کد خبر: ۴۷۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
شاید یکی از علل عدم حذف کنکور انتفاع شرکت‌های سازمان سنجش کشور از آزمون‌ها و کلاس‌های کنکوری است

به گزارش آرانیوز، کنکور سراسری ۹۸ با حضور بیش از یک‌میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در تیرماه برگزار شد که ۲۴ هزار و ۷۶۹ نفر در گروه هنر به رقابت پرداختند. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور نیمه مردادماه نتایج اولیه منتشر شد و حالا بعد از حدود یک ماه برترین‌های بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور مشخص شدند.

داوطلبین تهرانی (سارا سادات کریمی، صبا محمدی مفرح، پریا سینائیان، مرجان حاتمی ورزنه و پارسا رحمان مشهدی) توانستند پنج رتبه برتر گروه هنر کنکور سراسری ۹۸ را از آن خود کنند. نفرات اول، دوم و سوم کنکور هنر در مدارس غیرانتفاعی و دو نفر دیگر در مدارس سمپاد و تیزهوشان درس‌خوانده‌اند. همچنین پنج رتبه برتر این آزمون همگی در آزمون‌های آزمایشی یک موسسه شرکت کرده‌اند. 

انحصار دو مؤسسه در کنکور هنر!

به گفته نفرات برتر کنکور هنر ۹۸ دو موسسه قوی در حوزه این آزمون فعالیت می‌کنند که یکی از این موسسات در شهرهای مختلف کشور و یک موسسه در شهرهای بزرگ شعبه دارد. این دو موسسه کنکوری به صورت انحصاری به فعالیت خود ادامه می‌دهند و داوطلبین کنکور هنر ناگزیر از حضور در این موسسات هستند؛ به گفته نفر اول کنکور هنر۹۸ سارا سادات کریمی برای به دست آورد موفقیت هزینه کرد و به ناچار از مافی‌های کنکور استفاده کرد.

چهار دختر و یک پسر رتبه‌های برتر گروه آزمایشی هنر آزمون سراسری ۹۸ شدند. این پنج نفر همگی در آزمون‌های یک مؤسسه شرکت کرده‌اند. کنکور هنر ۹۸ بدون حاشیه نبوده و انتقادهایی را نیز به‌همراه داشت. برخی از منابع کنکور هنر آزاد است و اکثر داوطلبین در روز آزمون با سؤالاتی مواجه می‌شوند که با آن آشنایی ندارند. 

فرصت کم کنکور برای آزمون عملی هنر

سارا سادات کریمی نفر اول کنکور هنر ۹۸ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «منابعی که سازمان سنجش آموزش کشور معرفی می‌کند، تنها بخشی از سؤالات این کنکور را شامل می‌شوند. از طرفی کنکور هنر دارای آزمون عملی است، اطلاعات مربوط به آزمون عملی گروه آزمایشی هنر در زمان کوتاهی با برگزاری این آزمون اعلام می‌شود. از همین رو داوطلب فرصت کمی برای ایجاد آمادگی برای حضور در این آزمون را پیدا می‌کنند.»

انتقادات نفر اول کنکور هنر سال ۹۸ به این مورد خاتمه نیافته است، وی ضمن گلایه از سازمان سنجش آموزش کشور گفت: «به نفرات برتر دیگر رشته‌های کنکور همچون علوم تجربی و ریاضی نتایج کنکور روز گذشته اعلام شد؛ اما این موضوع برای رتبه‌های برتر گروه آزمایشی هنر اتفاق نیفتاد!»

گفتنی است هر فرد برای شرکت در آزمون‌های آموزشگاه‌های کمک درسی حداقل ۱۰ میلیون تومان باید هزینه کند. همچنین حداقل هزینه مدارس غیرانتفاعی ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان است؛ بنابراین برای کسب رتبه برتر در آزمون سراسری هر داوطلب به‌همراه ۸ الی ۱۰ ساعت مطالعه در طول روز، حداقل ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان برای حضور در مدارس بهتر و آزمون‌های آزمایشی هزینه کند. آیا با این وجود فضای یکسانی برای برای کسب رتبه‌های برتر کنکور ایجاد شده است؟ 

با این همه به نظر می‌رسد با چنین رویه‌ای در سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور همچنان بستری برای ایجاد غول‌های انحصار طلب آموزشی خواهد بود. اما سؤال اساسی اینجاست که چرا این سازمان نسبت به این رویه حساس نبوده و گاهی اوقات در قبال آن سکوت می‌کند؟

نکته جالب‌تر اینجاست که برخی از شرکت‌های تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور نیز خود در این ماراتن آزمون‌های آزمایشیِ پولی به رقابت می‌پردازند که در روزهای آتی به آن پرداخته خواهد شد. شاید یکی از علل عدم حذف کنکور انتفاع سازمان سنجش کشور از آزمون‌ها و کلاس‌های کنکوری باشد

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
0
کنکور عادالانه ترین روش است. مافیا مخالفان کنکورند.
کنکور به کوری چشمتان همیشگی است!
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار