کد خبر: ۴۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵

به  گزارش آرانیوز، خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 

*** 

 

فساد سیاسی چند نماینده سابق مجلس

«کمال‌الدین پیرمؤذن»، فعال چپ و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی به تازگی در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی با اصرار بر مأیوس بودن اکثریت مردم ایراننوشته است:

«اکثریت مردم ما که پس از رأی‌آوری مجدد دکتر حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، خواهان اصلاحات و پاسخگویی دولت به مطالبات قانونی و مشروعشان و نیز بهبود شاخص کیفیت زندگی ایرانیان بودند به تدریج به این باور رسیده‌اند که رأی و نظر آنان چندان نافذ نیست و صدای آنان در مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی شنیده نمی‌شود و امیدی هم به مجلس فعلی و نمایندگان آن ندارند!»

او می‌افزاید:

«نهاد ریاست‌جمهوری و دولت و مجلس به‌رغم ظاهرشان بر مردم‌سالاری استوار نیستند و فرآیند مشارکت عمومی و موثر کارشناسی در تصمیم‌سازی برای آنها مختل است.»[1]

 

*بر اساس اطلاعات موجود، جریان سیاسی خاص قصد تحریم خاموش انتخابات آینده را دارد و از همین روست که شاهدیم تنی چند از نمایندگان سابقی که از متعلقین این طیف هستند نیز در یک فساد سیاسی آشکار علیه "انتخابات" که تنها امید مردم برای استشفای وضع موجود است؛ شمشیرها را از رو بسته‌اند.

قبل از پیرمؤذن، احمد شیرزاد نیز در سخنانی ادعا کرد که برای انتخابات آینده، از هم‌اکنون مهره‌چینی صورت گرفته است.[2]

غلامرضا انصاری، دیگر نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس هم چندی قبل از این گفت که ایران اسلامی در اوج تنگ‌نظری سیاسی قرار دارد و مشغول برخوردهای حذفی است![3]

این نکته جالب، نیازی به تشریح و تفصیل بیشتر ندارد که تمامی این افراد که مشغول خط و نشان کشیدن برای نظام دموکراتیک ایران و خدشه بر انتخابات هستند؛ با رأی مردم و در فرایند انتخابات بر کرسی‌های نمایندگی تکیه زده بودند. و ایضا اینکه جملگی آنها نیز از حامیان وضع موجود کشور و دولت آقای روحانی هستند.

مع‌الوصف بدیهیست که صاحبان این موضع‌گیری‌ها قصد دارند پروژه «کم‌رمق‌سازی انتخابات در ایران» را عملی کنند.

رفتاری مسبوق به سابقه که در انتخابات‌های مجلسین هفتم و نهم نیز از سوی اصلاح‌طلبان بروز یافت اما انتخابات ایران بصورت قانونی برگزار شد و الحق والانصاف تجربه‌هایی بهتر از مجالس ششم و دهم نیز در اختیار مردم قرار گرفت.

گفتنیست، در همین حال نمایندگان اصلاح‌طلب فعلی حاضر در مجلس دهم بر ضرورت حضور در انتخابات، حل شدن بخشی از مشکلات مردم تا انتهای همین دوره مجلس و مقولاتی از این دست تأکید دارند.

و اکنون سؤال اینجاست که آیا این نمایندگان هم در آینده و هنگامی که در مجلس نباشند؛ طریقی دیگر برخواهند گزید یا خیر؟

***

 

فیلم کودک بر خلاف سایر فیلم‌ها نمی‌فروشد چون مردم از گرفتاری اقتصادی افسرده‌اند!

آسمان و ریسمان برای کتمان ضربه سلبریتی‌ها به سینما

«حسین قناعت»، از کارگردانان سینمای کشورمان که در بخش کودک نیز فعالیت دارد؛ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که خبرآنلاین آنرا منتشر کرد، درباره کم شدن استقبال از فیلم‌های سینمای کودک گفته است: بسیاری از عوامل باعث رقم خوردن وضعیت فعلی برای سینمای کودک شده است. شما نمی‌توانید شرایط امروز جامعه را با دهه ۶۰ مقایسه کنید. با اینکه آن ایام جنگ بود، ولی مردم به این اندازه به خاطر مشکلات اقتصادی افسرده نبودند. در آن سال‌ها نه ماهواره‌ای بود نه اینترنت و فضای مجازی بود.سرگرمی مردم تنها سینماها بودند ولی الان کودکان یا در گوشی موبایل هستند و یا جلوی کامپیوتر جدیدترین فیلم‌ها را دانلود و تماشا می‌کنندگرفتاری‌های اقتصادی خانواده‌ها هم مزید بر علت است.

او می‌افزاید: با این وضع، فیلم کودک آنقدر باید قوی باشد که کودک را بتوان از جلوی کامپیوتر بلند کرد. فیلم کودک باید آنقدر برانگیزاننده باشد که همین خانواده‌هایی که مشکلات اقتصادی دارند، دست بچه هایشان را بگیرند و به سینماها بیاورند تا فیلم کودک را ببینند.[4]

 

*متأسفانه فضای بدی در برخی مجامع سیاسی و فرهنگی باب شده است مبنی بر اینکه تمام مشکلات مبتلی‌به را بلافاصله به چیزی به نام «مشکلات اقتصادی» ربط می‌دهند.

این در حالیست که مشکلات اقتصادی موجود که عمدتا نیز قابل رفع هستند؛ هرگز به بزرگی فضای ذهنی حاضران در مجامع فوق نیستند.

آقای قناعت حتما بهتر از ما و مردم در جریان رکوردشکنی فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر و ایضاً رکورد شکنی افزایش مخاطبان و افزایش صندلی‌های سینما هستند.

ایشان همچنین حکما می‌دانند که برخی ارکسترهای موسیقی ایران طی 3 سال اخیر تمام بلیط‌های خود را فروخته‌اند و پدیده "سولد اوت" شدن برخی کنسرت‌ها نیز رواج یافته است.

بلیط‌های یک میلیون تومانی برخی تئاترها و قحطی بلیط تعدادی از این تئاترها در کنار رواج اکران‌های خصوصی که به دلیل رونق بازار هنر رخ داده است نیز به جای خود!

این مقولات بوضوح نشان می‌دهد که مشکل استقبال کم از فروش سینمای کودک را باید در جای دیگری جست نه در بخش مشکلات اقتصادی که در تمام دنیا امری عادی تلقی می‌شود.

به زعم ما، مشکل فروش کم سینمای کودک و ایضا سینمای فلسفی، سینمای معناگرا و سینمای اجتماعی دقیقا به خود اهالی سینما برمی‌گردد...

آنجا که آنها خود سینما را تبدیل به ویترین سلبریتی‌ها کرده‌اند، در اکران‌های خصوصی خبری از کودکان و دغدغه‌های اجتماعی مردم نیست و مقوله‌ای که از سینمای این روزها در ذهن مردم جاری شده مساوی است با سبک زندگی اشرافی و برندهای لباس و خانه‌های مد و غیره.

آیا روشن نیست که در این فضا، سینمای دغدغه‌مند، سینمای دفاع مقدس و مثلا سینمای کودک جملگی به حاشیه می‌روند و این مسئله هم هیچ ربط وثیقی به مشکلات اقتصادی روز کشور ندارد!

 

***

 

از سخنگویان چینی یاد بگیرید آقای موسوی!

فارس گزارش داد: سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، به تازگی طی اظهاراتی در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفته است:

«وزارت امور خارجه انقلابی است و انقلابی عمل می کند اما نباید توقع حرف و عمل شدید و غلیظ داشته باشید؛ وزارت خارجه باید بتواند اهداف انقلابی را در زرورق گزاره‌های دیپلماتیک بپیچد و به خورد جامعه بین الملل بدهد.بنابراین زمانی که اهداف یکی هست، هر کسی با هر زبانی که بلد هست باید با دنیا صحبت کند. نظامیان با زبان نظامی، دیپلمات‌ها با زبان دیپلماسی که به هدف غایی برسد.»[5]

 

*بله! کسی از وزارت خارجه انتظار بیان صحبت‌های شداد و غلاظ ندارد.

ولی آیا انتظار عقلانیت، دفاع از حقوق ملی و دشمن پنداشتن دشمن نیز انتظاریست نابجا؟!

آیا روا نیست از وزارت خارجه و از سخنگوی محترم وزارت خارجه انتظار داشته باشیم که اقلا از سخنگویان وزارتخانه‌های چینی یاد بگیرند و در روزهای جنگ اقتصادی با آمریکا صراحتاً اعلام کنند که تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد و یا اثر آن کم است؟

و جالب آنکه به جای این رفتار عقلانی؛ عملاً شاهدیم که خود آقایان بیش از آمریکا اصرار دارند که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران زیاد است!

از مقوله اقتصاد گذشته؛ در بحث مقاومت و محور مقاومت هم اثر خاصی از وزیر و سخنگوی وزارت خارجه دولت آقای روحانی نیست...

در واقع همانقدر که مثلا اثر سخنگویان وزارتخانه‌های چینی در چالش‌های اقتصادی این کشور با آمریکا تعیین کننده و حساس است؛ حضور سخنگوی وزارت خارجه ما در مقولات مبتلی‌به کشور دیده نمی‌شود و این مسئله به شدت جای سؤال دارد.

کاش آقای موسوی جوانانه فکر نکنند و خود را در معرض پرسش‌های جامعه‌ای بیابند که دارای اطلاعاتی به‌روز است، در جریان رخدادهای سایر ممالک نیز هست و سنجه‌های مختلفی برای قضاوت عملکرد مسئولانش دارد.

ما برای اطلاع آقای موسوی این نکته را بیان می‌کنیم که طبق اذعان تمام کارشناسان کشور و از جمله مقام معظم رهبری، اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر از میانگین 30 درصد است.

شاید تکرار همین گزاره با زرورق‌های لازم در موضع‌گیری‌های آقای موسوی، عیار واقعی دلبستگی ایشان به نظام و انقلاب را نشان دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار