کد خبر: ۴۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران گفت: مراکز خاندانی در دولت هاشمی و دولت بعدش ایجاد شد که عامل جهش دوم "آسیبهای اجتماعی" در ایران بود.

احمد نادری امروز در نشست «آسیبهای اجتماعی و توانمندسازی» اظهار کرد: بر اثر درآمدهای سرشار نفتی که در دهه 50 به ایران رسید، دو مرکز  خاندان پهلوی و ارتشیها و مقامات شکل گرفت و حاشیه‌هایی اطراف آن ایجاد شد که جهشی در آسیبهای اجتماعی در کشور بود.

وی افزود: در بعد از انقلاب، این اتفاق در دولت سازندگی افتاد که سیاستهای لیبرالی و نئولیبرالی در کشور اجرا شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: همین مراکز خاندانی در دولت هاشمی و دولت بعدش ایجاد شد که رأی مردم به احمدی‌نژاد به نوعی حاصل این اتفاق بود.

نادری تأکید کرد: اگر به گذشته برگردیم، شمال و جنوب شهری وجود نداشته است و فقیر و غنی در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و ایجاد ثروتمندان نوکیسه، حاصل سیاستهای نئولیبرالی در دهه 50 و 70 بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دلایل آسیبهای اجتماعی به دولت و جامعه‌شناسها مربوط می‌شود؛ بخش نخست که به جامعه‌شناسها مربوط است، ارتباط نداشتن قاطبه نظریات جامعه‌شناسی با واقعیت جامعه است که این حاصل برج عاج‌نشینی جامعه‌شناسان در ایران است.

نادری اضافه کرد: دوم اینکه پژوهشهای دانشگاهی به سمت عمومی و اجرایی شدن در جامعه نرفته است.

وی به تأکید بر اینکه دولتمردان و جامعه‌شناسان نگاه کل‌گرانه به جامعه دارند، گفت: در امور مختلف، نگاه خاص به مناطق مختلف وجود ندارد؛ به عنوان مثال، در برخی مناطق کشور، مصرف مواد مخدر تابو نیست و به عنوان آسیب اجتماعی شناخته نمی‌شود.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران افزود: نمی‌شود نسخه‌ای که در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود، در کرمان و سیستان و بلوچستان نیز اجرا کرد.

وی یادآور شد: مورد بعد اینکه جامعه‌شناسها توسط دولت حمایت نشده‌اند و اعتمادی به جامعه‌شناس، مردم‌شناس و علوم اجتماعی نشده است.

نادری تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه فقر، کارهای کوتاه‌مدت توسط دولتها انجام شده اما برنامه بلند‌مدتی برای اینها نبوده است که این نگاه ناشی از رفتارهای پوپولیستی و به دولت اصولگرا یا اصلاح‌طلب مربوط نمی‌شود و در تمام دولتها بوده است.

وی از مصلحت‌سنجی غلط، به‌عنوان مورد آخر نام برد و اظهار کرد: وقتی گفته می‌شود که به صلاح نیست در مورد بعضی موارد از آسیبهای اجتماعی حرف زده شود، خود این مورد آسیب‌زاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اشاره‌ای نیز به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داشت و گفت: بنا به اذعان بیانیه گام دوم، بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب قرن بیستم، انقلاب اسلامی بوده است که ادعای درست و به حقی است و وقتی این ادعا وجود دارد، باید نقش مردم هم جدی گرفته شود.

نادری خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده است که مردم به بسیاری از بخش‌ها ورود کرده و آنها را از دست دولت خارج کنند؛ البته بخشهایی نیز باید حتماً در دست دولت باشد که اکنون نیست.

وی یادآور شد: دولت باید در بخشهایی مانند آموزش، بهداشت و... ورود کند، همانطور که این بخشها در کشورهای جهان در دست دولت است، اما در ایران نه تنها دولت در این بخشها ورود نکرده که آنها را به عده‌ای گرگ داده است.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار