کد خبر: ۴۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
خروج ایالات متحده از برجام و کاهش تعهدات برجامی ایران، تحریم‌های فزاینده و تلاش آمریکا برای اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی، نبرد پهپادی و اخیرا توقیف نفت‌کش‌ها. این‌ها می‌تواند خلاصه‌ای از اتفاقاتی باشد که در چند وقت اخیر، جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی با آن مواجه بوده و راه مقابله با آن بارها از زبان مقامات عالی کشور شنیده شده است؛ اتحاد و انسجام ملی و پرهیز از دعواهای سیاسی جناحی و داخلی.

به گزارش آرانیوز، رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها در اظهارات خود، حضور مردم در صحنه‌های مختلف اجتماعی را راز بزرگ غلبه بر مشکلات معرفی کرده و تأکید کرده‌اند که در سایه این وحدت است که ما بارها و بارها به دشمن تودهنی زده‌ایم. به طور مثال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر ۱۴ خرداد ۹۸ در اجتماع قشرهای مختلف مردم در حرم امام خمینی (ره)، با برشمردن چند موضوع مهم کشور از جمله "رونق تولید"، "ارزش پول ملی"، "بهبود فضای کسب و کار"، "جدا کردن بودجه و اقتصاد کشور از خام‌فروشی نفت"، "تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت دولت" و "بریدن دست مفسدان اقتصادی یعنی اختلاسگران، دزدان، تروریست‌های اقتصادی و قاچاقچیان بی‌رحم از اقتصاد کشور"، که مسئولان باید روی آنها تمرکز کنند، بر "همبستگی ملی" و "کنار گذاشتن دعواهای سیاسی و جناحی" به عنوان مسائل مهم دیگر تأکید کردند.

انسجام ملی نکته‌ای است که بارها در بیانات رهبر انقلاب و بسیاری دیگر از مسئولان کشور بر آن تاکید شده است و در این مدت نمونه‌های این اتحاد و انسجام هم به خوبی مشاهده شده است. از جمله بعد از ۱۸ اردیبهشت و ۱۶ تیر که ایران در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها، گام اول و دوم خود را در کاهش تعهدات برجامی برداشت، این اقدام مورد حمایت قاطع مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس و مسئولان قضایی کشور قرار گرفت که نمونه کامل همبستگی ملی به حساب می‌آمد.

از طرفی پس از آن که در بامداد پنج‌شنبه ۳۰ خرداد سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند پهپاد پیشرفته نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک آمریکایی را که وارد حریم هوایی ایران شده بود ساقط کرد، این اقدام هم به سرعت نه تنها از طرف مقامات نظامی بلکه از سوی سایر مقامات کشور از دولت گرفته تا مجلس و قوه‌قضاییه مورد حمایت قرار گرفت.

به طور مثال حسن روحانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه چهارم تیر، سرنگونی پهپاد آمریکایی با استفاده از یک سامانه کاملاً ایرانی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: من دست همه آن‌هایی که این صنعت داخلی را در وزارت دفاع ساخته و آن‌هایی که از این ابزار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوبی استفاده کردند، می‌بوسم.

همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تجاوز به حریم هوایی ایران را به شدت محکوم کرد و محمدجواد ظریف در پیامی توئیتری با اشاره به نقض حریم هوایی ایران توسط پهپاد آمریکایی نوشت که ایران بخش‌هایی از این پهپاد را در آب‌های سرزمینی خود در جایی که هدف قرار گرفت، یافته‌است. از طرفی کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مأموریت ذاتی نیروهای مسلح در دفاع از مرزهای هوایی کشور گفت که ایران به‌طور قطع، از آمریکا به دلیل تجاوز نظامی به حریم هوایی ایران به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

از سوی دیگر اقدام غیرقانونی بریتانیا در توقیف نفتکش گریس ۱ حامل نفت ایران در جبل‌الطارق به صورت یکپارچه از سوی مقامات ایرانی محکوم شد و حتی رهبر انقلاب اسلامی آن را دزدی آشکار دریایی خواندند و بسیاری دیگر از مقامات هم بر این موضوع و احقاق حق ایران تاکید کردند.

به دنبال آن عصر جمعه ۲۸ تیر، ایران برخلاف انگلیسی‌ها، در اقدامی قانونی نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را که تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی‌های دیگر قرار داشت با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف کرد.

این اقدام نیروهای نظامی ایران در همکاری با سازمان بنادر که یک نهاد دولتی است هم مورد حمایت همه‌جانبه مقامات و گروه‌های مختلف داخلی قرار گرفت تا جایی که در ۳۰ تیر بیش از ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای از اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی تقدیر کرده و از دولت خواستند موضوع اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را در دستور کار خود قرار دهد.

از طرفی به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایرانی و بدعهدی برخی کشورهای اروپایی در برجام و البته برخی سوءمدیریت‌ها در داخل مردم به مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تحت فشار هستند که این موضوع نیاز مبرم کشور به اتحاد میان مسئولان برای حل مشکلات مردم را بیشتر نمایان می‌کند.

با وجود این موارد که به آنها اشاره شد و بسیاری اتفاقات دیگر که جای بحث بیشتر دارد این روزها شاهد این هستیم که برخی سیاسیون با طرح مباحث حاشیه‌ای و دعواهای جناحی باعث بر هم زدن این انسجام می‌شوند. دعوای اخیر برخی نمایندگان لیست امید با تعدادی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و اتهاماتی که به یکدیگر وارد کرده‌اند از این دست موارد به حساب می‌آید. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که به گفته جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده تربت‌جام، جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و از نزدیکان به جبهه پایداری در سفر به تربت‌جام علیه وی در این شهر صحبت‌هایی را مطرح کرده و از مردم خواسته تا نامه بنویسند و جلوی تایید صلاحیت او (رحیمی‌جهان‌آبادی) را در انتخابات آینده مجلس بگیرند!

به دنبال این اتفاق، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی در جلسه علنی ۳۰ تیر مجلس خطاب به کرمی‌قدوسی متذکر شد: تذکر من به آقای جواد کریمی قدوسی است، کسانی که از ایشان حمایت کردند تا این وضع در مملکت ایجاد شود؛ یکی بچه گرگ می‌پرورید چو پرورده شد، خواجه هم بر درید.

رحیمی‌جهان‌آبادی با ادعای تابعیت غیرایرانی داشتن برای این نماینده افزود: آقای کریمی‌قدوسی، طالبان یک قیف داشت که به ریش مردان می‌گرفت تا ببیند اندازه ریش آنها استاندارد است یا خیر و اگر ریش با آن قیف استاندارد نبود، مردم را کتک می‌زد. شما چه کاره مملکت هستید که به وزیر، به رئیس‌جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و بنده را غیرانقلابی خطاب می‌کنید؟ آقای کریمی‌قدوسی، شما به شهر تربت‌جام آمدید و خطاب به مردم گفتید که "نماینده شما انقلابی نیست، نامه بنویسید تا وی رد صلاحیت شود". آقای کریمی‌قدوسی این ما بودیم که از این سرزمین دفاع کردیم. آقای کریمی‌قدوسی چه کسی به شما اجازه داد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت پیدا کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد به تمام ارکان نظام و به مردم بتازید؟ آقای کریمی‌قدوسی، چند روز سابقه حضور در جبهه دارید و در چند عملیات شرکت کردید؟ از کجا درجه سرداری آورده‌اید؟

این اظهارات رحیمی‌جهان‌آبادی واکنش کریمی‌قدوسی را در پی داشت و این نماینده مشهد در جلسه علنی ۳۱ تیر مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صحبت‌های نماینده تربت‌جام درباره خودش در تذکری با بیان اینکه روز گذشته آقای رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده تربت جام اظهاراتی را علیه بنده بیان کرد، گفت:‌ بنده ایشان را تا حالا نشناخته بودم. اولین بار بنده ایشان را در حرم امام خمینی (ره) روزی که تمام نمایندگان برای تجدید میثاق در حرم حضور یافته بودند، دیدم. بنده در آخر صف نشسته بودم که ایشان پیش بنده آمدند و گفتند که بنده رحیمی هستم و بنده پرسیدم کدام رحیمی و ایشان گفتند نماینده تربت‌جام هستم. ایشان به بنده گفتند، همه از شما می‌ترسند و بنده پرسیدم که چرا از من می‌ترسند و در پاسخ به من گفتند همه می‌گویند اگر کریمی به کسی گیر دهد تا موتورش را پیاده نکند او را رها نمی‌کند. بنده پاسخ دادم که این موضوع اشتباه است. اگر بگویند که مردم در انقلاب به کسی گیر دهند تا موتورش را پیاده نکند او را رها نمی‌کنند، درست است و اگر بنده را نیز پرورش یافته این مکتب و انقلاب بدانند حرف شما بی‌ربط نیست.

وی ادامه داد: حرف اصلی روز گذشته آقای رحیمی این بود که شما چه‌کاره مملکت هستید که به رئیس‌جمهور و وزیر و حالا به نماینده مجلس گیر می‌دهید و به تربت‌جام آمده‌اید و به مردم گفته‌اید که نماینده شما انقلابی نیست و نامه جمع کنید تا ایشان رد صلاحیت شود. اولا اینکه بنده و سایر نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزرا سوال می‌کنیم و این وظیفه قانونی ما است. اکنون اوضاع کشور بحرانی است و همه ما باید به وظیفه خود عمل کنیم و اینکه بنده به تربت‌جام آمدم درست است.

این نماینده مشهد در ادامه تأکید کرد: بنده به دعوت ستاد یادواره شهید تراز اول انقلاب و اولین نماینده مجلس شورای اسلامی از شهر تربت‌جام یعنی شهید محمد دهقان به آنجا آمدم و نوع و صحبت بنده نیز در خصوص نماینده تراز اول انقلاب بود. تمام صحبت‌های آن اجلاس را بنده در فضای مجازی منتشر کرده‌ام. بنده اصلا اسمی از هیچ مسئولی در آن اجلاس نبردم. حتی اشاره به نماینده تربت جام نیز نکردم. بلکه فقط اساس و معیارهای حضرت امام (ره) را در خصوص وظایف نمایندگی مطرح کردم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بنده در خصوص نماینده تربت‌جام صحبتی نکرده‌ام، گفت: اصلا ایشان در کلاس کار بنده نیست که بخواهم راجع به ایشان صحبت کنم. گرچه بنده مواضعی که در این مدت داشتم مبارزه با فتنه و سران فتنه، نفوذ و سران نفوذ، فساد و سران فساد و خیانت و سران خیانت بوده است. بنده با کسانی مقابله می‌کنم که مخفیانه با سفیر انگلیس جلسه می‌گذارند و مورد خطاب و عتاب آیت‌الله یزدی قرار می‌گیرند. آنچه که بنده معتقدم عمل به وظیفه‌ام است و به شخصی کاری ندارم.

این نماینده نزدیک به جبهه پایداری در ادامه اضافه کرد: آقای کدخدایی اعلام کردند که به سه دلیل نمایندگان فعلی برای حضور در مجلس آینده بررسی خواهند شد. اول فساد اخلاق، دوم فساد مالی و سوم مواضعی علیه حاکمیت جمهوری اسلامی. آیت‌الله جنتی نیز فرمودند ما براساس قانون عمل خواهیم کرد. بنابراین هر کس در این مجلس و سطح نظام به این سه تکلیف الهی عمل نمی‌کند انتظاری نداشته باشند. بنده نه به جایی وصل هستم و نه با شورای نگهبان ارتباطی دارم و نه کسی به بنده خبر می‌دهد بلکه براساس ارزیابی‌ها و داشته‌های خودم موضع‌گیری می‌کنم.

کریمی قدوسی همچنین خطاب به نماینده تربت‌جام بیان کرد: آنچه که در مورد بنده فرمودید اتفاقا حدیث نفس خود شما است. شما چنین ویژگی‌هایی دارید. بنده ادعایی در مورد دفاع مقدس ندارم و از کسی مزد و یا درجه‌ای طلب نکردم. به آقای رحیمی وعده دادند که اگر شما رد صلاحیت شدید ما شما را در آینده به عنوان سفیر ایران در کابل منصوب می‌کنیم. باید به ایشان بگویم که شما نه گندم کابل را خواهی خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را.

کریمی‌قدوسی پس از آن هم در توئیتی نوشت: به آقای رحیمی‌جهان‌آبادی وعده دادند که اگر رد صلاحیت شدید، شما را در آینده به عنوان سفیر در کابل معرفی می‌کنیم لذا به ایشان با اطمینان کامل و بر اساس ویژگی‌های موجود عرض می‌کنم که شما نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم. همیشه با فتنه و عوامل نفوذ مبارزه کرده و می‌کنم.

به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس در این اوضاع کشور و در حالی که هنوز ۸ ماه تا انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده وارد دعواهای انتخاباتی شده‌اند و از الان تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که ثبت‌نام نامزدهای نمایندگی مجلس یازدهم از ۱۰ آذر و تبلیغات این انتخابات از ۲۴ بهمن آغاز خواهد شد ولی گویا تعدادی از سیاسیون بدون توجه به وضع ویژه کشور و به خصوص بیانات رهبر انقلاب مبنی بر حفظ انسجام در شرایط کنونی به فکر کرسی‌های نمایندگی خورد در مجلس آینده هستند.

جالب اینجاست جواد کریمی‌قدوسی همان نماینده‌ای است که هر از چند گاهی با اظهارات جنجالی خود اتهاماتی را متوجه برخی از مسئولان و بزرگان نظام می‌کند و جالب‌تر این‌که در بیشتر موارد این اتهامات بدون ارائه سند است و تکذیب می‌شوند. با وجود این، کریمی‌قدوسی در روزهای اخیر هم جنجال دوتابعیتی‌ها را به راه انداخته است. او که پارسال موضوع دوتابعیتی بودن تعدادی از دولتی‌ها را مطرح کرد که البته با تکذیب وزیر اطلاعات روبرو شد به دنبال سوال علیرضا رحیمی نماینده تهران از وزیر دفاع به خاطر پخش فیلم موسوم به دوتابعیتی‌ها اعلام کرد که لیست این افراد دوتابعیتی را در اختیار بعضی رسانه‌ها قرار خواهد داد.

سرانجام کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز اول مرداد در جلسه مجلس بعد از طرح ادعاهایی درباره وجود افراد دوتابعیتی در میان مسئولان گفت که لیستی از اسامی دوتابعیتی‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد. او در راهروی مجلس حاضر شد و این لیست را در بین تعدادی از خبرنگاران پخش کرد. وقتی از او خواسته شد که این لیست را به همه خبرنگاران از جمله ایسنا بدهد، گفت که تنها به خبرنگاران رسانه‌های ارزشی این لیست را خواهد داد!

لیست منتشر شده توسط کریمی قدوسی شامل دو قسمت است. بخش اول شامل اسامی ۲۵ فرد از مسئولان و وابستگان آنها است که در عنوان این لیست آمده: «فهرست افرادی که براساس مدارک موجود ظن قوی بر داشتن تابعیت مضاعف یا اقامت وجود دارد».

لیست دوم هم شامل ۴۶ مسئول در رده‌های مختلف کشور بود که در ابتدای این لیست نیز آمده: «فهرست افراد مظنون به تابعیت مضاعف، گیرین کارت یا اقامت سایر کشورها براساس شواهد و قرائن احتمالی».

در انتهای این دو لیست عنوان "کمیته تحقیق و تفحص از افراد دارای تابعیت مضاعف، گرین کارت و یا اقامت" دیده می‌شود. لیستی که البته به گفته محمدرضا تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مورد تأیید وزارت اطلاعات نیست.

از طرفی علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در جریان طرح سوال خود و ۲۶ نماینده دیگر از وزیر دفاع در خصوص نحوه دسترسی به فیلم اعترافات و مستند مربوط به دوتابعیتی‌ها و علت پخش آن در جلسه علنی مجلس، پخش فیلم دوتابعیتی‌ها در صحن مجلس و سریال گاندو را که اخیرا از صداوسیما پخش شد دو روی یک سکه دانست و افزود: فیلمی که در جریان موضوع دوتابعیتی‌ها در صحن مجلس پخش شد شائبه تشویش اذهان را به وجود آورد. این فیلم چند هفته قبل در کمیسیون امنیت ملی و در چارچوب برخورد با فعالیت‌های جاسوسی بیگانگان پخش شده بود که نماینده اطلاعات سپاه گفت این فیلم محرمانه است، اصلا معنی ندارد فیلمی در کمیسیون امنیت پخش شود که جنبه امنیتی نداشته باشد و وقتی این فیلم در مجلس پخش شد من و ۲۶ همکار دیگر در کمال دلسوزی و برای شفاف‌سازی و حراست از امنیت محرمانگی اطلاعات اقدام به سوال کردیم. زیرا آنقدر این فیلم اثر تخریبی در دستگاه امنیتی کشور و در برخورد با جاسوسان و دشمن داشته که از درون به کشور ضربه زد و هفته بعد وزارت اطلاعات کتبا به هیات رئیسه علیه نماینده مربوطه با سه عنوان اتهامی شکایت کرد؛ انتشار محتوای اسناد دارای طبقه‌بندی سری، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی.

رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: متعاقب آن چند ماه بعد وزارت اطلاعات به قوه‌قضاییه شکایت کرد که تحت رسیدگی است و بعد از آن آقای کریمی‌قدوسی سوال رسمی علیه وزیر اطلاعات را به هیئت رئیسه آورد که ما آن را به معاونت نظارت مجلس ارجاع دادیم و گفتند قابل طرح نیست؛ زیرا از اختیارات وزارت اطلاعات است که شکایت کند یا نه؟ بعد از اصرار ایشان آقای مطهری حکم کرد و تشخیص داد سوال قابل طرح نیست. نهایتا با نظر آقای لاریجانی شکایت کریمی‌قدوسی از وزارت اطلاعات و سوال ایشان در هیئت رئیسه مطرح شد که هیئت رئیسه آن را به اتفاق آراء وارد ندانست.

این عضور هیات رئیسه مجلس با طرح این سوال که تدوین یک فیلم امنیتی و دارای محتوای طبقه‌بندی سری در کجا انجام می‌شود؟ افزود: اگر این کار در اطلاعات سپاه انجام می‌شود چرا در صحن علنی پخش شده است؟ نماینده اطلاعات سپاه هم اذعان کرد این فیلم همان محتوایی را دارد که در کمیسیون امنیت پخش شده است. به نظر می‌رسد شبیه گاندوی سریالی را کلید می‌زنند و حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که نه تنها مجلس بلکه کل کشور را با تشویش اذهان عمومی مواجه می‌کنند. نقش اطلاعات سپاه در پخش این فیلم در صحن مجلس چه بوده است؟

این نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: من همان زمان از دادستان کل کشور خواستم وارد موضوع شود. بارها اتهامات کذبی نسبت به دولت مطرح شده که دادستان کل فقط ناظر بودند. به رئیس‌جمهور اتهام زدند که دوتابعیتی است و این اتهام در سراسر کشور پخش شد اما تکذیب آن پخش نشد. اگر چنین اتهامی به رئیس قوه‌قضائیه می‌زدند دادستان سکوت می‌کرد؟ اگر آقای رئیسی می‌خواهد تحولی در قوه‌قضائیه ایجاد کند فعال کردن نقش دادستان کل کشور در مسائل ملی را مد نظر قرار دهد.

حال این سوال مطرح است با توجه به شرایطی که به گوشه‌ای از آن اشاره شد و نیاز به اتحاد میان مسئولان، واقعا چنین جنجال‌هایی در شرایط کنونی به چه منظوری ایجاد می‌شود. البته علیرضا رحیمی در اظهارات خود به این سوال پاسخ داد و عنوان کرد: یک شبکه خاکستری در سراسر کشور مشغول فعالیت است که هدفش ناامید کردن مردم و دشمن‌تراشی است و گاهی به اسم انقلابی‌گری فعالیت می‌کند. آیا اینکه به من اجازه صحبت کردن ندهند اسمش انقلابی گری هست؟ فیلم دوتابعیتی‌ها که در صحن مجلس پخش شد با سریال گاندو در یک مجموعه تعریف می‌شود و دو روی یک سکه است. هر دو در مسیر ناامید کردن مردم، تشویش اذهان عمومی، تخریب دولت و دیپلمات‌ها و متلاشی کردن دیپلماسی عمومی است.

در همین زمینه روابط عمومی وزارت اطلاعات هم به موضوع واکنش نشان داد و در جوابیه‌ای نوشت: «روابط عمومی وزارت اطلاعات پیرو درج مصاحبه یکی از نمایندگان در جلسه فراکسیون ولایی مجلس با حضور وزیر اطلاعات (دوشنبه، ۳۱ تیرماه ۹۸) که به نقل از خانه ملت و نیز در برخی سایت ها و کانال ها منتشر شده است، موارد زیر را به اطلاع می‌رساند:

۱- مطالب عنوان شده به نقل از وزیر محترم اطلاعات صحت ندارد و انتصاب این جملات صرفا برداشت شخصی و خلاف واقع است.

۲- مدار حرکت حرفه ای سربازان گمنام امام زمان (عج) به ویژه در سال های اخیر همواره براساس ۳ اصل شرع، قانون و اخلاق بوده و می باشد.

۳- از فعالان رسانه ای و سیاسی درخواست می شود در شرایطی که شاهد انعکاس اخبار دستاوردهای غرورآفرین اطلاعاتی و شکست های پی در پی سرویس های جاسوسی نظام سلطه به ویژه موساد و سیا هستیم از دامن زدن به مسائل حاشیه ای پرهیز کنند و به وفاق و وحدت ملی و انتشار روحیه امید در جامعه همت گمارند.

همچنین براساس قانون مطبوعات لازم است در خصوص درج اصلاحیه خبر مذکور در خبرگزاری خانه ملت و اصلاح نقل قول سایت ها و کانال های خبری از این خبرگزاری محترم اقدام و پیگیری های لازم صورت گیرد.»

از سوی دیگر رئیس محمود واعظی دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه چهارشنبه ۲ مرداد هیئت دولت از انتشار لیست مورد نظر کریمی‌قدوسی استقبال کرد و گفت: ایشان دو، سه سالی بود که می‌گفت لیستی از افراد دوتابعیتی در اختیار دارد و ما از اینکه ایشان بالاخره این لیست منتشر را کردند خوشحال شدیم. جلوی هر کدام از اسامی این لیست عبارت‌هایی از جمله «احتمالا»، «براساس شواهد» و «براساس قرائن» نوشته شده است که این‌ها به آن معناست که هر کسی براساس احتمالا شواهد و قرائن می‌تواند راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر مطلبی را مطرح کند که در نهایت معلوم می‌شود که حرف این آقایان هیچ‌کدام پایه و اساس ندارد.

واعظی همچنین تصریح کرد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد که افرادی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که ما نمی‌دانیم ریشه خودشان چیست و از کجا آمده‌اند. در لیست منتشر شده اسامی افرادی از بخش خصوصی با یکسری افراد معمولی قرار دارد که هیچ ارتباطی به دولت ندارند. همچنین اسامی یکی، ‌دو نفر از اعضای دولت در این لیست مطرح شده که در این باره باید بگویم اعضای دولت ما پاک هستند و ما هیچ دو تابعیتی در دولت نداریم و مطالبی که در این باره مطرح شده کاملا کذب است. به نظر می‌رسد اگر مردم هم لیست منتشر شده را ببینند، کاملا می‌فهمند که بقیه حرف‌های این افراد نیز هیچ پایه و اساسی ندارد.

همچنین حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه ۲ مرداد هیئت دولت با بیان اینکه لیستی که درباره دوتابعیتی‌ها منتشر شده است براساس شک و تردید بوده و من آن را تکذیب می‌کنم، اظهار کرد: لیست دوتابعیتی‌ها را وزیر اطلاعات بارها تکذیب کرده است. آنچه در رسانه‌ها هم از دیروز منتشر شده براساس شک و تردید، ابهام و براساس «گفته می‌شود» است و صحیح نیست.

از طرفی روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده طی اطلاعیه‌ای دوتابعیتی بودن معصومه ابتکار را تکذیب کرد. در متن منتشره این معاونت آمده است: «در شرایطی که کشور یکی از بدترین حملات از سوی آمریکا را در قالب تروریسم اقتصادی و جنگ رسانه‌ای تجربه می کند و نیازمند وحدت و همدلی است، فردی از نمایندگان مجلس فهرستی مجعول را منتشر و تعدادی از خادمین کشور را به داشتن تابعیت کشورهای خارجی و از جمله آمریکا متهم می کند. لازم است اعلام نماید هرگونه تابعیت به غیر از تابعیت ایرانی در مورد خانم معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده دروغ بوده و ضمن تکذیب آن، حق شکایت علیه افترا زنندگان و انتشاردهندگان آن به قصد تشویش اذهان عمومی را محفوط می داند. این در حالیست که قبلا هم شکایتی از این نماینده بابت اکاذیب دیگری انجام شده که متاسفانه هنوز به جایی نرسیده است.»

نکته‌ای که در این اطلاعیه به آن اشاره شده همان موضوعی است که در ابتدای گزارش بر آن تاکید شد یعنی "در شرایطی که کشور یکی از بدترین حملات از سوی آمریکا را در قالب تروریسم اقتصادی و جنگ رسانه‌ای تجربه می کند و نیازمند وحدت و همدلی است"، چنین اقدامات و اتهاماتی از سوی یک نماینده مجلس چه معنایی جز بر هم زدن وحدت می‌تواند داشته باشد. به نظر می‌رسد بعضی از سیاسیون که اتفاقا در بسیاری از موارد بانگ ولایت‌مداری سر می‌دهند بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کشور و تاکیدات مکرر رهبر انقلاب مبنی بر اجتناب از دعواهای سیاسی بی‌مورد و جنجال‌آفرینی، تلاش می‌کنند از الان با برخی ادعاها خود را برای انتخابات آینده مجلس آماده کنند حتی به قیمت بر هم خوردن اتحاد و انسجام ملی.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار