کد خبر: ۴۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

به گزارش آرانیوز، دو روز پیش رحمانی فضلی، وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی کشور پیرامون بحث عفاف و حجاب گفته بود: حداکثر ۱۰ درصد افراد در جامعه نسبت به حجاب بی‌توجه هستند.

وی در ادامه با بیان اهمیت موضوع «کشف حجاب» اعلام کرده بود: موضوع کشف حجاب برای ما در اولویت است که باید برخورد جدی و پیشگیرانه داشته باشیم و اولویت بعدی، موضوع سازمان یافته عمل کردن در این موضوع می‌باشد و اماکن عمومی نیز از اولویت‌های مدنظر ما در این زمینه ست.

ظاهرا اظهارات وزیر کشور به مذاق گروهی از اصلاح طلبان خوش نیامده است. روزنامه «همدلی» که در حاشیه پردازی و اتخاذ مواضع قابل تامل سابقه‌دار است، در شماه امروز خود در گزارشی به اظهارات رحمانی فضلی واکنش نشان داده و از رفتار دوگانه وزیر کشور انتقاد کرده است. البته که رفتار مسئولان سیاسی و فرهنگی دولت های یازدهم و دوازدهم در دوقطبی کردن جامعه در موضوعاتی نظیر زنان و حجاب و همچنین انفعال جدی و بعضا قصور در مسائل فرهنگی بر کسی پوشیده نیست.

در بخشی از گزارش این روزنامه اصلاح طلب، نویسنده ضمن انتقاد از توجه به حجاب بانوان که آن را تحت عنوان «گره روسری زنان» مطرح کرده است، از پرداختن به مسئله حجاب در میان مشکلات اقتصادی انتقاد کرده و نوشته است: «در میان انبوه مشکلات کشور از مشکلات اقتصادی و معیشتی گرفته تا مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر، «گره» روسری‌ زنان در ایران و میزان سفت و شل بودن آن، به مسئله‌ای همیشگی بدل شده است».

در ادامه گزارش توجه چهل ساله به مقوله عفاف و حجاب هم مورد انتقاد قرار گرفته و بیان شده است: «گره روسری زنان نه فقط امروز، بلکه در همه این چهل سال، به یکی از موضوعات مهم و دغدغه‌های اصلی بسیاری از مسئولان کشور تبدیل شده است. البته درجه و میزان این دغدغه همیشه به یک اندازه نیست و در زمان‌های مختلف قابلیت تغییر و جابه‌جایی دارد. برخی اوقات پوشش و حجاب زنان به اولویت اول کشور تبدیل می‌شود و در زمانی دیگر آنقدر محلی از اعراب ندارد که کاندید ریاست جمهوری در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش پشت تریبون با تعجب خاصی می‌پرسد: آیا مشکل امروز کشور ما موی جوانان است؟! یا دیگری از جمع‌آوری گشت ارشاد که وظیفه برخورد با بدحجابی را دارد، حرف می‌زند».



در بخش دیگری از مطلب «همدلی»، نویسنده با یادآوری جمله رحمانی فضلی که «کاری می‌کنم دختران احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند» از رفتار دوگانه رحمانی فضلی در زمان آغاز به کارش و امروز که دوسال پایانی دولت در حال گذر است، انتقاد کرده است. همچنین در اولویت قرار گرفتن حجاب و واردات نسبتا ساده‌تر چادر هم به مذاق نویسنده خوش نیامده و نوشته است: «اکنون که زمان زیادی به پایان عمر دولت نمانده است برخی از دولتی‌ها که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شل شدن گره روسری زنان را نادیده می‌گرفتند، اکنون لازم نمی‌دانند که حتی تظاهر به حمایت از مطالبات بدنه اجتماعی رای دهنده به جریان خود کنند و در میان حجم انبوه مطالبات مردم خواهان سفت‌تر شدن گره روسری زنان هستند و حتی آن را اولویت اول کشور می‌دانند!... درست در زمانی که مشکلات معیشتی و اقتصادی کمر بسیاری از مردم را خم کرده است، خواهان آن هستند که در صورت نیاز به ورود پارچه چادر عوارض آن صفر باشد.»

عبارات فوق به خوبی نشان می دهد که دعو خانم گزارش نویس هم علی رغم ادعای بی‌ربطی که نباید در میان مشکلات اقتصادی به سراغ مسائل اعتقادی رفت، خلاف واقع است. همان طور که به وضوح مشخص است علت نگارش این مطلب، عصبانیت از اعلام اولویت مقوله عفاف و حجاب در دولت است که اصلاح طلبان از این موضوع دلخور شده و اظهارات انتخاباتی رحمانی فضلی و سبد آرای روحانی را به وی متذکر شده است. هرچند که باید دید واقعا مقوله عفاف و حجاب در اولویت دولت دوزادهم قرار دارد؟

در قسمت دیگری از گزارش قابل تامل این روزنامه اصلاح طلب با قراردادن علامت سوال در مقابل آمار رحمانی فضلی از میزان بدحجابان، این آمار را چندین برابر آمار اعلام شده عنوان کرده و بدحجابان را 64 درصد اعلام کرده و نوشته است: «در حالی عبدالرضا رحمانی فضلی که با متر و معیار خود بی‌حجابان جامعه را ده درصد اعلام می‌کند که این رقم با آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نه تنها همخوانی ندارد بلکه تفاوت معناداری دارد و این مرکز دراین زمینه رقم دیگری را اعلام کرده که چندین برابر ده درصد رحمانی فضلی است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شمار افراد معتقد به حجاب شرعی در میان افراد باسواد، جوانان و افرادی که دسترسی به رسانه‌ها و محصولات فرهنگی و درآمد بالاتر دارند، کمتر است. حدود 35 درصد از مردم حجاب را «ارزشمند» می‌دانند، با استناد به این گزارش 64.8 درصد از زنان کشور «بدحجاب» هستند.

ناراحتی از اهمیت گرفتن حجاب در دولت روحانی، واردات چادر از یک سو و از سوی دیگر خرسندی از آمار بالای زنان بدحجاب را شاید بتوان روح بند فوق دانست. ظاهرا گروهی از اصلاح طلبان که برای تغییر سبک زندگی جامعه می کوشند، نه از فعل بلکه از هر قول مرتبط در ممانعت با این موضوع هراس دارند.

منبع:جهان نیوز

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار