کد خبر: ۴۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
حجت‌الاسلام احمد مازنی، رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: راهپیمایی اربعین، بخشی از سرمایه‌های معنوی و اجتماعی است که اگر حفظ شود، می‌تواند قدرتی در منطقه برای مسلمانان ایجاد شود.
به گزارش آرانیوز، حجت‌الاسلام احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  درباره اهمیت روز اربعین و دلایلی که این روز باید گرامی داشته شود، اظهار کرد: در بین ائمه معصومین (علیهم‌السلام)، زیارت اربعین فقط برای امام حسین (ع) پیش‌بینی‌شده است. متن مشخصی هم از امام جعفر صادق (ع) با عنوان «زیارت اربعین» در کتاب‌های ادعیه وجود دارد. این متن محتوای ارزشمندی درباره اقدام بزرگ حضرت اباعبدالله (ع) دارد و بر نجات انسان‌ها از جهل و گمراهی تأکید می‌کند.
وی اضافه کرد: در کتب حدیث و روایی نیز احادیث و روایات زیادی وجود دارد که بر زیارت مزار امام حسین (ع) تأکید شده است. درباره سابقه پیاده‌روی اربعین و حرکت زائران به سمت بارگاه حضرت اباعبدالله (ع) شاید تاریخچه دقیقی وجود نداشته باشد اما در سیره و سنت علما و بزرگان حوزه علمیه نجف به‌ویژه علمایی که در حوزه علمیه نجف در کنار امام خمینی (ره) بودند، این پیاده‌روی معمول بوده و پیاده‌روی فضلای حوزه علمیه نجف از نجف به کربلا هم همیشه وجود داشته است.
وی در ارتباط با مزار امام حسین (ع) و تأثیرگذاری حضور مردم در کنار این مزار مطهر گفت: بارگاه حضرت سیدالشهدا (ع) همواره آثار ظلم‌ستیزی داشته است. این حرم در طول تاریخ مورد تعرض ظالمان و ستمگران قرارگرفته و بارها تخریب و بعدازآن بازسازی‌شده است. البته در دوران بازسازی هم مانند بازسازی که مأمون پس از مرگ هارون‌الرشید انجام داد، شاید جنبه تزویر وجود داشته است.
حجت‌الاسلام مازنی افزود: در دوران کنونی نیز در مقطعی رژیم بعثی حاکم بر عراق که جنایت‌های زیادی در کشور خود و ایران انجام داد، عزاداری برای امام حسین (ع) را ممنوع کرده بود. بر همین اساس راهپیمایی اربعین هم متوقف شد. به دیگر سخن راهپیمایی اربعین نه به گستردگی امروز اما در گذشته هم وجود داشته است. بسیاری از مناسک بعد از انقلاب اسلامی در ایران و کشورهای اسلامی رایج شد و گستردگی پیاده‌روی اربعین هم از برکت انقلاب اسلامی است.
رئیس کمیته فرهنگ هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه درباره این ادعای برخی افراد که می‌گویند هزینه پیاده‌روی اربعین باید خرج مشکلات معیشتی مردم شود، گفت: مرحوم آیت‌الله بروجردی (ره) زمانی که ساخت مسجد اعظم قم را آغاز کرد، عده‌ای می‌گفتند به‌جای مسجد، مدرسه یا کارخانه بسازید. ایشان فرمودند «اگر مسجد، مسجد باشد از این مسجد ده‌ها کارخانه، دانشگاه و بیمارستان به وجود آمده و ساخته می‌شود.»
وی اظهار کرد: ما زمانی که سرمایه‌های معنوی و اجتماعی خود را تقویت کنیم از بطن این سرمایه‌ها، چندین برابر سرمایه‌های اقتصادی به دست می‌آید. بزرگداشت عاشورا، کربلا و زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) و راهپیمایی اربعین، بخشی از سرمایه‌های معنوی و اجتماعی است که اگر حفظ شود از درون آن برای جهان اسلام به‌ویژه ایران و عراق سرمایه‌های اقتصادی و سیاسی به وجود می‌آید و می‌تواند قدرتی در منطقه برای مسلمانان ایجاد شود.
وی افزود: اکنون‌که با هدف ارتقاء سرمایه معنوی و اجتماعی این عمل را انجام می‌دهیم باید مراقب باشیم در عمل و رفتارمان چه افرادی که راهپیمایی می‌کنند و چه کسانی که مدیریت اجرایی آن را بر عهده‌دارند و یا میزبان هستند، خلاف هدف نباشد. اگر از این حرکت به‌عنوان یک حرکت سمبولیک و ظاهری استفاده شود و یا به اختلافات بین مسلمانان در این پیاده‌روی دامن بزنند، به‌طورقطع از ارزش این کار معنوی کم خواهد شد.
حجت‌الاسلام مازنی در پایان با اشاره به نقش پیاده‌روی در وحدت‌آفرینی بین انسان‌های آزاده بیان کرد:
یکی از ویژگی‌های حماسه عاشورا همان‌طور که شهید مطهری بیان کرده، «حماسه مقدس» است. به گفته شهید مطهری یکی از تفاوت‌های حماسه مقدس با دیگر حماسه‌ها این است که مرز مکان، زمان، مذهب و قوم نمی‌شناسد و یک حماسه فرازمان و فرامکان است. در منطق امام حسین (ع) نیز موضوع حریت و آزادگی مطرح است و این موضوع به پیروان یک مذهب یا قوم اختصاص ندارد بنابراین حول محور امام حسین (ع) تمام انسان‌ها فرقی نمی‌کند که چه مذهبی داشته باشند، در حقوق بشر، آزادگی و حریت گرد هم می‌آیند. این رویه زمینه وحدت، انسجام و همبستگی عمومی ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های تحت ستم، مظلوم و ملت‌هایی که حقوقشان ضایع‌شده است را فراهم می‌کند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار