کد خبر: ۴۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بهترین راه مبارزه با رانت، اشراف اطلاعاتی و دستگاه‌های نظارتی بر روی هزار نفر است.

به گزارش آرانیوز، جواد کریمی قدوسی با اشاره به شکل‌گیری رانت در جامعه گفت: رانت را کسانی شکل می‌دهند و بوجود می آورند که دسترسی به اطلاعات، سیاست‌های کوتاه مدت و بلند مدت دارند. به عنوان مثال فردی باخبر می‌شود که مثلا 5 سال دیگر آزاد راه یا خیابان اصلی قرار است در نقطه ای ایجاد شود و چنانچه این اتفاق بیفتد باعث می‌شود تا زمین‌های دو طرف خیابان که مزروعی است، با احداث خیابان با ارزش‌تر شود و به اقوام خود توصیه می‌کند که در این منطقه زمین بخرند در نتیجه به دلیل این رانت اطلاعاتی یک شبه میلیاردر و تریلیاردر می‌شوند.
بهترین راه مبارزه با رانت، اشراف اطلاعاتی و دستگاه‌های نظارتی بر روی هزار نفر است
رانت اطلاعاتی می‌تواند فساد ایجاد کند
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، افزود: به ظاهر که نگاه کنید می‌بینید رشوه، اختلاس و سوء استفاده‌ای نیست فقط رانت اطلاعات و برنامه است که فرد به آن دسترسی داشته است. این گونه موارد نیز باید از مصادیق مفاسد ریشه‌ای باشد؛ مثال دیگر این است که فردی در بانک مرکزی از فضای ارز خبر دارد و می داند سه ماه دیگر قرار است قیمت ارز بالا می‌رود، به نزدیکان خود خبر می‌دهد برای خرید و فروش طلا و یا ارز. همه این موارد یکی از سه پایه اصلی مفاسد کلان است.
وی ادامه داد: زمانی که فردی در جایگاه مهمی قرار می‌گیرد به خصوص نمایندگان مجلس به طور طبیعی از اطلاعات بالایی برخوردار می شود و اگر نظارتی نباشد آن فرد به دنبال کشف و حل مسائل خود می رود و اینها را در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی و ... منتشر می‌کند و دخالت می دهد.

کریمی قدوسی گفت: قبل از اینکه فسادی در بیرون ایجاد شود و امثال امیر منصور آریاها و کذا و کذا پیدا بشود، یک فسادی داخل سیستم ایجاد می‌شود؛ چنانچه این سیستم، این فساد را به خود راه ندهد و از خود دور کند، مفاسد اقتصادی کلان نیز در بیرون ایجاد نخواهد شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با رانت، اشراف اطلاعاتی و نظارت بر روی هزار نفر است، تصریح کرد: چنانچه هزار نفر را به طور ویژه مراقبت کنند شاهد مفاسد کلان اقتصادی نخواهیم بود.

برخورد با رانت خواران، جامعه را به آرامش می‌رساند
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: چنانچه این افراد را رصد کرده و بی سر و صدا و به وقت به سراغ این افراد بروند و از گردونه خارج کرده و برخورد کنند، هم آرامش جامعه حفظ خواهد شد و هم مفاسد از بین می‌رود.

کیفیت مجازات بسیار مهم است
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: طبیعتا چنانچه رانت ایجاد شود باید با رانت‌خواران نیز برخورد بازدارنده شود البته کیفیت مجازات بسیار مهم است. مجازات باید کم باشد اما بازدارنده باشد. حتی زیاد هم باشد، جواب نمی‌دهد و کم هم باشد جواب نمی‌دهد؛ برخوردها باید در حد وسط با مجازات‌های بازدارنده باشد البته ما نمی‌گوییم اعدام یا حبس ابد اما واقعا کسی که اخلال می‌کند و عنوان مفسد فی‌الارض پیدا می‌کند، اگر دو یا سه اعدام انجام شود، بسیار جواب می‌دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار