کد خبر: ۴۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
درحالی که مردم خراسان جنوبی سال‌هاست آرزوی شنیدن سوت قطار را دارند معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خبر از مناقصه شروع عملیات راه آهن بیرجند به مشهد می‌دهد.

به گزارش اختصاصی آرانیوز(حوزه خراسان جنوبی)، در حالی که مضطرب و پریشان است گوشی تلفن را در دست دارد شماره‌های زیادی را می‌گیرد اما هیچ کدام جوابگوی او نیستند. با دو دست سرش را می‌گیرد و نگاهی به فرزند بیمارش می‌کند نمی‌دانم این مادر چه حس و حالی دارد از اینکه باید هر ماه فرزندش را برای مداوا به مرکز کشور ببرد اما با وضعیتی که فرزندش دارد امکان جابه‌جایی با اتوبوس نیست. هزینه هواپیما را هم ندارد اگر شهرمان قطار داشت شاید دغدغه این مادر تا حدودی برطرف می‌شد. 

در عصر تکنولوژی و عصر ارتباطات که مردم از پیشرفته‌ترین امکانات و خدمات بهره‌مند هستند هر کدام از جوانان و کودکان در ذهن خود آرزویی در سر دارند و اگر از کودکان، جوانان، نوجوانان و حتی افراد میانسال خراسان جنوبی از آرزوهایشان جویا شویم بی‌درنگ آنها دو جمله بر زبان جاری می‌کنند و آن انتقال آب و راه آهن است.

مردمان خراسان جنوبی مردمانی کویرنشین هستند که با وجود فاصله زیاد از مرکز کشور از بسیاری امکانات و خدمات دور هستند.

این حق کودکان این استان است که آرزویشان هر چه زودتر محقق شود و صدای سوت قطار را در گوش‌هایشان شنیده شود.

هیچ کسی حق ندارد آرزوی فرزندان این استان که آرزوی پدارن و مادران‌شان هم بوده را پشت گوش بیندازد.

از ابتدای شکل‌گیری استان خراسان جنوبی یکی از نخستین موضوع‌های زیر بنایی که مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره‌مندی این استان از حمل و نقل ریلی است به طوری که در سند ملی توسعه استان که یک سال بعد از تاسیس خراسان جنوبی به تصویب هیئت وزیران رسید یکی از عمده‌ترین تنگناها و محدودیت‌های این استان نبود شبکه‌های زیربنایی شامل حمل و نقل و توزیع انرژی اعلام شد.

این محدودیت در کنار قابلیت‌هایی مانند استقرار استان در مسیر بزرگراه آسیایی و امکان استفاده از سرمایه گذاری بین‌المللی در توسعه شبکه حمل و نقل منطقه مطرح شده است.

اتصال به خط آهن سراسری از آرزوهای قدیمی مردم جنوب خراسان قدیم و خراسان جنوبی امروزی است، موضوعی که سالهاست سوژه اظهارنظر مسئولان بومی و غیربومی استان و گزارش‌های رسانه‌های محلی استان بوده است.

شاید همین تنگناها و قابلیت‌ها سبب شد تا در سومین سفر هیئت دولت سابق به خراسان جنوبی احداث راه آهن بیرجند (چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد) طی سال‌های 89 تا 93 مصوب شود.

ابتدای  امسال وزیر راه و شهرسازی به استان سفر کرد و انتظار همه از وزیر این بود که کلنگ احداث راه آهن را به زمین بزند که او در این سفر قول داد تا سه ماه آینده این پروژه وارد مرحله اجرایی شود.

با درج آگهی مناقصه 32 کیلومتر از مسیر بیرجند به سمت قاین، وعده وزیر راه و شهرسازی و پیگیری‌های او در حال محقق شدن است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این باره اظهار داشت: نخستین آگهی مناقصه اتصال بیرجند به خط آهن سراسری تحقق رویای دیرینه ساکنان حاشیه کویر را به مرحله اجرا رساند.

میرجعفریان افزود: این مناقصه به منزله ورود پروژه راه آهن استان به فاز اجراست  که 6کیلومتر آغاز ریل گذاری از بیرجند به سمت ایستگاه یونسی گناباد است.

بیشتر بخوانید

معاون استاندار از برآورد اعتبار 91 میلیارد تومانی برای اجرای آن تا 32 کیلومتر خبر  داد و گفت: مسافتی که به مناقصه گذاشته شده و در فرصتی مشخص پس از تحویل اسناد و انتخاب پیمانکار توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ریل گذاری می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس آگهی مربوط به این پروژه، مناقصه عملیات زیرسازی قطعه راه آهن زاهدان- زابل- بیرجند -مشهد در 27 و 28 تیر امسال در رسانهه‌های کثیراالنتشار چاپ شد و در این مناقصه که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد از تمام شرکت‌های واجد شرایط خواسته شده تا اسناد مناقصه را از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت حداکثر تا تاریخ دوم مرداد 98  دریافت و تا 12 مرداد به اداره کل امور پیمان‌ها و رسیدگی فنی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تحویل دهند تا جلسه مناقصه در روز بعد یعنی 13 مرداد برگزار شود.

پروژه راه آهن تا قبل مجوز انتشار مناقصه برای خراسان جنوبی و درج آن در جراید استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی اجرا می‌شد و حال در استان ما نیز وارد فاز اجرا شد و به زودی شاهد آغاز عملیات فیزیکی ساخت خط ریلی نیز خواهیم بود چراکه وزارت راه و شهرسازی ادامه این پروژه در خراسان جنوبی و دیگر استان‌های همجوار را به روش فاینانس تامین مالی (از منابع داخلی یا خارجی) در برنامه دارد و حتی مقرر شده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای احداث این خط ریلی استفاده شود.

اهمیت ویژه این پروژه بر کسی پوشیده نیست چراکه بیرجند در مسیر ترانزیت بین المللی قرار دارد و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در این مسیر موقعیت استان در کریدور مهم شمال جنوب را تقویت می‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار