کد خبر: ۴۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
در حالی که قرار بود پروژه عصر طلایی هگمتانه سال گذشته به بهره‌برداری برسد روند احداث این پروژه مهم گردشگری متوقف شده و بنابر ادعای نماینده مردم همدان در مجلس، ردپای برخی مسئولان پایتخت در پشت پرده این پروژه مشهود است.

نظر به پیشنه تاریخی، تعدد جاذبه‌های گردشگری و نیز شرایط جغرافیایی و طبیعی، شهر همدان از مقاصد مهم گردشگران خارجی و داخلی در کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

با توجه به کمبود زیرساخت‌های گردشگری در استان و شهر همدان، تلاش برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نسخه‌ای بود که مسئولان استان و مدیران شهری همدان به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری از جمله احداث هتل، سوئیت‌های اقامتی، پارکینگ طبقاتی، مراکز تجاری و تفریحی پیچیدند.

اعطای امتیازات و تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذار اعم از تخفیف در مبلغ عوارض یا حذف آن، اعطای زمین رایگان یا با قیمتی کمتر از عرف منطقه و پرداخت وام‌های بانکی با سود کم و بازپرداخت طولانی نیز سیاستی بود که مسئولان استان برای ترغیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین اخذ کردند.

یکی از پروژه‌های مهم گردشگری استان که قرار بود بر پایه همین نسخه یعنی جذب سرمایه گذاری خارج از استان و نیز اعطای امتیازات ویژه به سرمایه گذار به منظور ترغیب و تسریع در سرمایه گذاری در شهر همدان احدات شود، پروژه عصر طلایی هگمتانه است.

 با آنکه مسئولان استان همدان هر امتیازی که لازم بود (حتی بیشتر از تعهدات خود) به سرمایه گذار این پروژه اعطا کردند، اما پروژه عصر طلایی هگمتانه با پیشرفتی اندک، از طرف سرمایه‌گذار نیمه کاره رها شده و از قرار معلوم میل و رغبتی نیز برای ادامه پروژه در مدیران شرکت هم دیده نمی‌شود.

حال جای سوال است این پروژه چرا در اختیار سرمایه گذاری قرار گرفته که نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند؟ چرا سرمایه گذار باوجود وعده‌‌های مکرر و تعیین زمان برای تحویل پروژه کار را متوقف کرده است؟ آیا در قرارداد سرمایه‌گذار خسارتی برای عدم تحویل به موقع پروژه در نظر گرفته شده؟ مدیران شرکت عصر طلایی هگمتانه از سوی چه فرد یا افرادی حمایت می‌شوند که به راحتی از تعهدات خود شانه خالی می‌کنند؟ و این که در مرحله واگذاری و احداث این پروژه تخلفاتی اتفاق افتاده یا نه؟

"عصر طلایی" که برای گردشگری همدان محقق نشد

پروژه عصر طلایی هگمتانه، بزرگترین مجتمع چند کاربری در نوع خود در غرب کشور محسوب می‌شود. محل احداث این پروژه در اراضی موسوم به باغ میوه قرار دارد که در وردوی شهر همدان از سمت جاده تهران(جنب فرودگاه) واقع شده است.

این مجموعه گردشگری، تجاری، اداری، اقامتی و تفریحی به دو فاز تقسیم شده که فاز اول در زمینی به وسعت 2.5 هکتاری و فاز دوم در زمینی به وسعت 6 هکتار اجرا می‌شود.

مجموعه تجاری، تفریحی و گردشگری شامل بخش‌هایی چون شهر سفال، شهر مبل، شهر فرش، شهر اتومبیل، گالری طلا و جواهر، هایپر مارکت، مجموعه تجاری و رستوران، پارکینگ، بانک، شهربازی، پردیس سینمایی و مجموعه ورزشی می‌شود که قرار بود در زمین 6 هکتاری احداث شود.

مجموعه رفاهی وسوئیت‌های اقامتی هم شامل 83 سوئیت، بخش اداری پروژه و چندین رستوران سنتی و فست فود نیز در زمین 2.5 هکتاری واقع شده است.

بر اساس تعهدات سرمایه گذار قرار بود در این پروژه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و برای 8 هزار نفر نیز شغل ایجاد شود. نماینده شرکت عصر طلایی هگمتانه در بهمن ماه سال 93 در کارگروه گردشگری استان عنوان کرد: سوئیت‌های اقامتی این پروژه در زمین 2.5 هکتاری در کمتر از یک سال به بهره برداری می‌رسد و مجموعه تفریحی، گردشگری پروژه نیز سال 97 افتتاح خواهد شد.

با این که در اواسط سال 98 به سر می‌بریم فاز اول این پروژه یعتی سوئیت‌های اقامتی که قرار بود یک ساله احداث شود با هزینه 100 میلیارد تومانی( 40 میلیارد آن از سوی سرمایه گذار تامین شده و مابقی آن وام بوده)  85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای احداث فاز دوم نیز در زمین 6 هکتاری صرفا بخشی از خاکبرداری صورت گرفته است.

حاشیه‌ای مهم برای پروژه عصر طلایی هگمتانه در بدو احداث

سرمایه گذار این پروژه اواسط سال 92 تلاش خود را برای سرمایه گذاری در همدان آغاز کرد و پس از 4 ماه رایزنی در بیست و پنجم اسفند ماه سال 92 با ثبت شرکت عصر طلایی هگمتانه  فعالیت رسمی خود را در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین آغاز کرد.

همچنین کلنگ پروژه عصر طلایی هگمتانه در 23 مردادماه سال 93 با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زده شد. احداث یک هایپر مارکت در این پروژه نخستین  حاشیه این سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی در همدان را ایجاد کرد.

روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان " پای شرکت صهیونیستی کارفور به پروژه ملی همدان باز می‌شود" به احداث هایپر مارکت در پروژه عصر طلایی هگمتانه معترض شد. در این یادداشت عنوان شد هایپر مارکت پوششی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارفور یکی از بزرگترین توزیع کننده کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان است.

به دلیل آنکه فروشگاه‌های کارفور در سراسر دنیا به خاطر ارتباط با صهیونیست‌ها و دولت نامشروع اسرائیل توسط مخالفان این رژیم اشغال شده و یا خریداران، این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بایکوت کردند جدیدا فعالیت خود را در دیگر نقاط جهان در پوشش هایپر مارکت دنبال می‌کند.

اما شرکت عصر طلایی هگمتانه در واکنش به یادداشت روزنامه کیهان عنوان کرد: بنابر فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص عمل به اقتصاد مقاومتی تلاش این شرکت بر عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی است.

شرکت عصر جدید هگمتانه با شرکت صهیونیستی قراردادی منعقد نکرده و در چارچوب قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأکیدات رهبری از هرگونه نفوذ دشمنان در حوزه اقتصادی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

انتقال سند به سرمایه‌گذار بدون عمل به تعهدات

اما این ماجرا سرآغاز حاشیه‌های سریالی شرکت عصر طلایی هگمتانه در احداث این پروژه عظیم گردشگری در همدان بود. دو زمین 2.5 هکتاری و 6 هکتاری ( متراژ این زمین در قرارداد شرکت با مسکن و شهرسازی همدان دقیقا  61 هزار و 558 متر است) که متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است در قراردادی با موضوع "واگذاری اراضی دولتی با کاربری گردشگری به بخش خصوصی" به صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت عصر طلایی هگمتانه واگذار شد.

مدت زمان قرارداد اجاره زمین 2.5 هکتاری 2 سال و با اجاره 19 میلیارد ریال و مدت زمان قرارداد اجاره زمین 6 هکتاری 4 سال بوده است. در این قرارداد که به امضای محمد رودباری، مدیرکل وقت مسکن و شهرسازی همدان و علی قاسمی مدیر املاک این اداره کل رسیده به صراحت قید شده است که سند زمین‌ها در زمان اتمام پروژه به نام شرکت خواهد شد.

موضوعی که رودباری مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان در کارگروه گردشگری همدان هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: واگذاری زمین به شرکت عصر طلایی هگمتانه منوط به ارائه طرح و نقشه کامل بوده و سند پس از اتمام پروژه و پایان کار به سرمایه گذار داده می‌شود.

ناگفته نماند قبل از عقد قرارداد با همکاری "کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان" متشکل از استاندار و 24 نفر از مدیران کل ادارات همدان کاربری زمین‌های 2.5 هکتاری و 6 هکتاری که از اراضی بخش قاسم آباد همدان بود از کشاورزی به گردشگری تغییر می‌کند و در کمیسیون تبصره یک ماده یک که مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی است این تغییر کاربری ثبت می‌شود.

اما پس از مدتی با توجه به بهانه‌های سرمایه گذار، برخلاف تعهد شرکت عصر طلایی هگمتانه در قرارداد خود با مسکن و شهرسازی، بدون آنکه کار احداث فاز اول و دوم پروژه در زمین‌های 2.5 هکتاری ( 85 درصد کار اجرایی شده) و 6 هکتاری ( صرفا بخشی از خاکبرداری صورت گرفته) به پایان برسد، سند زمین‌ها به نام سرمایه گذار زده می‌شود.

نیکبخت استاندار وقت همدان نیز در گفت و گویی با تایید این خبر عنوان می‌کند: شرکت عصر طلایی هگمتانه مبلغی در حدود 7 میلیارد تومان به عنوان قیمت زمین به اداره کل راه شهرسازی پرداخت کرده است.

حال جای سوال است چرا قبل از آنکه این پروژه به اتمام برسد برخلاف متن قرارداد سند به نام سرمایه گذار زده می‌شود؟ در حالی که زمین‌های مسکونی با متراژ کمتر از هزار متر مربع در شهر همدان با رقم‌های چند میلیاردی خرید و فروش می‌شوند  مبلغ 7 میلیارد تومان بر چه اساسی به عنوان قیمت 8 هکتار زمین با کاربری گردشگری در بهترین نقطه شهر همدان تعیین شده است؟ آیا انتقال سند به نام شرکت آن هم درحالی که 20 درصد از فاز اول پروژه باقی مانده و در فاز دوم نیز عملا اقدامی انجام نشده تخلف نیست؟

سرمایه گذار با انتقال سند دیگر به تعهدات خود عمل نمی‌کند/ تخفیف 13 میلیاردی عوارض به سرمایه گذار!

در حالی که بند انتقال سند به سرمایه‌گذار پس از اتمام پروژه می‌توانست ابزاری برای فشار بر شرکت عصر طلایی هگمتانه به منظور تسریع در روند احداث پروژه باشد، با انتقال سند قبل از اتمام کار و تحویل پروژه، سرمایه گذار با خیال راحت به تعهدات خود عمل نمی‌کند و پروژه را نیمه کاره رها کرده است.

با این شرایط سرمایه گذار از موضع قدرت سخن می‌گوید و مسئولان استان نیز دستشان برای تحت فشار قراردادن مدیران شرکت خالی است. در این وضعیت سرمایه گذار به دنبال آن است که حتی مبلغ 17 میلیارد تومان عوارض پروانه ساخت و تعرفه نظام مهندسی را که اخذ آنها کاملا قانونی است پرداخت نکند.

ضمن آنکه هزینه واقعی صدور پروانه برای این پروژه بالغ بر 30 میلیارد تومان بوده که با مساعدت استاندار وقت به 17 میلیارد تومان تقلیل می‌یابد. حتی برای این که سرمایه گذار برای پرداخت پول نقد تحت فشار قرار نگیرد مدیران شهری همدان به شرکت پیشنهاد می‌کنند به جای پرداخت این پول پارکی به متراژ 25 هکتار در این منطقه نمونه گردشگری احداث کند.

اگر چه این پیشنهاد در ابتدا با مخالفت دستگا‌های نظارتی مواجه می‌شود اما به منظور تعامل مسئولان استان با سرمایه‌گذار مجوز آن نیز صادر می‌شود؛ با اینحال شرکت زیر بار این پیشنهاد هم نمی‌رود و از قرار معلوم منتظر است تا پروانه ساخت و تعرفه نظام مهندسی را نیز برایش رایگان کنند.

تیمی متشکل از تعدادی از مسئولان مرکزنشین از مدیران عصر طلایی را حمایت می‌کنند

با توجه به اتفاقاتی که در 5 سال گذشته در رابطه با پروژه عصر طلایی هگمتانه رخ داده به نظر می‌رسد مدیران این شرکت از سوی فرد یا افرادی در استان و پایتخت حمایت می‌شوند؛ موضوعی که نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز آن را تایید می‌کند.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان این که به تازگی گزارش مفصلی در رابطه با پشت پرده پروژه عصر طلایی هگمتانه از سوی دستگاه‌های نظارتی در اختیارم گذاشته شده است، اظهار داشت: اجازه نمی‌دهیم این ظن در کسی ایجاد شود که می‌تواند به راحتی در استان همدان بخورد و ببرد.

وی افزود: به عنوان نماینده مردم همدان و فامنین از ابتدا وارد موضوعات این پروژه شدم و تا به سرانجام رسیدن این پروژه نیز آن را پیگیری می‌کنم.

خجسته با بیان این که مسئولان استان نیز باید به این موضوع ورود کنند، گفت: نکته مهم در این پروژه ایجاد 8 هزار شغل در همدان است و مدیران و مسئولان استان نباید از کنار این امر مهم به راحتی بگذرند و باید جلسات متعدد بگذارند و مشکلات را برطرف و وضعیت پروژه را تعیین تکلیف کنند.

وی با بیان این که به عنوان نماینده مردم همدان پشت پرده این پروژه را در سطح ملی دنبال می‌کنم، تاکید کرد: با توجه به گزارش دستگا‌ه‌های نظارتی پشت پرده اتفاقات پروژه عصر طلایی هگمتانه تعدادی از افراد صاحب مسئولیت در پایتخت هستند که از مدیران شرکت حمایت می‌کنند.

بلاتکلیفی پروژه ای که قرار بود 8 هزار شغل برای استان ایجاد کند

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آن که هیچ کاری نباید در استان بلاتکلیف باشد،  تصریح کرد: این پروژه قرار بود 8 هزار شغل در همدان ایجاد کند و به همین خاطر امتیازاتی از سوی مسئولان استان به سرمایه گذار داده شد. حالا باید مدیران استان تمرکز خود را بر روی به سرانجام رساندن این پروژه بگذارند.

خجسته با بیان این که اگر مدیران دور هم جمع شوند مشکل حل می‌شود، گفت: البته استاندار همدان به این موضوع ورود کرده و با حضور مدیران دستگاه‌های مختلف جلسات متعددی برگزار کردند اما باید خروجی این جلسات نیز مشخص شود.

وی در رابطه با دلیل انتقال سند به نام سرمایه گذار قبل از اتمام پروژه هم اظهار داشت: به هر حال دستگاه‌های نظارتی باید جزئیات را بررسی کنند و همانطور که اشاره کردم گزارش کاملی از دستگاه‌های نظارتی در مورد این پروژه به دستم رسیده که به زودی بررسی و علنی می‌شود.

خجسته تاکید کرد: نمی‌شود عده‌ای با خیال راحت از مرکز بیایند در پروژه‌های اقتصادی استان دست اندازی کنند و سودش را هم آنها ببرند.

نقد میراث فرهنگی و گردشگری استان بر عملکرد سرمایه‌گذار

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با گلایه از روند کند اجرای این پروژه اظهار داشت: این پروژه قرار است در دو سایت 2.5 هکتاری و 6 هکتاری اجرایی شود.

علی مالمیر افزود: ساخت و ساز در سایت 2.5 هکتاری 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و مطالبه ما هم این است که سرمایه‌گذار کار را زودتر در این سایت به سرانجام برساند اما در این مدت سرمایه گذار آنچنان که باید تتمه کار را پیش نبرده است.

وی با اشاره به این که در سایت 6 هکتاری نیز سرمایه‌گذار به دنبال اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری است، گفت: در صورت اخذ پروانه این سایت نیز سرمایه‌گذار باید کار را با سرعت دنبال کند.

مالمیر در رابطه با شائبه رخ دادن برخی تخلفات در پروژه عصر طلایی هگمتانه هم تصریح کرد: این مسائل مربوط به دستگاه‌های نظارتی است و ما صرفا مسائل فنی را دنبال می‌کنیم کما اینکه این طرح مصوبه داشته و سرمایه‌گذار بخشی از کار را هم پیش برده و ما هم می‌توانیم بعد از 30 درصد پیشرفت فیزیکی شرکت را برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی کنیم.

وی با اشاره به این که در این پروژه مسئولان استان همکاری و مساعدت خوبی به ویژه در زمینه تغییر کاربری با سرمایه گذار داشتند، تاکید کرد: ما هم اعتقاد داریم سرعت پروژه خوب نیست و انتظار داریم در اسرع وقت فاز اول تکمیل و عملیات عمرانی در فاز دوم آغاز شود.

مالمیر عنوان کرد: هر سرمایه‌گذاری که در استان حضور پیدا کند، مسئولان استان آمادگی حمایت از وی را دارند، اما سرمایه گذار باید در چهارچوب طرح خود و تعهداتش گام بردارد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورا توپ را در زمین شهرداری انداخت

اما برخلاف نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان معتقد است تخلفی در پروژه عصر طلایی هگمتانه رخ نداده و سرمایه گذار به تعهدات خود عمل کرده و این شهرداری همدان است که در تعیین تکلیف پروانه ساخت پروژه تعلل می‌کند.

حسین قراباغی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان این که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت به استان، سرمایه‌گذاران می‌توانستند زمین دولتی رایگان در همدان بگیرند، اظهار داشت: مسکن و شهرسازی در ابتدا به سرمایه‌گذاران پروژه عصر طلایی هگمتانه زمین رایگان می‌دهد اما با مخالفت سازمان بازرسی روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: پس از امضا و تایید 24 مسئول استانی محل احداث پروژه به منطقه نمونه گردشگری تبدیل می‌شود و سرمایه‌گذاران پروژه زمین‌ها را بر اساس قیمت کارشناسی و با کاربری گردشگری می‌خرند.

وی با اشاره به این که در سال 94 مبلغ پروانه ساخت فاز دوم پروژه در زمین 6 هکتاری از سوی شهرداری 17 میلیارد تومان تعیین می‌شود، گفت: ابتدا مقرر می‌شود شرکت  به جای پرداخت این مبلغ با نظارت شهرداری پارکی در این منطقه ایجاد کند.

قراباغی عنوان کرد: پس از اتمام دوره چهارم شورا و تشکیل شورای پنجم دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کردند و با طرح این موضوع که این مبلغ چگونه تعیین شده با اجرایی شدن این پیشنهاد هم مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: اگر چه در کارگروهی در استان مصوب شد این اراضی به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود اما در نهایت این سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که تعیین می‌کرد این اراضی منطقه نمونه گردشگری است تا برای محاسبات پروانه ساخت مشخص شود تعرفه ساختمان‌های احداثی تجاری باشد یا صنعتی. ( در منطقه نمونه گردشگری عوارض واحدهای تجاری با تعرفه واحدهای صنعتی محاسبه می‌شود)

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اعلام این که در حال حاضر کار عملیات پروژه معطل آن است که مبلغ پروانه ساخت به صورت دقیق محاسبه شود، اظهار داشت: دیوان محسابات استان از تهران استعلام کرده که آیا این اراضی منطقه نمونه گردشگری است تا مشخص شود تعرفه‌ها بر اساس تعرفه بنای تجاری یا صنعتی اخذ شود.

قراباغی اظهار داشت: در اخرین اقدام به منظور حل مشکلات این پروژه جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در شورای شهر برگزار کردیم تا همه مشکلات و گره‌ها باز شود و سرمایه گذار معطل نماند.

وی با بیان این که سرمایه گذار به دنبال آن است که پروانه ساخت خود را بگیرد، تاکید کرد: متاسفانه شهرداری در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و به سرمایه‌‌گذار می‌گوید فعلا کار را پیش ببر بعدا حلش می‌کنیم در حالی که باید کار قانونی انجام شود.

اشتباه فاحش مسئولان در واگذاری 8.5 هکتار زمین گردشگری به عصر طلایی

اگر چه برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری همدان از یک سو حضور و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارانی خارج از استان ضرورت دارد و از سوی دیگر مسئولان باید برای ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در همدان امتیازاتی نیز اعطا کنند، اما بی‌تردید قرارداد‌ها به گونه‌ای باید تنظیم شود که سرمایه‌گذار نتواند به راحتی از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کند.

 اگر در پروژه عصر طلایی هگمتانه سند اراضی 2.5 هکتاری و 6 هکتاری قبل از اتمام پروژه به نام سرمایه‌گذار نمی‌شد، حال این شرکت عصر طلایی هگمتانه بود که برای به پایان رساندن پروژه تعجیل داشت.

اما با این اشتباه استراتژیک مسئولان استان، مدیران شرکت عصر طلایی هگمتانه صاحب 8.5 هکتار از بهترین‌ زمین‌های همدان شدند و حالا این مسئولان استان هستند که باید برای به پایان رساندن پروژه دست به دامان مدیران این شرکت شوندبه ویژه آن که در این میان بحث ایجاد اشتغال برای 8 هزار همدانی معطل مانده است.

از سوی دیگر تسهیلات و وام‌های بانکی نیز باید هدفمند و در ازای پیشرفت بخشی از کار در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد نه آن که قبل از انجام هر کاری وامی کلان به سرمایه گذار اعطا شود و وی با خیال راحت این وام را در پروژه‌های تجاری پر سود سرمایه گذاری کند.

آن چه مسلم است در معطل ماندن پروژه مهم عصر طلایی هگمتانه از سوی یکی از طرفین قرارداد یا هر دو طرف تخلفاتی صورت گرفته و یا به هر دلیلی یکی از طرفین قرارداد از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده‌ که کار این پروژه معطل مانده است؛ بنابراین دستگا‌های نظارتی باید هر چه زودتر با متخلف یا متخلفین برخورد و شرایط ادامه روند احداث پروژه را فراهم کنند.

100/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار