کد خبر: ۴۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه اول مهر تمام مدارس معلم دارند، گفت: باید برای معلمان قانون خاص داشته باشیم و نگاه به معلم متفاوت از نگاه به سایر کارکنان اداری باشد.

 محسن حاجی‌میرزایی اظهار‌ کرد: تشکر‌می‌کنم از رییس‌جمهور که بنده را معرفی کردند و از رای اعتماد نمایندگان متشکرم و امیدوارم از ظرفیت دولت و مجلس برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت استفاده کنم و رهبر‌ انقلاب، دولت، مجلس و مراجع تقلید و دانشگاه‌ها به تعلیم و تربیت حساس هستند و ما می‌توانیم از این فرصت برای توسعه استفاده کنیم.

وی افزود: سند تحول نقشه راه آموزش و‌پرورش است و با ارزیابی تجربیات دهه‌های گذشته نظام تعلیم و تربیت و مشارکت صاحب‌نظران تدوین و تصویب شده است، راهبری این سند در آموزش وپرورش با علم به مسائل و مشکلاتی که از آن رنج می‌بریم و نیاز به تغییرات جدی و اساسی باید به شناسایی اولویت‌ها بپردازیم و بدانیم نقاط اهرمی‌ ما برای شروع تحولات کجاست، در دو سال آینده هشت محور‌ را در دستور کار قرار دادیم و ریل‌گذاری لازم برای استقرار این تحولات پیش‌بینی شود.

وزیر آموزش وپرورش گفت: محور‌ اول برنامه‌های بنده تربیت چند ساحتی است و رشد متوازن و تربیت متعادل در گروی توجه به تمام این ساحت‌هاست، اگر ماموریت آموزش‌وپرورش آماده کردن انسان‌ها برای پیشرفت و تعالی جامعه و مصونیت‌بخشی نسل نو در برابر هجوم تغییرات گسترده و پرشتاب جامعه و ایمن کردن آنها نسبت به یاس و انفعال باشد و به دنبال خلاقیت، پژوهش و پرسشگری هستیم باید از تعلیم‌وتربیتی که بر حافظه‌محوری پایه‌گذاری شده به سمت تعلیم‌و‌تربیت چند ساحتی برویم که نیازمند مشارکت همه بخش‌ها است.

حاجی‌میرزایی افزود: باید نظام آموزشی ما به این نیازها پاسخگو باشد و در پایان دوره آموزش عمومی بچه‌ها با حدی از توانمندی‌های پایه آشنا باشند ارزیابی‌های کنونی در آموزش و پرورش می‌تواند بخشی از این توانایی‌ها را رصد کند و ارزشیابی تک‌ساحتی دانش‌آموزان باید مورد تجدید نظر قرار گیرد، پدیده کنکور در انتهای جریان آموزشی قرار گرفته و تمام نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است و باید در شیوه‌های سنجش و ارزشیابی بازنگری شود.

وی گفت: محور‌ دوم استقرار زیرنظام‌های سند است، تحولات در منابع مالی، مدیریت، فضا، تجهیزات و فناوری و برنامه درسی ملی باید انجام شود و برای هر کدام از زیرنظام‌ها مسئولی را تعیین و روند اجرای آن را رصد می‌کنم و مبنای ارزیابی مدیران میزان وفاداری و توانمندی به اجرای برنامه‌های تحولات زیرنظام‌ها است.

وزیر آموزش وپرورش عنوان‌کرد: محور سوم تقویت مدرسه است و باید اصلی‌ترین کانون تحول باشد، ارزیابی عملکرد نظام آموزشی ما در مدرسه ممکن است و تمام اتفاقاتی که در ستاد رخ می‌دهد تبلور آن در مدرسه است و مدرسه در کانون توجه ما است و باید اختیارات را افزایش و مدیران مدارس را توانمند کنیم، تنوع محیط‌های یادگیری که در سند تحول اشاره شده باید مورد توجه باشد؛ ایده مدرسه بدون دیوار به دنبال پیوند بین مدرسه و جامعه است و آینده در مدرسه شکل می‌گیرد.

وی ادامه‌داد: اجرای طرح بوم، اختیاراتی به مدارس دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول داده است تا هفته‌ای دو ساعت از برنامه درسی را خودشان طراحی کنند و به صورت آزمایشی در حال اجراست و عوامل تحت آموزش‌هایی قرار گرفته‌اند و سازمان پژوهش باید تلاش کند این طرح با رعایت استانداردهای لازم و نتیجه‌بخشی انجام شود.

 حاجی‌میرزایی بیان‌کرد: باید در انتخاب مدیران مدارس دقت کنیم و اگر به درستی انتخاب شوند هدف‌های ما به آسانی محقق می‌شود و باید ثبات مدیریت مدارس و دانش و اطلاعات مدیران را مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه‌داد: بهبود مدیریت در آموزش و پرورش محور چهارم است، مدیران توانمند می‌توانند تغییرات را ایجاد کنند و سند تحول به مدیران توانمند نیاز دارد. مدیریت در آموزش وپرورش تخصصی و پیچیده است، صد سال است که به تربیت معلم توجه داریم و امروز باید برای تربیت مدیران آموزشگاهی نیز وارد عمل شویم، احراز صلاحیت مدیران یک اصل مهم است و باید مطمئن شد صلاحیت لازم را دارد تا فرزندان خود را در اختیار او قرار دهیم.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به ارتقای جایگاه معلم عنوان‌کرد: معلمان جزو گروه‌های مرجع جامعه هستند و تمام کاستی‌ها را با معلم توانمند می‌توان رفع کرد و بر آموزش و توانمندی، معیشت و منزلت معلم متمرکز می‌شویم و معلم یک کارمند نیست و یک اسوه و الگو بوده و علاقه دارم برای آنها قانون خاص داشته باشیم و نگاه به معلم متفاوت از نگاه به سایر کارکنان اداری باشد، بحث بیمه معلمان را با جدیت دنبال می‌کنیم و از طریق مذاکره با بیمه مرکزی و سازمان‌های بیمه‌گر شرایط بهتری را برای معلمان کشور فراهم خواهم کرد.

وی با اشاره به عدالت آموزشی گفت: دسترسی به کیفیت آموزش حق هر دانش آموزی است و الان 11 استان سطح برخورداری از متمرکز کشوری پایین‌تر است و منابع را به گونه‌ای توزیع می‌کنیم که گروه پایین‌تر از متوسط رشد پیدا کنند و اولویت ما حمایت و تقویت مدارس دولتی است.

حاجی‌میرزایی افزود: باید بین نیاز بخش‌های مختلف و برنامه درسی ارتباط برقرار کنیم و شوراهای آموزش و‌پرورش می‌توانند این کار را انجام داده و ظرفیت‌های محلی را فعال کنند آنها نباید وظایف جدیدی را بر عهده آموزش و‌پرورش قرار دهند.

وزیر آموزش وپرورش گفت: حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه و مراقبت جدی است در گذشته کمتر اقتصاددانان برجسته به آموزش و پرورش توجه کردند و پایدار کردن منابع آموزش و پرورش و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی صندوق ذخیره و اصلاح ساختار اقتصادی آموزش وپرورش مدنظر است و از آقای طیب‌نیا دعوت کردم در اینباره به ما کمک کند.

حاجی‌میرزایی بیان‌کرد: اول مهر تمام مدارس معلم خواهند داشت و 14 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز با احتساب پیش‌دبستانی‌ها ثبت‌نام کردند و 1.7 درصد رشد کلاس اولی‌ها را داشتیم، 470 هزار دانش آموز اتباع خواهیم داشت؛ 50 هزار مدرسه کمتر از 50 دانش آموز دارند؛ 32 میلیارد تومان هم برای تامین کتاب رایگان در مناطق محروم اختصاص داده‌ایم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار