کد خبر: ۴۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران اصفهان گفت: پیگیری‌های لازم در فعال شدن کانون‌های جدید گردوغبار در استان اصفهان با همکاری اداره کل محیط زیست، هواشناسی و منابع طبیعی در حال انجام است.

به گزارش آرانیوز، منصور شیشه فروش  اظهار داشت: فعال شدن کانون‌های جدید گرد و غبار در اصفهان در اثر سیلاب بهاره بوده است به نوعی که رسوبات باقی مانده در اثر خشکی هوا به کانون‌های جدید گردوغبار تبدیل شده است.

وی افزود: با پیمایش منطقه‌ای توسط تیم‌هایی از اداره محیط زیست و منابع طبیعی در هر شهرستان و رایزنی با استان‌های همجوار که کویر مشترک با استان اصفهان دارند در تلاش هستیم تا در طی برنامه ریزی های کوتاه و بلندمدت برای این مساله چاره اندیشیده شود.

منشا کانون‌های گردوغبار اصفهان کویرهای مشترک ریگ جن در استان سمنان هستند

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان بیان داشت: کویرهای مشترک ریگ جن در استان سمنان، کویر طبس در خراسان جنوبی، دریاچه نمک در استان قم و کویر سیاه کوه در استان یزد مرز طویل و مشترکی با استان اصفهان دارند و می‌توانند به عنوان منشا کانون‌های گردوغبار تعریف شوند.

وی با بیان اینکه گزارش‌های تیم‌های اعزامی برای بررسی کانون‌های گردوغبار در نوار کویری اطراف اصفهان به مدیریت کلان کشوری ارسال شده است، ابراز داشت: با استقرار سامانه‌های پایش گردوغبار در جهت شناسایی کانون‌های گردوغبار برآمده‌ایم. استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای این امکان را می‌دهد که مناطق مهم و اولویت دار که بستر کانون‌های گردوغبار هستند را شناسایی کنیم.

شیشه فروش افزود: در سال گذشته در جهت بیابان زدایی ۵۰۰ هکتار عملیات مالچ پاشی و هزار هکتار نهال کاری در سطح استان اصفهان صورت گرفته است.

۳ هزار هکتار نهال کاری و یک هزار هکتار مالچ پاشی در مناطق مختلف در سطح استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اعلام اینکه امسال هم سه هزار هکتار نهال کاری و هزار هکتار مالچ پاشی در مناطق مختلف در سطح استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: اقدام‌های مذکور نشان دهنده تلاش مدیریت بحران استان اصفهان در جهت مهار کانون‌های گردو غبار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوارهای بیابانی در خوروبیابانک، آران و بیدگل، برخوار، سگزی، اردستان و نایین از مکان‌های کانون گردوغبار است که اقدام‌هایی در جهت کنترل و شناسایی کانون‌های گردوغبار توسط اداره کل محیط زیست، منابع طبیعی در دستور کار قرار گرفته است.

شیشه فروش افزود: بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۵ ستاد مدیریت مبارزه با آثار زیان آور گردوغبار تشکیل شد، بر این اساس شناسایی منشاهای تولید گردوغبار، طرح توسعه و تجهیز ایستگاه‌های پایش جوی، نهال کاری در راستای جلوگیری از فرسایش بادی، ایجاد بادشکن و کمربند سبز، احیای زمین‌های کشاورزی و باتلاق بین المللی گاوخونی از اقدام‌های ضروری در راستای کنترل کانون‌های شناسایی گردوغبار است.

فعال شدن کانون‌های گردوغبار در سطح استان اصفهان

وی با اشاره به وزش بادهای شرقی و شمال شرقی به طرف مرکز وغرب استان اصفهان تصریح کرد: در تابستان امسال در دو نوبت شاهد فعال شدن کانون‌های گردوغبار در سطح استان اصفهان بودیم که غلظت آلاینده‌ها را بیش از اندازه مجاز افزایش داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: تیم‌هایی از هواشناسی و محیط زیست مرتب در حال پایش و سنجش میزان گردوغبار هستند و اداره کل منابع طبیعی موظف است که این موارد را کنترل کند و تمام این موارد تحت نظارت کامل مدیریت استان است. این اقدام‌ها نشان می‌دهد که ما دست روی دست نگذاشتیم و در تلاش شبانه روزی در راستای مهار پدیده گردوغبار هستیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار