کد خبر: ۴۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد تند از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اهمیت تامین امنیت غذایی در داخل کشور تاکید کرد و گفت: عدم تحریم غذا و دارو تنها ژست بشردوستانه آمریکایی و دروغ است.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم جشنواره معرفی ارقام گیاهی که در آن از  51 رقم جدید رونمایی شد اظهار کرد: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ امروز اقبال به بخش کشاورزی بنا به دلایل تاریخی خوب است.

وی افزود: احساسی که درباره بحث غذا و امنیت غذایی در جهان وجود دارد و عنایتی که دولتی‌ها به تامین امنیت غذایی ملت خود دارند، محدودیت‌های طبیعی، افزایش روز به روز تقاضا باعث شده است که توجه به این مهم بیش از پیش شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با افزایش رفاه و از طرفی افزایش جمعیت و محدودیت‌های اقلیمی بسیاری از کشورها که در گذشته آب و خاک داشتند امروز دچار محدودیت شده‌اند که کشور ما نیز محدودیت‌ اقلیمی بویژه در بخش آب دارد.

حجتی گفت: محدودیت‌های اقتصادی دشمنان و بدخواهان فشارهای زیادی به ایران وارد می‌کند به همین منظور امروز اهمیت کشاورزی و تولید داخل در این بخش چند برابر و حساس‌تر شده است.

وی با انتقاد از تکنوکرات های حاضر در دولت که موافق واردات محصولات کشاورزی به جای تولید داخل هستند گفت: اظهارنظرهایی که حتی از طرف مسئولان کشورمان و اقتصاددانان مشاهده می‌شود اینطور بیان می‌کنند که چه دلیلی دارد که ما نیازهای خود را به محصولات کشاورزی را حتما در داخل کشور تولید بلکه می‌توانیم آنها را واردات کنیم.

آمریکا از صادرات غذا به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دنیا با غذا چگونه برخورد می‌کند؟ کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا چه رفتاری برای تامین امنیت غذایی خود دارد؟ ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند غذای خود را در داخل کشور تولید کند و از توفیقات تولیدات محصولات غذایی خود حتی به عنوان یک سلاح علیه دیگر کشورها در هنگام صادرات استفاده می‌کند که این امر حتی منجر به از بین رفتن منابع طبیعی کشور می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایالت متحده آمریکا نه مشکل تحریم دارد  نه دلار و ذخایر ارزی اما همواره تلاش می‌کند که امنیت غذایی خود را در داخل کشور تامین کند. ژاپن نیز به عنوان چهارمین اقتصاد برتر دنیا با وجود همه امکاناتی که در اختیار دارد و پیما‌ن‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که با دیگر کشورها بسته و اکنون در دوره صنعتی در دوره پساصنعتی به سر می‌برد و اقتصادش شکوفا و رشد یافته است اما خودکفایی 91 درصد در تولید محصولات کشاورزی دارد.

وی افزود: این کشور بر اساس توافقات بین‌المللی حتی ناچار به واردات برنج است اما این محصول را به داخل کشور نمی‌آورد و آن را در اختیار کمیساریای پناهندگان قرار می‌دهد.

حجتی اظهار داشت: ژاپن علیرغم اینکه زمین‌های زیادی برای کشاورزی ندارد و هزینه‌های تولید در این کشور بسیار بالاست اما بیشتر محصولات مورد نیاز خود را در کشور خود تولید می‌کند و اجازه واردات محصولات کشاورزی را نمی‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در کشور ترکیه نیز همین نظام وجود دارد بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس این کشور 15 تا 17 میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی اعطا می‌کند تا کشاورزان این کشور برپا بماند و بتوانند با محصولات کشاورزی دیگر کشورها رقابت کنند.

حجتی گفت: کشورهای توسعه یافته صدها میلیارد دلار به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند که این امر با ذهن‌هایی که دو دو تا چهار تا می‌کنند همخوانی ندارد  تعدادی از تصمیم گیران کشور نیز تصمیمات راهبردی را بر اساس همین طرز تفکر می‌‌گیرند.

وی در ارتباط با ارزش واقعی نرخ دلار گفت: نرخ دلار را به زور فروش نفت سال‌ها پایین نگه داشته‌ایم و محصولات کشاورزی به پشتوانه این پول وارد شده است. این در حالی است که باید توجه داشت که نرخ دلار به صورت حمایتی پایین است و در این صورت محصول کشاورزی که وارد می‌کنیم تولید داخل نمی‌تواند با آن رقابت و برابری کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با پول واردات دلارهای نفتی برخی چنین استدلال می‌کنند و سر و صدا راه می‌اندازند که چرا باید وقتی می‌توان کالا را با قیمت ارزان‌تر وارد کرد بیاییم در داخل تولید کنیم.

حجتی یادآور شد که اکنون عکس این موضوع رخ داده است و امروز با افزایش بی‌رویه نرخ دلار دیگر واردات محصولات کشاورزی به صرفه نیست و حتی برخی از محصولات کشاورزی با صادرات بیش از اندازه به خارج از کشور مواجه شده و برای آن محدودیت صادرات گذاشته‌اند.

وی تاکید کرد: من پیشنهاد دادم که اگر قیمت محصولی در داخل کشور خیلی بالا رفت به جای ممانعت از صادرات آن محصول، عوارض صادراتی وضع شود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: دنیا به صادرات محصولات کشاورزی خود یارانه صادرات می‌دهد و ما نیز عوارض صادراتی جلوی راه صادرات محصولات کشاورزی می‌گذاریم؛ اما باید قبول کنیم که اکنون در شرایط خاصی هستیم و بنده معتقدم که قیمت دلار نه 4 هزار تومان گذشته است، نه 12 تومان امروز.

حجتی گفت: با همین آب و خاکی که در اختیار ماست می‌توانیم محصولات کشاورزی بیشتری تولید کنیم؛ اما کسانی هستند که در این ارتباط با ایجاد سفسطه و مخدوش کردن واقعیت می‌گویند که تولید محصولات کشاورزی در کشور منجر به از دست رفتن منابع آب، محیط زیست و نشست زمین می‌شود.

وی اظهار داشت: بخش کشاورزی با وجود اینکه در سال‌های اخیر افزایش تولید داشته اما آب بیشتری در اختیار نگرفته است که این به معنی افزایش بهره‌وری و تولید در واحد سطح است.

وزیر کشاورزی اظهار کرد: ببینید که رسانه‌های بیگانه چه معرکه‌ای گرفته‌اند و آنچنان فریبکارانه دلسوزی می‌کنند که سرزمین و محیط زیست ایران به خاطر کشاورزی در حال از بین رفتن است؛‌ باید توجه داشت که بیگانگان منتظر آن بودند که ما اکنون در واردات بیشتر محصولات کشاورزی وابسته به خارج باشیم و سالانه 6میلیون تن گندم وارد کنیم تا تحریم‌ها فشار بیشتری به کشور بیاورد اما اکنون شرایط اینطور نیست.

عدم تحریم غذا و دارو تنها ژست بشردوستانه آمریکایی و دروغ است

حجتی افزود:‌ با وجود اینکه آمریکا می‌گوید ایران در غذا و دارو تحریم نیست اما به وضوح دروغ می‌گوید اکنون به طور کامل در بخش غذا تحریم هستیم و صحبت‌های آمریکا درباره عدم تحریم غذا و دارو تنها ژست‌های بشردوستانه برای رسانه‌ها است.

تحریم‌های آمریکا باعث افزایش قیمت غذایی شده است که سر سفره مردم می‌آید

وی گفت: زمانی که ایران می‌خواهد کسری غذای مورد نیاز خود را تامین کند با مشکل مبادله ارز مواجه است و در صورتی که بخواهد تحریم‌ها را دور بزند هزینه‌های گزافی به خاطر تحریم‌ها به کشور اعمال می‌شود که این امر منجر به افزایش غذایی می‌شود که در سر سفره مردم می‌آیند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت تامین امنیت غذایی کشور امروز بهتر از زمان دیگری است گفت: تنها 3 میلیون تن کالا در بندر امام داریم که اکنون با شما صحبت می‌کنم وضعیت تامین امنیت غذایی کشور به شکلی بی‌سابقه‌ای مناسب است.

حجتی تاکید کرد که تنها در بخش خوراک دام و طیور وابستگی به واردات داریم که در این بخش نیز وضعیت تامین به شکل مناسبی انجام شده است اما دشمنان با افزایش هزینه اعلام می‌کنند و فشار می‌آورند.

وی گفت: ما نیز نباید دچار غفلت شویم روزی که قیمت خرید تضمینی گندم در کشور ما 1100 تومان بود برخی خواستار واردات گندم به قیمت 900 تومان بودند و چنین استدلال می‌کردند که منطقی نیست با قیمت بالاتر این محصول را در کشور خودمان تولید کنیم اما نمی‌دانستند که قیمت 900 تومانی گندم وارداتی به خاطر وجود دلارهای نفتی بود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به این اقتصاددانان باید گفت که هر موقع با عرق جبین خودتان ارز به دست آوردید آن موقع می‌توانید قیمت تمام شده گندم و دیگر محصولات کشاورزی را در ایران با سایر کشورها مقایسه کنیم.

حجتی با بیان اینکه در بخش به‌نژادی و ژنتیک دنیای ناپیدایی وجود دارد گفت: ظرفیت‌های فراوانی به ودیعه گذاشته است که محققان ما باید در این زمینه تلاش بیشتری برای کشف آنها کنند.

وی افزود:‌ جهان لاینتاهی روز به روز پیچیدگی آن بیشتر برای بشر مشخص می‌شود که بخش زیادی از مشکلات ما را حل می‌کند اما باید تلاش‌هایی که توسط محققان ما صورت می‌گیرد بیشتر شود چرا که کافی نیست.

وی با بیان اینکه رکورد معرفی بذر با معرفی 51 بذر جدید در کشور شکسته شد گفت: اکنون در دنیا مسابقه است و هر کشوری عقب بماند، عقب مانده است. بنابراین ما باید همواره خودمان را مدیون بدانیم و از فعالیت هایمان راضی نباشیم چه برسد که طلبکار باشیم. در این صورت کارها پیش نمی‌رود و به طورمرتب درجا می‌زنیم.

انتقادات تند وزیر جهاد کشاورزی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: پولکی نباشید

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به معاون خود در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و روسای موسسات وسازمان‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی گفت: با این روش‌هایی که ما در حال انجام هستیم کار و بار ما به منزل نمی‌رسد و لازم است که روش‌های ما تغییر کند و اگر 4 تا کار انجام دادیم زود قیافه نگیریم.

حجتی خطاب به معاون خود در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت:‌دانش‌بنیان‌هایی که راه انداخته‌اید خوب است اما در مقابل کارهایی که باید انجام دهید عددی به حساب نمی‌آید.

وی با اعلام انتقادات خود از بخش تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: رئیس سازمان تحقیقات و روسای موسسات خیلی به دنبال پول نباشند و به جای آن با بخش خصوصی و تولیدکنندگان مشارکت کنند اگر مشارکت صورت بگیرد موفق‌تر خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در مقابل این پولی که شما از بخش خصوصی و تولیدکنندگان دریافت می‌کنید دولت هزینه‌های زیادی کرده است که این رقمی به حساب نمی‌آید.

وی گفت: درست است که باید اموال دولت حفظ شود اما مابقی آن هر چه هست از جمله دانش فنی را باید در اختیار بخش خصوصی قرار بدهید و همه امکانات خود را در اختیار  تولیدکنندگان قرار دهید تا به تولیدات کشور افزوده شود.

حجتی گفت: تمام امکانات خود را در اختیار محققان قرار بدهید تا آنها با امکانات دولت کار کنند و نتیجه کارشان را در بازار بفروشند ما چیزی از آنها نمی‌خواهیم و دنبال صدشاهی نباشید و تنگ نظر نباشید.

وی با طرح این سوال که آیا ظرفیت‌های علمی کشور در بخش کشاورزی همین است که مشاهده می‌شود گفت: امروز 51 رقم بذر جدید معرفی کردید که من نیز متوجه هستم که تعداد آن در مقایسه رقم سال قبل بیشتر شده است اما از شما می‌خواهم که روش‌هایتان را عوض کنید زیرا با این روش‌ها به جایی نمی‌رسیم.

وی گفت: از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی می‌خواهم که با دنیا در تعامل باشند و مسیرهایی که آنها طی کرده‌اند به هر شکلی که شده به طور مستقیم یا غیرمستقیم آن را به دست بیاورند و از ظرفیت‌های علمی روز دنیا بهره گیرند اما اکنون استفاده نمی‌شود که باید این سازمان پذیرای این انتقادات باشد.

حجتی گفت: سوالات زیادی در بخش کشاورزی داریم اما پاسخی در کشور برای آنها نداریم اما آیا دنیا پاسخی برای اینها پیدا نکرده‌ است؟

وی افزود: باید برویم و از کشورهای دیگر جواب سوال‌هایمان را در بخش کشاورزی بیاوریم و آن روش‌ها به صورت بومی شده استفاده کنیم و لازم نیست هر کاری را دوباره از صفر شروع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حتی در داخل کشور نیز مشاهده می‌شود که کارهای تحقیقاتی از صفر شروع می‌شود و در حالیکه در یک استان تحقیقاتی انجام شده در استان دیگری نیز آن تحقیقات تکرار می‌شود.

حجتی گفت: ایرانی‌های زیادی نیز در خارج از کشور هستند که توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارند که می‌توانیم از آنها نیز بهره گیریم.

وی با طرح انتقاد دیگری از رئیس سازمان تحقیقات و اموزش و ترویج کشاورزی گفت: نتوانسته‌اید یافته‌های خود را به عرصه منتقل کنید. ما محدودیت‌های زیادی در این ارتباط داریم و لازم است که در سازوکارها و روش‌ها تغییر ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید بپذیریم که در بخش ترویج آموزش نتوانسته ایم یافته‌های خود را به عرصه انتقال دهیم که این پذیرفتنی نیست.

حجتی تاکید کرد که اگر در تولید محصولات کشاورزی مختلف به نصف رکورد کشاورزان نمونه نیز برسیم میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور ما دو برابر می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی یک کشاورز می‌تواند در هر هکتار 12 تن گندم تولید کند حتما می‌توان با کمک وی در دیگر مزارع نیز 6 تن گندم تولید کرد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار