کد خبر: ۴۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با بیان اینکه مردم دو هزار میلیارد تومان به نذورات و مجالس محرم کمک کردند گفت: یک ریال پول از دولت و بیت المال نگرفته‌ایم.

کمک ۲۰۰۰ میلیارد تومانی مردم به مجالس محرم/یک ریال ازدولت نگرفتیم

نوشاد نوشادی با تقدیر از حضور گسترده و پرشور و شعور مردم در مراسم و مجالس دهه اول محرم اظهار داشت: علیرغم مشکلات اقتصادی، مردم ایران اسلامی که همواره و در طول تاریخ تشیع عشق و ارادت خود را به خاندان پیامبر (ص) و اهل بیت علیه السلام نشان داده اند، در دهه محرم امسال نیز با حضور پرشور خود در هیئت‌های عزاداری بار دیگر با آرمان‌های نهضت عاشورا تجدید میثاق کردند و در سوگ و عزای سید و سالار شهیدان حضوری پرشور و تاثیر گذار داشتند.

وی اضافه کرد: در دهه اول محرم، توجه مردم عزادار به روحانی محوری و سخنرانان مجالس بی‌نظیر بود و اکثر سخنرانان و روضه خوانان و مداحان با محوریت مسائل و مشکلات  روز جامعه  مجالس را پرمحتوی‌تر از سال‌های گذشته برگزار کردند.

نوشادی افزود: امسال کمترین ‌آسیب‌های عزاداری، بدعت و خرافه گویی را در هیئت‌ها، دسته جات عزادار، سخنرانی‌ها و مداحی‌ها شاهد بودیم و این به معنای ارتقای سطح شعور مردم و  جامعه است.

وی بیان کرد: اندک آسیب‌هایی که در اجرای مراسم تعزیه مشاهده شد و عده‌ای ناخواسته و از روی غفلت به انتشار آنها در فضای مجازی دامن زدند، به علت عدم ساماندهی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اجرای تعزیه‌ها در کشور بود که انتظار می‌رود در آینده نظارت بیشتری به این هنرهای نمایشی مذهبی و آئینی توسط متولیان امر انجام گیرد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور تاکید کرد: امسال بیش از دو هزار میلیارد تومان توسط مردم برای نذورات و کمک به هیئت‌ها، مساجد و حسینیه‌ها پرداخت و هزینه شد.

کمکی از دولت نگرفتیم

وی افزود: در بسیاری از نقاط کشور علاوه بر توزیع اطعام  قسمتی از این کمک ها و نذورات صرف کمک به نیازمندان جامعه، آزادی زندانیان غیرعمد، خرید و اهدای لوازم تحریر و نوشت افزار به دانش‌آموزان بی بضاعت و نذورات فرهنگی دیگر شد که در نوع خود بی‌نظیر بود و انشاءالله در مراسم آینده در این خصوص و ترویج آن فرهنگ سازی بیشتری شود.

نوشادی اضافه کرد: علیرغم تبلیغات سوء برخی معاندان و رسانه های بیگانه، هیئت‌ها هیچ‌گونه کمک مالی در طول سال از طرف دولت و بیت المال دریافت نمی‌کنند و ۱۰۰ درصد هزینه‌های مجالس حسینی مردمی و خودجوش است که این مهم و مردمی بودن ضامن بقای ارکان، فعالیت و تاثیرگذاری و کارکرد هیئت‌های مذهبی و مجالس دینی در طول تاریخ شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال طرح شمیم حسینی به همت سازمان اوقاف و امور خیریه اجرا و از محل موقوفات به برخی هیئت‌های مذهبی کمک و مساعدت شد که جای تقدیر و تشکر دارد و انتظار داریم در سال‌های آینده نیز این کمک در قالب طرح شمیم حسینی ادامه و افزایش یابد.

وی مداحان را در عین تاثیرگذاری در پرشور شدن مجالس حسینی از مظلوم ترین قشر جامعه دانست و گفت: هدایا و پاکت‌هایی که مداحان از طرف بانیان مجالس و مدیران هیئت‌های مذهبی دریافت می‌کنند بسیار ناچیز و میانگین رقم دریافتی آنها زیر پنج میلیون تومان برای ۱۰ شب است که آن هم اکثرا توسط برخی مداحان صرف امورات و کمک‌های خیرخواهانه می‌شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور اظهار امیداواری کرد دهه آخر صفر و شرکت در راهپیمایی جهانی اربعین امسال باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار