کد خبر: ۴۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
نیروهای تحت فرماندهی ژنرال معروف سوری در شمال غرب سوریه به سرعت در حال پیشروی هستند و به دروازه های شهر مهم و راهبردی خان‌شیخون رسیده‌اند و تروریستها در وحشت به سر می برند.

نیروهای ژنرال شکست‌ناپذیر در آستانه فتح بزرگ/چرایی اهمیت خانشیخون

 

 پیشروی های برق آسای ارتش سوریه در شمال غرب این کشور ادامه دارد و مناطق مهمی به کنترل نیروهای سوری درآمده است.ارتش سوریه در دروازه های شهر راهبردی خان‌شیخون در جنوب ادلب قرار دارد. ارتش سوریه در حومه جنوبی ادلب به ویژه محور الهبیط به خان شیخون به پیشروی های خود ادامه می دهد و پیروزی های جدیدی به دست آورده است.

این در حالی است که ساعاتی قبل نیز نیروهای ارتش سوریه در جدیدترین دستاورد نظامی خود کنترل شهرک کفر عین در استان ادلب را به دست گرفتند. ارتش سوریه در ادامه مبارزه با گروه تروریستی جبهه النصره و تروریست های وابسته در جنوب استان ادلب، شهرک های کفرعین و بلندی های تل عاس در شرق شهرک الهبیط را آزاد کرده است.این پیروزی های برق آسا سبب شده است که روحیه تروریست های موجود در شهرک های اللطامنه، مورک، لطمین و کفرزیتا درهم بشکند. نیروهای مسلح سوریه روز یکشنبه گذشته نیز منطقه تل سکیک، شهرک سکیک و شهرک الهبیط را به طور کامل به کنترل خود درآورده بودند.

ارتش سوریه پاتک تروریستها در محور شهرک القصابیه در حومه جنوبی ادلب را هم دفع کرده است و تلاش تروریستها برای مشغول کردن ارتش سوریه در این جبهه راه به جایی نبرده است. نیروهای ارتش سوریه به دروازه های شهر راهبردی خان شیخون پس از پیشروی ها خود رسیده اند و اشرف آتشباری دارند. نیروهای تحت فرماندهی سهیل الحسن معروف به ببر با پوشش هوایی سوری-روسی به تروریستها به شکل برق آسای حمله کرده، و مواضع و خطوط امداد تروریستها درهم شکسته است.

اما چرا تسلط بر خان شیخون اهمیت دارد؟

شهر خان شیخون از اهمیت راهبردی فراوانی برخوردار است زیرا بر جاده های حیاتی مشرف است و نقطه تلاقی میان حومه شرقی، غربی و شمالی ادلب است و سیطره بر آن اولین گام برای بازگشایی جاده حیاتی میان حلب پایتخت اقتصادی سوریه و دمشق پایتخت سیاسی آن است.

 

از بُعد نظامی هم سیطره ارتش سوریه بر خان شیخون راه را در برابر نیروهای ارتش سوریه برای پیروزی های بیشتر هموار می کند تا به سوی کفر سجنه و معره النعمان در شمال پیش بروند. تسلط ارتش سوریه بر خان شیخون به مثابه محاصره مساحت قابل توجهی در حومه شمالی حماه و آنچه مثلث مرگ نامیده می شود ومورک که نقطه دیده بانی ترکیه در آن قرار دارد و تروریستها از اطراف آن به مواضع ارتش سوریه و شهرک های مسکونی تحت کنترل ارتش سوریه حمله می کنند، است.

با محاصره گروههای تروریستی در حومه شمالی حماه، راهی در برابر آنها جز مرگ یا فرار از منطقه با کمک ترکیه به سوی ادلب باقی نمی ماند. این مفهومش آزادسازی همه حومه شمالی حماه است و شهرهای محرده و سقیلبیه نفس خواهند کشید و دیگر حملات راکتی که روزانه به آنها می شود، تمام خواهد شد.

نکته دیگری که با نزدیک شدن به شهر خان شیخون اهمیت دارد، روشن شدن زوایای بازی شیمیایی است که کلاه سفیدها برای متهم کردن ارتش سوریه به راه انداختند و پس از آن آمریکا دخالت نظامی انجام داد و پایگاه الشعیرات را هدف حملات موشکی قرار داد. 

 

همان بازی مضحکی که سبب شد در آوریل ۲۰۱۷ آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در خان شیخون پایگاه الشعیرات در حمص را از ناو جنگی خود در دریای مدیترانه با ۵۹ موشک تام هاک هدف قرار دهد. بهانه آمریکا این بود که از این پایگاه حمله شیمیایی به خان شیخون در ادلب رخ داده است؛ بهانه ای که بدون مدرک و دلیل بود.

دلایل واهمه واشنگتن از فتح ادلب به دست ارتش سوریه

اگر ارتش سوریه طی عملیات کوبنده، سریع و غافلگیرکننده ادلب را آزاد کند چه تاثیری بر آمریکا و نظامیانش در سوریه خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت که ایالات متحده آمریکا نگران این است که ارتش سوریه همه نقاط تمرکز نظامی و میدانی که آمریکا و متحدان منطقه ای می توانند از آن برای فشار بر دمشق استفاده کنند از دست آنها خارج کند به ویژه که نبرد ادلب مرحله آخر از مراحل آزادسازی کل جغرافیای سوریه از لوث تروریسم خواهد بود.

با آزادسازی ادلب برگه برنده و عامل فشار ضد ارتش سوریه از دست گروههای مسلح و حامیان آنها خارج می شود. با آزادسازی ادلب، دولت سوریه به شرایط قبل از بحران باز می گردد و مفهومش این است که کسانی که جنگ علیه سوریه را به راه انداختند دست خالی باز خواهند گشت و دمشق پیروز از این جنگ خارج خواهد شد و این را آمریکایی ها نمی خواهند و از همین رو دست به تحرکاتی خواهند زد.

گروههای تروریستی که در ادلب حضور دارند

گروههای تروریستی مختلفی در ادلب حضور دارند که مهمترین گروه‌ها عبارتند از هیئت تحریر الشام که جبهه النصرهنامیده می‌شود و نامش را به هیئت التحریر الشام تغییر داده است این گروه به ویژه از جولای ۲۰۱۷ بیشترین نفوذ رادرادلب به دست آورده است.

از دیگر گروه‌ها در ادلب جیش البادیه و الملاحم است که دو گروهی کوچک هستند که در جنوب ادلب می‌جنگند. در ۱۱ ژانویه ۲۰۸ جیش الملاحم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در کنار جیش البادیه در جنوب ادلب می جنگد.

 

حزب الترکستانی الاسلامی از دیگر گروههای تروریستی وابسته به القاعده است که شکل گیری آنها در استان شینجیانگدر شمال غرب چین است اما در سوریه حضور دارند. این گروه دارای ابزاری رسانه‌ای مانند شبکه ویژه تلگرامی هستند که بیانیه‌ها و فعالیت خود را از این طریق منتشر می‌کنند.

گروه تکفیری داعش که بر روستاها و شهرک‌هایی میان حماه و ادلب مسلط است و آنها را از هیئت تحریر الشام گرفت است.

همچنین گروههای دیگری مانند احرار الشام، که هیئت تحریر الشام در جولای ۲۰۱۷ بر مناطق آنها مسلط شد، جنبش موسوم به نورالدین زنگی، جیش الاحرار، فیلق الشام، جیش العزه (بخشی از ارتش آزاد سوریه) و برخی گروههای کوچک‌تر در ادلب حضور دارند.

فرماندهی عملیات با ژنرالی است که شکست نمی خورد

فرماندهی نبرد شمال غرب سوریه را ژنرال معروف سهیل الحسن معروف به ببر بر عهده دارد که در هیچ نبردی عادت به شکست ندارد و همیشه پیروز بوده است. عملیات‌هایی که ژنرال سهیل الحسن فرماندهی آنها را برعهده دارد با آتش سنگین شروع می‌شود که تروریست‌ها نمی‌توانند در برابر ضربات کوبنده آن دوام بیاورند. این در نبرد حومه خان شیخون نیز صادق است و نیروهای تحت فرماندهی ژنرال الحسن چنان هراسی در دل تروریستها انداخته اند که آنها راهی جز فرار به سمت ترکیه ندارند.

آزادسازی ادلب گام نهایی و سرنوشت ساز است و از این رو دنیا با اهتمام خاصی به آن نگاه می کند این فقط جنگ میان ارتش سوریه و گروههای تروریستی نیست بلکه بر معادلات منطقه ای مهم منطقه تاثیر می گذارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار