کد خبر: ۴۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
بر اساس گزارش بانک مرکزی، ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از خرید و فروش اوراق قرضه بین‌المللی متضرر شده است.

قیمت خرید دلار در بانک‌ها امروز ۹۸/۰۵/۱۶|یورو وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد

 یکی از وظایف بانک مرکزی، مدیریت ذخایر ارزی کشور با سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌المللی است. خرید اوراق قرضه خارجی هم از جمله راهکارهایی است که بانک‌های مرکزی با خرید و فروش آن، ضمن حفظ ارزش دارایی‌های ارزی خود، به کسب سود هم می‌پردازند.

 

با این که ایران به دلیل تحریم‌های بانکی، ‌ نمی‌تواند همچون سایر کشورها به طور آزادانه اقدام به خرید و فروش اوراق قرضه خارجی کند، اما همه راه‌ها هم به روی بانک مرکزی ایران بسته نیست و ایران می‌تواند اوراق قرضه کشورهای اروپایی یا آسیایی را خریداری کند. اما نکته مهم آن است که بانک مرکزی باید همچون یک بورس‌باز حرفه‌ای، در کف قیمتی اقدام به خرید اوراق قرضه خارجی کند و در سقف قیمت اقدام به فروش کند تا ایران از ذخایر ارزی خود کسب سود کند.

آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که در دولت‌های نهم و دهم ایران با مدیریت مناسب در خرید و فروش اوراق قرضه بین‌المللی، همه ساله کسب سود کرده است.

از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۹۱ که مدیریت بانک مرکزی در اختیار دولت‌های نهم و دهم بود، ایران همیشه از خرید و فروش اوراق قرضه بین‌المللی سود کرده است. بالاترین سود هم در سال ۱۳۸۷ رقم خورد که ایران توانست ۱۷۹ میلیارد تومان به جیب بزند.

 در سال ۱۳۹۲ که مدیریت بانک مرکزی به دولت روحانی منتقل شد همچنان خرید و فروش اوراق قرضه‌ بین‌المللی سودده بود اما از سال ۱۳۹۳ به بعد ایران از این ابزار زیان کرده است. با اینکه در سال ۱۳۹۴ هم برجام اجرا شد و قرار بود تحریم‌های بانکی علیه ایران لغو شود، ‌اما اوضاع تغییر نکرد و زیاندهی ایران از خرید و فروش اوراق قرضه خارجی ادامه پیدا کرد.

 

سال

سود حاصل از خرید و فروش اوراق قرضه بین‌المللی (میلیارد تومان)

۱۳۸۴

۹٫۵+

۱۳۸۵

۱۵+

۱۳۸۶

۵۸+

۱۳۸۷

۱۷۹+

۱۳۸۸

۵۰+

۱۳۸۹

۱٫۴+

۱۳۹۰

۲٫۶+

۱۳۹۱

۲۰+

۱۳۹۲

۹٫۵+

۱۳۹۳

۹.۲-

۱۳۹۴

۱.۵-

۱۳۹۵

۱-

۱۳۹۶

۱.۸-

 

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار