاصل نشده که با دوری او از آن القاب مقبولیت و محبوبیتش بین مردم از دست بدهد ، در تقسیم انواع نفوذ و قدرت در علم مدیریت آموخته ایم تفاوت زیادی بین قدرت ناشی از پست و مقام سازمانی و قدرت ناشی ازقدرت مرجع ( بر جستگیهای شخصیتی ) وجود دارد چرا که درتعریف قدرت ونفوذ ناشی از مقام اینکه وقتی آن پست و مقام اداری از شخص گرفته شد بلافاصله نفوذ و قدرت او نیز هم پایان می یابد .

بجاست پرسیده شود مگر نفوذ و محبوبیت و قدرت علی دایی ناشی از مقام و عنوانی است که یک سیستم و یا یک سازمان به او عطا نموده که توسط یک مدیر و یا رئیس آن سازمان و یا سیستم از او گرفته شود ؟!!خدا بیامرزد ابوی بنده را .. وقتی از مکه مکرمه بر گشت تعریف کرد راننده تاکسی در عربستان ازش به عربی پرسیده از کدام کشوری ؟ علی دایی ؟ گفت بعد متوجه شدم که منظور ازذکر نام علی دایی توسط راننده سعودی یعنی ایران .! یعنی ایرانی بودن را با علی دایی می شناختند !

مگر افتخارآقای گل جهان را یک سیستم به علی دایی داده که با تصمیم فردی مغرضانه آقای گلی علی دایی که مباهات ایران شده از او جدا بشود..‌! ؟ آن برخی ها یا بر بینش و تشخیص بلند مردم در عشق به اسوه ورزشی خود واقف نیستند و یا واقفند ، ولی غرور کاذب و امیال منفعتی مصلحتی آنها اجازه نمی دهد که ابراز حقیقت نمایند !! این افراد اگر به معانی ومفهوم انواع قدرت و نفوذ در مردم عمیق تر بیاندیشند باور خواهند نمود که قدرت علی دایی فقط و فقط ناشی از نوع قدرت مرجع است ، قدرت و نفوذی که از بر جستگیها و هنر ویژه شخصی خودش حاصل شده ولاغیر ، پس بپذیریم به هیچ عنوان و با هیچ ابزای نمی توان بر جستگیها وهنر ویژه فردی وشخصیتی که مختص وجود و اندیشه اوست را از او گرفت؟!.

به همین دلیل اشتباه فاحشی است اگر با تفکرات انتقام جویانه قصد جدایی علی دایی از مردم ، و مردم را از علی دایی داشته باشیم، بهتر آنکه بپاس احترام به مردم به اسوه ها احترام بگذاریم حتی اگر با گفته های آنان مورد انتقاد قرار بگیریم با پذیرش رفتارهای منتقدانه آنها نباید احساس ضعف نماییم بلکه اوج نقطه قوت ما خواهد بود تا همراه مردم حامی افتخار آفرین های ملی باشیم.

نگارنده اعتقاد دارد که هر حرکتی با هدف اسوه کشی یعنی بی حرمتی به مردم ، باب اسوه کشی به مرگ هنرها و خلاقیت ها ختم میشود بپذیریم با پیوند ناگسستنی بین اسوه و مردم چه مردم در حال و چه ننسلهای بعدی هم ،علی دایی شکستنی نخواهد بود همانگونه که شادروان تختی همچنان‌ایستاده است چه بین مردم در قبل و حال وچه مردم بعد هم نیز تختی و دایی استوار تر از حال ایستاده اند و خواهند بود

منصور قمر

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار