کد خبر: ۴۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
-اصولگرایان در هفته ای که گذشت هم از احتمال قریب به یقین پیروزی خود در انتخابات پیش رو سخن گفتند و هم از وحدتی که شواهد امکان وقوعش را بعید می دانند. حضور پرشور در انتخابات هم میان اصلاح‌طلبان بر عدم مشارکت غلبه کرده و بزرگان اصلاحات بر حضور قدرتمند تاکید دارند.

به گزارش آرانیوز؛ تب و تاب انتخاباتی میان جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشور با وجود فاصله ۷ ماهه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس، هفته به هفته تندتر می‌شود. سیاست و استراتژی همچنان مبهم است اما میان اصولگرایان تلاش خستگی ناپذیر برای وحدت اولویت است و میان اصلاح‌طلبان بازگشت به صندوق های رای.

وحدت با چه سازوکاری؟

جمنا، شاجا، شورای وحدت و یا هر نام دیگری که این روزها از زبان طیف‌های مختلف اصولگرایی شنیده می‌شود؛ گرچه حکم همان «انگور» و «عنب» و «اوزوم» را دارد اما با چالش‌های پیش رو به نظر می‌رسد شیرینی آن چندان به کام اصولگرایان نخواهد نشست. شاجا (شورای ائتلاف جریان ارزشی) یا همان شورای وحدت اصولگرایان، در ابتدای راه است و هیچ گروهی هم برای گام‌های ابتدایی دستش را نمی‌گیرد.
در این زمینه «جواد آرین منش» فعال سیاسی گفته است: «در حال حاضر گروه‌هایی نظیر پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه روحانیت مبارز و شاجا(شورای ائتلاف جریان اصولگرایی) هریک علم وحدت اصولگرایی را در دست گرفته‌اند و خود را محور وحدت می‌دانند. ادامه این روند تعدد لیست‌های اصولگرایان و تکرار شرایط انتخابات شوراها خواهد بود که آثار آن از هم اکنون مشاهده می‌شود.
«غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره آینده وحدت اصولگرایی گفته است: «نظر ما بر اجتماع حداکثری اصولگرایان است و تلاش می‌کنیم همه تشکل‌ها گردهم بیایند اما اینکه چقدر به نتیجه برسند، هنوز نمی‌دانیم. اما امیدواریم همه گروههای ارزشی و اصولگرا دعوت را پاسخ گویند و به یک لیست واحد برسیم.»  

«حسین کنعانی مقدم» دبیرکل حزب اصولگرای سبز هم درباره شورای وحدت معتقد است: «حقیقت این است که شورای وحدت برای نیروهای انقلابی مرجعیت ندارد و در بهترین حالت یک ائتلاف سیاسیِ انتخاباتی است که تکلیف شرعی به دنبال نمی‌آورد.»
«مجید متقی‌فر» سخنگوی جبهه پایداری هم درباره همکاری تشکل متبوع خود با شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید: هر روز یک مدل وحدت می‌سازند و می‌گویند به این مدل بپیوندید، اینقدر که وحدت وحدت کردند ما گیج شدیم. البته کسانی هستند که در مجموعه‌هایی تلاش می کنند زنبیل بگذارند و دائم اعلام حضور کنند تا در لیست های مختلف نام شان بیاید اما جبهه پایداری ابدا دنبال زنبیل گذاشتن نیست و نیازی به این کارها نمی‌بیند. اینقدر مخالف دارد که خودشان برای جبهه پایداری تبلیغ می‌کنند.

کوبیدن زودهنگام بر طبل پیروزی

فهرست مومنان به پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم، با نزدیک شدن به این انتخابات در حال افزایش است. پس از «محمدرضا باهنر» دبیرکل جامعه مهندسین انقلاب اسلامی، «محمدرضا میرتاج‌الدینی» از اعضای جمنا هم معتقد است اگر اصولگرایان بتوانند این وضعیت را خوب مدیریت و راه‌های خروج از مشکلات اقتصادی را به صورت عملیاتی ارائه کنند، می‌توانند پیروز باشند و مجلس آینده یک مجلس متفاوت با مجلس فعلی خواهد بود.

«مصطفی پورمحمدی» دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز هم در این زمینه گفته است:  «احتمال می‌رود اصولگرایان در این دوره پیروز شوند ولی باید واقع‌بینانه حضور پیدا کرد و تلاش جدی کنیم و امیدوارم دوستان ارزشی بتوانند اعتماد مردم را کسب کنند.»

«حسین الله کرم» فعال سیاسی اصولگرا درباره پیروزی جریان متبوع خود در انتخابات مجلس یازدهم گفته است: «می‌توانیم بگوییم که انتخابات آینده گرچه با کاهش آرا در شهرهای بزرگ روبه‌رو خواهد شد اما روی هم رفته سمت و سوی آرا به سمت اصول‌گرایان سوق پیدا خواهد کرد.»

لاریجانی باشد یا نباشد؟

گرچه میان طیف معتدل اصولگرا به نمایندگی علی لاریجانی و رادیکال‌های این جریان اختلاف موضوع تازه ای نیست اما دعوت نشدن لاریجانی به شورای وحدت اصولگرایان، انتقاد محمدرضا باهنر، را در پی داشته است. باهنر نایب رئیس مجلسی بود که لاریجانی رئیس آن بود.

اینکه چه گروه و فردی زیر چتر اصولگرایی تعریف شوند و در شورای وحدت حاضر؛ دغدغه کوچکی برای اصولگرایان نیست. «محسن کوهکن» نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته است: «از جمله نقدهایی که به ترکیب شورای وحدت وارد می‌شود، چتر پوششی ناقص آن است. به‌طور مشخص شورای وحدت تا به امروز از دعوت نماینده علی لاریجانی به جلسات خودداری کرده و با وجود توصیه بزرگان، گویا قصدی هم برای این کار ندارد.»

باهنر ضمن تایید خبر دعوت نشدن لاریجانی به شورای وحدت، این موضوع را نقدی بر عملکرد این جریان دانسته و گفته است: «تیپ دکتر لاریجانی که بالاخره کاملا در جریان اصولگرایی تعریف می شود. ولی اینها از آن طیف دعوت نکردند که باید تلاش کنیم ان شاءالله حل شود.»

«غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه‌ روحانیت مبارز حضور علی لاریجانی و طیف فکری نزدیک به او در شورای وحدت را محتمل‌تر دانسته و گفته است: «حتماً برای همگرایی با طیف هواداران آقای لاریجانی نسبت به پایداری‌چی‌ها زمینه بیشتری دارند.» این نماینده پیشین مجلس همچنین درباره امکان حضور همزمان پایداری ها و لاریجانی ها در شورای وحدت هم گفته است: «طبعاً این امکان دور از ذهن نیست؛ بدین معنی که توافق روی شاخص‌ها صورت گیرد، نه اشخاص. چون اگر بنا باشد هر جریان سیاسی‌ای بر گزینه‌های خودش اصرار داشته باشد، معلوم است وحدت و لیست واحد محقق نخواهد شد. اما اگر بر سر شاخص‌ها هم‌رای شوند، قطعاً امکان ارائه یک لیست واحد بیشتر خواهد شد.»

دوگانه حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان

تعداد موافقان با حضور در انتخابات میان اصلاح طلبان در قیاس با تحریم و مشروط کنندگان حضور روز به روز بیشتر می شود. «بهزاد نبوی» چهره شاخص جریان اصلاحات با اشاره به بخشی از سخنان سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات درباره حضور در انتخابات گفته است: «در هیچ انتخاباتی نه تنها آقای خاتمی، بلکه اصلاح طلب‌ها هم انتخابات را تحریم نکرده‌اند، حتی در انتخابات مجلس هفتم. من از سخنان آقای خاتمی ایده مشارکت مشروط استنباط نمی‌کنم. من پیشتر گفته‌ام در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنیم. منظورم شرایطی است که امکان حضور باشد. فی‌المثل اگر همه اصلاح‌طلبان را به زندان ببرند و یا اگر همه گروه‌های اصلاح‌طلب منحل و غیرقانونی اعلام شوند، آن گاه دیگر امکان شرکت وجود ندارد.»

آیت‌الله «سید حسین موسوی‌تبریزی» دادستان کل انقلاب در دوران حضرت امام(ره) و دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد توصیه کرده و گفته است: باید این مساله برای مردم و جوانان مسجل شود که اصلاح کشور از راهی به‌جز انتخابات میسر نیست و اگر قرار است اتفاق مثبتی صورت بگیرد تنها از راه انتخابات آزاد خواهد بود.

«قاسم میرزایی نیکو» نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید مجلس هم تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان قصد تحریم انتخابات را ندارند و حرف‌های رئیس دولت اصلاحات تکلیف این موضوع را روشن کرد.»

«مصطفی هاشمی طبا» تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان را بی‌معنی دانسته و گفته است: «باید همه همکاری کنیم تا مشکلات کشور مرتفع شود.»

«محمدکیانوش راد» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به اینکه مشارکت مشروط در انتخابات راه به جایی نمی‌برد؛ گفته است: «اینکه شرکت در انتخابات باید اصل باشد و تحریم انتخابات هیچ فایده‌ای ندارد، نکته‌ای اصولی است که جریان اصلاحات به آن توجه دارد تا بتواند از این طریق تاثیرگذار باشد. اصلاح‌طلبان براساس وظیفه‌شان در انتخابات شرکت می‌کنند و از نظر آنها کنش سیاسی بدون انتخابات معنی ندارد.

«جواد امام» مدیرعامل بنیاد باران هم با اشاره به نامه سید محمدخاتمی و دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق های رای گفت: «طرح موضوع عدم تحریم انتخابات از سوی رئیس دولت اصلاحات، القائات تندروها را درباره عدم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات باطل کرد. «اگر مردم در صحنه حضور پیدا کنند، جناح رقیب نمی‌تواند یک‌طرفه خود را پیروز انتخابات مجلس معرفی کند.»

«حسن رسولی» عضو بنیاد باران و شورای شهر تهران هم تحریم انتخابات را منافی قاموس اصلاح طلبی دانسته و گفته است: «هنوز در مرحله تعیین استراتژی نهایی اصلاح‌طلبان قرار نداریم، لذا نقطه‌نظراتی که گفته می‌شود نقطه نظرات فردی است.»

«حسین کمالی» دبیرکل حزب کار هم شرط و شروط گذاشتن برای حضور در انتخابات را غیر منطقی دانسته است.

حجت الاسلام «مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز صندوق‌های رای و انتخابات در ایران را ناموس کشور دانسته و گفته است: «جمهوری یعنی صندوق رای و انتخابات و اگر این تضعیف شود نباید شک کرد که اسلامی بودن هم تضعیف می‌شود و از بین می‌رود چراکه این‌دو یک ماهیت دارند.»

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار