کد خبر: ۴۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات به دغدغه تمام افراد تبدیل شده است، گفت: قانون انتخابات مربوط به سال ۶۵ است لذا نیازمند ارزیابی و بازنگری توسط افراد خبره حقوقی است.

قانون انتخابات نیازمند بازنگری است/ نخبگان حقوقی وارد شوند

 

عباسعلی کدخدایی، بعد از ظهر امروز، در اختتامیه هفتمین اجلاس نخبگان حقوقی و قضائی کشور در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت در مشهد، بیان کرد: بسیج نشان داده است که انگیزه و توان برای ورود به عرصه‌های مختلف را دارد. امروز نیاز داریم که بسیج به بحث تربیت نیروی انسانی تراز انقلابی و بازنگری در قوانین ورود کند.

وی با بیان اینکه بسیج حقوقدانان باید نیروهای انقلابی و متخصص را با هم پیوند بزند تا باعث توسعه شبکه سازی نیروها شود، اظهار کرد: مطالب زیادی علیه نظام در کشور ما با زبان حقوقی ارائه می‌شود اما پاسخ درست و روشنی از حقوقدانان انقلابی دریافت نمی‌شود.

کدخدایی در ادامه بیان کرد: قوه قضائیه هنوز به دنبال پست‌های اجرایی خود است که بسیج حقوقدانان می‌تواند در این خصوص به دستگاه قضائی کمک کند.

وی با بیان اینکه انتخابات به دغدغه تمام افراد تبدیل شده است، افزود: از آنجا که قانون انتخابات ما برای سال ۶۵ است، نیازمند ارزیابی و بازنگری توسط افراد خبره حقوقی است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بسیج حقوقدانان باید مطالبه‌گر باشد، اظهار کرد: از دوستانم در سازمان بسیج حقوق‌دانان تشکر می‌کنم که تلاش‌های گسترده و خالصانه‌ای داشتند.

وی افزود: بسیج از آغاز نهضت اسلامی ما شکل گرفت و در جامه ما ایثارگرانه و خالصانه خدمت و تلاش کرده تا استمرار نظام جمهوری اسلامی محقق شود.

کدخدایی اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، یک نظام دینی را با رهبری حضرت امام داشتیم. در این نظام دینی، ساز وکارهای دینی هم شکل گرفته است؛ یکی از این‌ها، بسیج است که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی که از مکتب اسلام سخن می‌گوییم، یعنی مکتب انسان‌ساز؛ انسانی که هم بعد فردی او مورد توجه واقع شده است و هم بعد اجتماعی او. نهضت اسلام به رهبری امام هم با توجه به همین موضوع شکل گرفت.

کدخدایی افزود: در حوزه تربیت، وقتی که اصل، انسان‌سازی است و پیامبران برای تربیت انسان مأموریت یافتند، طبیعتاً نهضت اسلامی ما هم که منجر به برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران شد، باید در بعد تربیتی تلاش کند و یکی از نهادها و بخش‌هایی که می‌تواند در این تربیت مؤثر باشد، بسیج است. بسیح را می‌بینیم که از ابتدای راه، در همه صحنه‌های اجتماعی و سیاسی ما حضور فعالی داشت و خوش درخشید که این امر با تبعیت از فرامین حضرت امام و تدابیر مقام معظم رهبری انجام شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: تربیت حقوق‌دانان متدین و انقلابی یکی از وظایف شاخص سازمان بسیج است؛ در این حوزه ضعف‌هایی را داشته‌ایم که خدا را شکر اکنون بهتر شده است. سازمان بسیج حقوق‌دانان در این جهت وظیفه مهمی را دارد و گام‌های اساسی را برداشته است.

کدخدایی به پیوند زدن نیروهای نخبه علمی حقوقی اشاره کرده و تصریح کرد: بین این نیروها که متدین و متخصص هستند ارتباط خاصی وجود ندارد و ما کمتر به این وضعیت توجه کرده‌ایم.

وی افزود: ضرورت دوم در توسعه شبکه‌سازی بسیج است که در این خصوص باید نیروها شناسایی شده، به یکدیگر پیوند بخورند و برای مواقعی که جامعه اسلامی ما به آنها نیاز دارد، آمادگی داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: مطالب مختلفی علیه نظام و مبانی دینی ما به زبان حقوقی مطرح می‌شود و شاهد پاسخ‌های روشن کمتری از سوی مدافعین نظام اسلامی هستیم. دلیلش این است که ما همچنان در بحث شبکه‌سازی نتوانسته‌ایم به سطح مطلوب برسیم.

کدخدایی افزود: حمله آمریکا به عراق را که در حقوق بین‌الملل به عنوان حمله پیشگیرانه مطرح شد و به آن مشروعیت بخشیدند، یادآودی می‌کنم؛ آیا جامعه حقوقی ما هم به این نقطه رسیده است؟ و اگر نرسیده چه باید بکند؟

وی عنوان کرد: در این دوره تحولی در قوه قضائیه ایجاد شده است ولی ما هنوز هم به دنبال نیروهایی برای پست‌های مدیریتی هستیم؛ متولی شناسایی و معرفی نیروهای انقلابی چه کسی می‌تواند باشد جز کسانی که در بسیج حقوق‌دانان حضور داشتند؟ متاسفانه در اکثر این پست‌های مدیرتی، یا نگاه افراد شخصی شده است و یا نگاه هم‌سو با نظام جمهوری اسلامی ندارند و این وظیفه و ظرفیت در حوزه بسیج و انگیزه‌هایی که ایجاد می‌کند است تا افراد مناسب را پیدا کنند.

سخنگوی شورای نگهبان سخنان خود را در حوزه بین‌المللی ادامه داده و بیان کرد: در حوزه بین‌المللی بحران‌هایی وجود دارد که موضع ایران در آن‌ها مشخص است؛ مثل مسائل یمن و سوریه. اما سخنان و مطالبی که در این حوزه ارائه می‌شود، انسجام لازم را ندارد که به عنوان یک نظریه تراز در جمهوری اسلامی ایران مطرح شود. سازمان بسیج می‌تواند در این حوزه هم فعالیت‌هایی داشته باشد.

کدخدایی اضافه کرد: نکته‌ای در مورد مبارزه با فساد مطرح است که بیانیه گام دوم که منشور چهل سالگی دوم انقلاب اسلامی است، در این حوزه راهگشا است. جامعه اسلامی ممکن است فساد و انحراف داشته باشد ولی نحوه برخورد با آن بسیار مهم است؛ بسیج حقوق‌دانان می‌تواند در این زمینه هم تاثیرگذار باشد.

وی در خصوص انتخابات گفت: امروز حوزه انتخابات دغدغه همه افراد است. چند وقت پیش بحثی در مجلس با عنوان اصلاح قانون انتخابات مطرح شد که اکنون در حال بررسی است ولی باز هم ما نیازمند راهکارهای قانونی در این حوزه هستیم. سه مولفه در این دوره انتخابات قرار است مورد توجه قرار گیرد؛ مفاسد اخلاقی، مفاسد اقتصادی و ضدیت با حاکمیت. این موضوع به عنوان دستور کار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها است و ما نیازمندیم که قانون هم منطبق با این موضوع باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در انتها خاطر نشان کرد: نکته آخر مطالبه‌گری عدالت است که رهبری هم به آن بسیار توجه نشان داده‌اند. اجرای صحیح قانون بسیار مهم است که در تمام نهادها باید رعایت شود. البته حرکت‌هایی در این حوزه صورت می‌گیرد که پراکنده است و صدای افردا را به جایی نمی‌رساند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار