کد خبر: ۴۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
خرید اجباری از «سامانه دولت» فدراسیون‌ها را با چالشی مواجه کرده آنگونه که بعضا پول بیشتر از حدنصاب پرداخت می‌کنند اما جنس خریداری شده را به موقع و با کیفیت دریافت نمی‌کنند.

ابلاغ دولت فدراسیون‌ها را چرتکه به دست کرد/ خرید اجباری از سامانه

 

زارت ورزش از سال گذشته و طبق ابلاغ دولت، تمام فدراسیون های ورزشی را ملزم کرد تا تجهیزات و ملزومات مورد نیاز خود را از طریق «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» موسوم به «ستاد» خریداری و تهیه کنند. 

خرید از این سامانه یکی از بندهای مصوب در «قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه» - مصوب اسفندماه سال ۹۵ مجلس- است. بر اساس این قانون دولت مکلف شد تا تمام وزارتخانه ها، دستگاه های مشمول قانون برگزاری مناقصات و حتی نهادهای عمومی غیردولتی را به رعایت انجام معاملات و برگزاری مناقصات خود از طریق «ستاد» ملزم کند. 

اینگونه شد که وزارت ورزش هم سال گذشته بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ابلاغیه الزام به انجام هر گونه خرید توسط سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا همان ستاد را در مورد فدراسیون ها به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی وارد فاز اجرایی کرد. این مسئله اما برای آنها و مدیران‌شان مشکل ساز شده است. 

فدراسیون ها «چرتکه» به دست شده اند
خرید از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت تمام معاملات جزئی و متوسط، مناقصه و مزایده را در بر می گیرد. فدراسیون ها هم مکلف هستند تمام تجهیزات و ملزومات موردنیازشان را به این سامانه سفارش داده و از طریق آن خریداری کنند. 

این موضوع اما مسئولان فدراسیون ها را با محدودیت های زیادی مواجه کرده و حتی دست آنها را در پوست گردو گذاشته است چرا که سامانه طراحی شده دولت به گونه ای نیست که پاسخگوی نیاز آنها برای تامین مایحتاج شان باشد. از طرفی اقدام برای خرید و تهیه تجهیزات و ملزومات از مسیری دیگر هم به حسابِ زیرپا گذاشتن قانون توسط آنها گذاشته می شود.

ورزش جامعه ای گسترده و متشکل از رشته های زیادی است که هر یک تجهیزات تخصصی مربوط به خود را دارند. این تجهیزات شامل البسه و وسایل لازم برای رقابت در آن رشته می شود. برخی از این تجهیزات در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت موجود نیست و بعضا هم با «قیمتی بالاتر» از بازار آزاد عرضه می شود در حالیکه به دلیل اصل نبودن، «فاقد استاندارد» و کیفیت لازم هستند. علاوه بر همه اینها، خرید از ستاد برای فدراسیون ها که ورزشکاران شان مدام در اردو و اعزام به سر می برند، بسیار «زمان‌بَر» هم است. 

این معضلات ناشی از خرید اجباری از سامانه تدارکات الکترونیک دولت، دغدغه مالی مسئولان فدراسیون ها را پررنگ تر از همیشه کرده آن حد که مدام برای محاسبه وضعیت مالی فدراسیون خود چرتکه به دست هستند به خصوص که بعضا باید به خاطر خرید از ستاد، بودجه زیادی هم پرداخت کنند. 

خرید از سامانه دولت با صرف بودجه دوبرابری
علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال از جمله مدیرانی است که تاکید دارد خرید از ستاد برای ورزش نه تنها منفعتی ندارد بلکه دست و پا گیر هم شده است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: وزارت ورزش از سال گذشته ما را مکلف به تبعیت از ابلاغ دولت برای خرید از ستاد کرد. محدود به خرید از این سامانه شده ایم در حالیکه بعضا جنس مورد نیاز اصلا در این سامانه موجود نیست یا اگر هم باشد کیفیت لازم را ندارد. با این حال باید پول بیشتری هم پرداخت کنیم. 

وی تاکید کرد: برخی از جنس های عرضه شده در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را گران تر از بیرون تهیه می کنیم. در کل اگر می توانستیم مثلا با ۴۰ - ۳۰ میلیون البسه و تجهیزات لازم برای یکی از تیم‌های‌مان را تهیه کنیم به واسطه خرید از این سامانه باید ۸۰ - ۷۰ میلیون هزینه کنیم در حالیکه فاقد جنس درجه یک هم هستند. با این شرایط بیشتر از هر چیز دغدغه مالی داریم و اینکه دخل‌مان را به خرج‌مان برسانیم. 

خرید خارج از سایت به نفع فدراسیون هاست 
سید عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسکی هم خرید از ستاد را به سود فدراسیون ها نمی داند. وی درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: بخش اعظم تجهیزات موردنیاز اسکی و اسکی بازان باید از خارج از کشور تهیه و تنها بخش کوچکی از آن را به صورت داخلی تهیه می کنیم اما گرفتاری ها و دغدغه های مان در همین بخش چندبرابر است چرا که محدود به خرید از ستاد شده ایم. 

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس فدراسیون وظیفه دارم مدیریت منابع داشته باشم. باید کالای مورد نیازم را با نازلترین قیمت تهیه کنم اما در سامانه طراحی شده تمام اجناس گرانتر از حد معمول به فروش می رسند در حالیکه کیفیت پائینی دارند. ضمن اینکه زمان زیادی هم طول می کشد تا به دست‌مان برسد. 

سامانه فروش دولت برای ورزش کامل و به روز نیست 
به گزارش خبرنگار مهر، سامانه ای که دولت تمام دستگاه ها را به ملزم به انجام معاملات از طریق آن کرده است، می تواند محلی برای دسترسی سریع ورزشی ها به تجهیزات مورد نیازشان باشد البته به شرطی که کامل و به روز باشد. شرایطی که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در حال حاضر فاقد آن است و همین مسئله برای فدراسیون ها مشکل ساز شده است. 

محسن رضوانی رئیس فدارسیون شنا هم به این موضوع تاکید دارد. وی می گوید با راه اندازی این سامانه و خرید از آن صد در صد موافقم به شرطی که شکل و ساختار حرفه ای داشته باشد. اما فعلا این ویژگی ها را در این سامانه نمی بینیم و به همین دلیل برای‌مان مشکل ساز شده است. 

محدودیت در خرید با کیفیت و باصرفه
رضوانی که با خبرنگار مهر صحبت می کرد، گفت: یک نوع مایو شنا که خیلی هم تخصصی و حرفه ای است، ۴۵۰ هزار دلار یعنی حدود ۷ - ۶ میلیون قیمت دارد. من چطور می توانم این مایو را با ویژگی های اورجینال از این سامانه تهیه کنم. لباسی که فدراسیون شنا برای تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی از این سامانه خریداری کرد، بی کیفیت و ظاهری نازیبا داشت. در کل خرید از این سامانه با شرایطی که دارد، دست و پای فدراسیون ها را در خرید باکیفیت و با صرفه بسته است. 

اعتراض به دستگاه های نظارتی
به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری دیگر از روسای فدراسیون ها هم نسبت به الزام خرید از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت معترض هستند به خصوص که دغدغه مالی آنها را به خاطر دریافت جنس بی کیفیت در ازای پرداخت بیشتر بیشتر کرده است. ضمن اینکه در اموری مانند تهیه بلیت باید پول خرید را یکجا پرداخت کنند در حالیکه پیش از این معمولا فدراسیون ها طبق قراردادی که با آژانس های مسافرتی داشتند، امور تهیه بلیت را پیگیری می کردند. آنها امیدوار هستند یا مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به این مسئله ورود کنند یا اعتراض شان به دستگاه های نظارتی نتیجه ای داشته باشد. 

رئیس فدراسیون اسکی از جمله مدیرانی است که نسبت به این ابلاغ دولت و به خاطر چالشی که برای فدراسیونش ایجاد کرده، اعتراض مکتوب خود را به دستگاه های نظارتی اعلام کرده است.

سید عبدی افتخاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به خاطر ابلاغ دولت نمی توانیم مدیریت منابع که آن هم مورد تاکید دولت است را به نتیجه برسانیم. به صورت رسمی اعتراض خود را در این زمینه به دستگاه های نظارتی اعلام کرده ایم. امیدوارم زودتر هم نتیجه بگیریم چون ادامه این روند به صلاح هیچ فدراسیون و رشته ای نیست. 

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار