کد خبر: ۴۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
در حالی عضو کمیسیون عمران مجلس از هواپیماهای دست دوم اروپایی و هواپیماهای روسی به‌عنوان گزینه‌های نوسازی ناوگان هوایی کشوری خبر داده که شرکت های مربوط فروش هواپیما به ایران را منوط به صدور مجوز از سوی آمریکا عنوان کرده اند.

مجید کیانپور اظهار کرد: با بازگشت تحریم ها و رویکرد آمریکا و اروپا، امروز شرایط برای خرید هواپیماهای جدید وجود ندارد، از این رو بهترین راه کار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، خرید هواپیماهای دست دوم است.

وی تصریح کرد:در شرایط کنونی سازمان هواپیمایی و به تبع آن ایرلاین‌ها به دنبال خرید هواپیماهای دست دوم برای بهبود وضعیت ناوگان هستند.

به گفته وی، برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، پیشنهادات دیگری نیز وجود دارد که خرید هواپیماهای روسی یکی از گزینه ها است، اما به نظرم میان هواپیماهای دست دوم اروپایی و هواپیماهای روسی، اولویت خرید با هواپیماهای دست دوم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس  به خانه ملت گفت: بر اساس آمارها حدود 30 تا 40 درصد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور فرسوده است، که این آمارها نشان دهنده ضرورت نوسازی این ناوگان  است.

به گزارش تسنیم، موضوع خرید هواپیمای سوخو همزمان با مذاکره وزارت راه و شهرسازی به لیدری اصغر فخریه‌ کاشان قائم مقام وقت وزیر سابق راه و شهرسازی برای خرید هواپیما از کمپانی‌های بوئیگ، ایرباس و ATR توسط عده‌ای مطرح شد. این مسئله تا آنجا پیش رفت که سوخ یک فروند هواپیماهای خود را به ایران فرستاد تا مدیران شرکت‌های هواپیمایی آنرا ببینند.

بهمن ماه سال 96 یعنی حدود دو سال بعد از اعلام توافق خرید هواپیما با ایرباس توسط عباس احمد آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی، نهاد ریاست‌جمهوری مقدمات فرود یک فروند هواپیمای سوخو 100 در فرودگاه مهرآباد را فراهم کرد.در آن زمان اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به تسنیم گفته بود:‌شرکت سوخو از ایران درخواست کرد با توجه به اینکه در نمایشگاه هوایی سنگاپور حضور دارد زمان برگشت و در مسیرش توقفی در تهران داشته باشد. 

وی بیان کرد: سوخو علاقه‌مند بود تا این هواپیما را با تغییرات اعمال شده برای ایرلاین‌های ایرانی به نمایش بگذارد تا در صورت تمایل شرکت‌های هواپیمایی داخلی با آنها وارد مذاکره شده تا در قالب اجراه یا خرید این نوع هواپیما وارد ناوگان کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه هر هواپیمایی که برای ناوگان هوایی تهیه می‌شود باید مورد تایید سازمان هواپیمایی قرار گیرد، اظهار کرد: اگر سازمان این هواپیما را تایید کند می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های تامین ناوگان مورد استفاده قرار گیرد. میانگین قیمت این هواپیما بسته به آپشن‌های آن 20 تا 25 میلیون دلار است، اگر این هواپیما قابلیت لازم را داشته باشد و همچنین متناسب با شرایط آب و هوایی ایران باشد پس از تایید سازمان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس از هواپیمای روسی (سوخو) را به‌عنوان یکی از گزینه‌های نوسازی ناوگان هوایی کشور نام برده، این در حالی است که آمریکایی‌ها با این کار مخالفت کرده بودند.

آذرماه سال گذشته اسعدی سامانی درباره وضعیت خرید هواپیمای سوخو 100 روسی توسط ایران، اظهار کرد: اتفاق حدید در این رابطه روی نداده است؛ سوخو برای فروش هواپیما به ایران باید از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز بگیرد چون 10 درصد قطعات مورد استفاده در این هواپیما آمریکایی است.شرکت سوخو قبلا برای دریافت مجوز اوفک جهت فروش هواپیما به ایران اقدام کرده بود که نتیجه نگرفته بودند.

وی ادامه داد:‌این شرکت برنامه تغییرات قطعات را در دستور کار دارد تا میزان قطعات آمریکایی مورد نیاز در تولید هواپیما را به زیر 10 درصد کاهش دهد. در این صورت دیگر نیازی به مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرن نیست.

وی یکماه قبل از این سخنان یعنی آبان‌ماه 97 نیز با تاکید بر این‌که روسیه اعلام کرده فروش سوخو به ایران منوط به صدور مجوز آمریکاست به تسنیم گفته بود:‌خرید هواپیماهای روسی نیازمند صدور مجوز اوفک از سوی خزانه‌داری آمریکاست. آنها فروش هواپیما به ایران را منوط به صدور مجوز اوفک از سوی خزانه داری آمریکا کرده اند. 10 تا 15 درصد هواپیمای سوخو قطعات آمریکایی است و به همین دلیل مشمول مجوز اوفک می شود، در واقع بدون این مجوز امکان فروش هواپیما به ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: مگر این‌که روس ها تغییراتی در تجهیزات و قطعات هواپیما ایجاد کنند تا دیگر برای فروش سوخو به ایران نیازی به مجوز اوفک نداشته باشند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید بر اینکه به کارگیری هواپیماهای روسی در کشور قطعا منوط به این است که ایمنی آنها توسط سازمان هواپیمایی کشوری تایید شود، گفت: بعد از برجام مذاکراتی برای خرید هواپیما با چینی ها داشتیم اما هواپیمای آنها هنوز به مرحله تولید قطعی نرسیده و از این رو یک گزینه قطعی برای ایرلاین های داخلی نیستند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار