کد خبر: ۴۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
مدیرعامل خانه کتاب امکان درامدزایی از فعالیت‌های خانه کتاب را قابل تحقق دانست و گفت: به نظر من می‌توان در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذارِ‌های مشارکتی را جذب کرد.

 طرح ادغام 3 موسسه وابسته به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی‌، خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان چندی است که با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست بررسی است و قرار است به زودی این 3 موسسه ادغام شوند. پیش از این محسن جوادی معاون فرهنگی ارشاد منطق چنین ادغامی را چنین تعریف کرده است: «منطق این ادغام و بازتعریف فعالیت‌ها کاستن بروکراسی‌های اداری در هر موسسه است. منطق دیگر هم این است که برخی موسسات امکان درآمدزایی برای فعالیت‌خود را دارند و برخی ندارند. اگر همه این مجموعه‌ها را یکجا ببینیم این مساله نیز حل شده و امکان درآمدزایی همه فعالیت‌ها را به نوعی پوشش می‌دهد.»

خانه کتاب یکی از 3 موسسه‌ای است که قرار است ادغام شود،‌ نیکنام حسینی‌پور چندسالی است که سکان مدیریت این موسسه را در دست گرفته و به نظر می‌‌رسد اتفاقات خوبی در دوره مدیریت وی شکل گرفته است. حسینی‌پور در گفت‌وگ.و با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، ترجیح داده که درباره طرح ادغام فعلا اظهارنظری نکند تا طرح اجرایی شود.

حسینی‌پور اما درباره اینکه آیا خانه کتاب امکان درآمدزایی برای فعالیت‌های خود را دارد یا خیر؟ گفت:‌ در مورد درآمدزا بودن فعالیت‌ها برداشت‌ها متفاوت است، من از عنوان درآمدزایی شاید استفاده نکنم و به جای آن مشارکت را انتخاب کنم‌، مشارکتی برگزار کردن برنامه‌ها و فعالیت‌ها.

 

وی ادامه داد:‌ ما در برگزاری برنامه‌ها به دنبال مشارکت هستیم، در حوزه فرهنگ عدد و رقم پولی شاید مطرح نباشد،‌ اما بسیاری از نهادها در راستای مسئولیت خود در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌کنند،‌ بینید،‌ بانک‌های ما در طول سال سرمایه گذاری بسیاری برای تبلیغات می‌کنند، چقدر این سرمایه‌گذاری‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی آن‌هاست؟ یا کارخانه‌های تولیدی ما چقدر در حوزه بنیادی فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ ما دنبال این هستیم که اینگونه مشارکت‌ها را جذب کنیم،‌ صرفا به دنبال جذف پول نقد نیستیم.

 

حسینی‌پور تصریح کرد:‌ یکی از برنامه‌های خانه کتاب که به دلیل مسائل مالی عقب افتاد برگزرای نشان شیرازه بود،‌ ما در این راستا با نهادهای مختلفی ارتباط برقرار کردی،‌ برای نمونه از فرهنگستان هنر خواستیم تا سالن برگزاری را در اختیار ما قرار دهد،‌ یا با سازمان‌های دیگر وارد مذاکره شدیم که نیمی از جوایز را تامین کنند. بهره اینگونه برنامه‌های مشارکتی را اما اهل فرهنگ و هنر می‌برند. ما وظیفه داریم تا زمینه‌ای برای فعالیت این قشر فراهم کنیم.

 

مدیرعامل خانه کتاب افزود: فضای جوایز کتاب سال و نمایشگاه کتاب امکان مشارکت را فراهم می‌کند‌، ما نمی‌گویم کاملاً‌ خودکفا شویم چون در همه کشورهای دنیا دولت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، حتی در دولت‌هایی که نظام صرف سرمایه‌داری حاکم است روی فرهنگ سرمایه گذاری می‌کنند،‌ دیگر دوره جنگ‌های تن به تن گذشته است، جنگ جنگ اندیشه است‌، پس لازم است که دولت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پاسخ به اینکه ادغام خانه کتاب و دوموسسه دیگر آیا منجر به توقف اقدامات زیرساختی شما در خانه کتاب نمی‌شود؟ گفت:‌ اقدامات زیرساختی در حوزه بانک‌های اطلاعاتی انجام خواهد شد که ادغام اجرایی شود چه نشود،‌ یبخشی از اقدامات سیرساتی ما در حوزه دیتا و بانک‌های اطلاعاتی نرم‌افزاری است که انجام می‌شود،‌ بخشی هم در حوزه عمومی کردن اطلاعات است،‌ اینکه ما اطلاعات را حبس کنیم درست نیست،‌ اطلاعات خانه کتاب متعلق به جامعه فرهنگی و جامعه نشر است،‌ این اطلاعات حتی باید در اختیار اصحاب رسانه قرار گیرد، ما خروجی‌های اطلاعاتی خانه کتاب را باید در اختیار اصحاب رسانه،‌ ناشران و ... قرار دهیم تا تحلیل کنند،‌ ما حتی باید نوع ورود اطلاعات را نیز تغییر دهیم.

 

حسینی‌پور در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌ سیستم ورود اطلاعات به سامانه اکنون سیستم سنتی است،‌ ما باید کاربران را خود ناشران تعیین کنیم،‌ خود ناشران اطلاعات کتاب‌هایشان را در سامانه باید بروز کنند،‌ اکنون چون شیوه سنتی است‌، اطلاعات ناشران شهرستان‌ها و استان‌ها با دو ماه تاخیر به دست ما می‌رسد،‌ برای همین ما نمی‌توانیم اطلاعات بروز نشر کشور را ارائه کنیم،‌ اما وقتی کاربر از ادارات ارشاد و کارمندان این ادارات به ناشران تغییر کند،‌ احتمالا این ایرادات رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار