کد خبر: ۴۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
یکی از مخاطبان، مدارکی ارسال کرده است که نشان می‌دهد، برخی مشتریان یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی، به راه‌های میان‌بری برای تحویل زودتر خودرو‌های خود نسبت به سایرین، دسترسی دارند.
به گزارش آرانیوز، در حالی که حدود یک سالی است موضوع تأخیر در تحویل خودرو‌ها تشدید شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایران با ایجاد مکانیزم و فرآیندی که فقط برای عده‌ای خاص در تهران در دسترس می‌باشد اقدام به فاکتور سریع تر خودرو‌ها می‌کند که این تبعیضی آشکار در حق مشتریان است، چون باید تحویل خودرو بر اساس تاریخ ثبت نام و تاریخ تکمیل وجه انجام شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در یک سال اخیر خودروسازان محصولات خود را در قالب طرح‌های مختلف و متنوعی، چون پیش فروش، فروش فوری، مشارکت در تولید و ... برای فروش به مشتریان ارائه کرده اند. متأسفانه به رغم دقت کافی خودروسازان در وجوه دریافتی خودرو‌های ثبت نامی از مشتریان، این دقت در تحویل خودرو‌ها در موعد مقرر دیده نشده است. از همین روی، تأخیر در تحویل خودرو‌های فروخته شده در موعد مقرر به چالشی جدی برای خریداران و خودروسازان تبدیل شده است.

خودروسازان که نتوانسته اند در یک سال اخیر خودرو‌های فروخته شده را سر موعد مقرر تحویل دهند، این موضوع را با تحریم‌های صنعت خودروسازی ایران مرتبط می‌دانند و عنوان می‌کنند که این تحریم‌ها باعث شده تا بی نظمی‌هایی در تحویل خودرو‌های ثبت نامی ایجاد شود.

این اظهارات خودروسازان در حالی است که اولاً بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران پیرامون رضایت مشتریان از خدمات فروش خودرو‌های سواری که مربوط به سال ۱۳۹۶ است (زمانی که خودروسازان تحریم نبودند)، بیشترین انتقاد مشتریان از "تأخیر در تحویل خودرو" بوده است و ثانیاً بازرسی‌های انجام شده توسط نهاد‌های مختلف از جمله سازمان بازرسی نشان می‌دهد که انبار‌های خودروسازان، پر است از خودرو‌هایی که به دلیل نقص‌های کوچکی، چون نداشتن زه یا سنسور دنده عقب تجاری سازی نشده اند.

فارغ از نقش تحریم‌ها و عدم تجاری سازی خودرو‌ها در تأخیر در تحویل خودروها، بررسی‌ها نشان می‌دهند، در همین اوضاع گویا شرکت خودروسازی سایپا، راهکار‌های خاصی برای برخی مشتریان خود جهت تحویل هر چه زودتر خودروی آن‌ها در نظر گرفته است.

یکی از مخاطبان تابناک مدارکی را ارسال کرده است که نشان می‌دهد برخی از مشتریان گویا به راه‌های میان بری برای تحویل زودتر خودرو‌های خود نسبت به سایرین، دسترسی دارند.

این مخاطب تابناک، با ارسال تصویر فرم گفت: با توجه به مشکلات فراوانی که برای مشتریان پیش آمده و همچنین دیرکرد بیش از حدِ تحویل خودروها، شرکت سایپا مکانیزم و فرآیندی به نام "فرم درخواست" را به وجود آورده که فقط در امور مشتریان سایپا (تهران – جاده مخصوص کرج) امکان تهیه و پر کردن آن وجود دارد. این فرم فقط برای عده‌ای خاص که به شرکت سایپا و بخش فروش در تهران دسترسی دارند، ارائه می‌شود.

آن گونه که در تصویر زیر مشخص است، از جمله محتویات این فرم می‌توان به درخواست تغییر رنگ خودرو، تغییر مدل خودرو، تغییر نوع پرداخت، درخواست صدور دعوتنامه موردی/ تمدید مهلت، درخواست تسریع در فاکتور (فقط در صورت تأخیر در فاکتور)، درخواست بررسی سود تأخیر و مشارکت و شکایت از نمایندگی اشاره کرد.


اما این فرم چگونه می‌تواند تحویل خودرو را تسریع کند؟

گویا افراد پایتخت نشین و یا استان‌های همجوار پایتخت، در صورت تأخیر در فاکتور شدن خودروی خود، به راحتی می‌توانند با مراجعه به اداره امور مشتریان سایپا و پر کردن فرم درخواست و ثبت گزینه "درخواست تسریع در فاکتور (فقط در صورت تاخیر در فاکتور) " تحویل خودروی خود را جلوتر بیندازند. این در حالی است که باید تحویل خودرو به مشتری بر اساس تاریخ ثبت نام و تاریخ تکمیل وجه انجام شود.

در تصویر زیر به چند نمونه از کسانی که از این طریق توانسته اند زودتر از سایرین خودروی خود را تحویل بگیرند اشاره شده است.


گفتنی است مسئولین سایپا این امکان را فقط حضوری برای مراجعه‌کنندگان فراهم کرده اند و سایر هموطنان که صد‌ها کیلومتر دورتر از پایتخت می‌باشند، امکان دسترسی به این فرم را ندارند. پر کردن این فرم باعث می‌شود کسانی که به آن دسترسی پیدا می‌کنند، خارج از نوبت خودروی خود را تحویل بگیرند و این نوعی تبعیض و تضییع حقوق مشتریان محسوب می‌شود.  

حالا این پرسش‌ها مطرح است که مسئولین سایپا باید به آن‌ها پاسخ دهند: چرا طبق روال و به صورت عادی و به دور از رانت و تبعیض خودرو‌ها تحویل نمی‌گردند؟ چرا نوبت سایر افراد بدون هماهنگی و اجازۀ آن‌ها به افراد دیگری که فرم درخواست تسریع در فاکتور را پر می‌کنند داده می‌شود؟ افرادی که بالای یک‌هزار کیلومتر با پایتخت فاصله دارند چرا باید حقشان تضییع شود؟ آیا این مکانیزم، ابزاری برای سوءاستفادۀ احتمالی و صدور فاکتور‌های غیرقانونی نیست؟ آیا با این فرم، نمی‌توان به راحتی برای فرد یا افراد خاص و از جنس ژن خوب که مد نظر مدیران سایپا هستند، خودرو فاکتور کرد؟
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار