کد خبر: ۴۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
فعالیت‌های‌ انتخاباتی زود هنگام‌ دراستانها؛
پس از استعفای مدیران استان کرمان در سمتهای مختلف حالا برگزاری جلسات شبانه و تبلیغات زیر پوستی در رسانه ها و فضای مجازی بیش از هر زمان دیگر در کرمان خودنمایی می کند.

به گزارش آرانیوز، کمی بیشتر از هفت ماه دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، انتخاباتی که همیشه با شور تبلیغاتی قابل توجهی رو برو بوده است، عملاً گام نخست فرایند برگزاری انتخابات با استعفای برخی از مدیران در دستگاه‌های اجرایی برداشته شده است و حالا در جلسات خصوصی و محافل سیاسی و صنفی رایزنی‌ها برای جذب حداکثری جریان‌های تأثیر گذار برای کسب آرا بیشتر توسط نامزدهای احتمالی آغاز شده است.

کرمان از گذشته تاکنون پایگاه اصلی گروه‌های سیاسی مختلف بوده است و هر کدام از این جریانات سعی دارند در خواستگاهشان موفق شوند

کرمان از گذشته تاکنون پایگاه اصلی گروه‌های سیاسی مختلف بوده است و هر کدام از این جریانات سعی دارند در خواستگاهشان موفق شوند اما در این میان این مردم استان بوده‌اند که از حضور نماینده‌های سیاسی هیچ گاه منفعت نبرده‌اند.

با نزدیک شدن به ایام انتخابات بار دیگر یادی می‌کنیم از قانون انتخابات در خصوص تبلیغات، هر کاندید بعد از تأیید صلاحیت وزارت کشور و شورای نگهبان تنها ۱۵ روز فرصت دارد تا فعالیت‌های تبلیغاتی را انجام دهد.

اما این روزها به وضوح می‌توان افزایش دغدغه چهره‌هایی که قصد ورود به انتخابات را دارند در قالب یادداشت و مصاحبه با عکس‌های بزرگ در صفحات اول برخی از روزنامه‌ها را مشاهده کرد.

تنوری که بی موقع داغ شده است

همچنین فضای مجازی نیز به یکی دیگر از عرصه‌های تکرار نام و عکس برخی از کاندیداها تبدیل شده است و از تنور انتخابات در یکی از سیاسی‌ترین شهرهای کشور داغ شده است.

شکل این تبلیغات و یارکشیها در استان کرمان در شهرستانهای مختلف نیز متفاوت است در برخی از شهرستانها که ساختار قومی و قبیله‌ای دارند فعالیت‌ها بر مبنای جذب توجه رأی دهندگان طوایف مختلف پیش می‌رود و در شهرهای بزرگ‌تر سعی در جلب توجه با تیتر رسانه‌ها و مطرح شدن چهره‌ها در قالب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی شرکت در مراسمهای ختم و عروسی است.

نماینده‌هایی که در طول چهار سال گذشته کمتر در رسانه‌ها حضور داشتند و فعالیت خود را در تهران متمرکز کرده بودند حالا به چهره اصلی مطبوعات تبدیل شده‌اند

در سوی دیگر میدان نمایندگان فعلی مجلس در حوزه‌های ۹ گانه کرمان هستند، ۱۰ نماینده که از ۲۳ شهرستان به مجلس راه یافته‌اند و بدون شک هر کدام از این افراد زمینه را برای انتخاب مجدد مهیا می‌بینند و بخش عمده‌ای از راه برای انتخاب را طی کرده‌اند.

اگر نگاهی به رسانه‌ها کنید نماینده‌هایی که در طول چهار سال گذشته کمتر در رسانه‌ها حضور داشتند و فعالیت خود را در تهران متمرکز کرده بودند حالا به چهره اصلی مطبوعات تبدیل شده‌اند و با فعال کردن روابط عمومی‌ها سعی در اثر گذاری در اذهان رأی دهندگان دارند.

مهمان داری سوال برانگیز نماینده‌ها همراه با عکس و فیلم رسانه‌ای

جالب‌تر از حضور در رسانه دعوت پی در پی نمایندگان فعلی مجلس در آخرین سال فعالیتشان در این سمت از وزرا و مسولان و چهره‌های ملی است که گرفتن عکس‌های یادگاری و رسانه‌ای با آنها و پوشش رسانه‌ای نیز کارزاری دیدنی را ایجاد کرده است.

از سوی دیگر استعفای چهره‌های مورد اقبال مردم در انتخابات شوراهای شهر در شهرستانهای مختلف و همچنین استعفای چندین مدیر اجرایی موفق، کارزار انتخاب نماینده‌ها در استان کرمان را در سال جاری پر شور تر از قبل خواهد کرد.

هر چند اطلاعات دقیقی از تعداد افرادی که برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده‌اند اعلام نشده است اما می‌توان گمانه زنی کرد که استعفای سه فرماندار در استان در موعد قانونی و سه عضو شورای شهر کرمان در راستای شرکت در انتخابات بوده است.

استعفا با طعم دلسوزی برای مردم

نکته جالب توجه اینکه استعفای اکثر این افراد نیز همراه با نقادی از حوزه تحت مسئولیت قبلی بوده و بعد از انتقاد از مدیران حوزه فعالیتشان و با دید دلسوزی برای مردم استعفا داده‌اند.

عملاً ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس از ۱۰ تا ۱۶ آذرماه در کرمان آغاز می‌شود باید منتظر ماند که کدام یک از چهره‌های استان کرمان در انتخابات شرکت خواهند کرد و دو جناح غالب سیاسی کشور با کدام یکی از این افراد ائتلاف می‌کنند.

فضا کاملاً رصد و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کرمان در گفتگو با مهر با اشاره به برخی اقدامات نامزدهای احتمالی شرکت در انتخابات مجلس گفت: از افرادی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند می‌خواهیم قانون تبلیغات را دقیقاً مطابق با قانون رعایت کنند و فضای کنونی با دقت از سوی دستگاه‌های ذی ربط رصد و با متخلفان برخورد می‌شود.

دکتر عباس تقی زاده بیان کرد: در مجموعه دستگاه‌های اجرایی سه فرماندار استعفا داده‌اند و هیچ مورد استعفایی در حوزه شهرستان استان کرمان برای حضور در انتخابات نداشته‌ایم.

وی گفت: آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست و برای مشخص شدن نامزدهای شرکت در انتخابات باید منتظر موعد قانونی ثبت نام باشیم.

جلساتی را با مسولان دادگستری کرمان برگزار کردیم و خواستار مشخص شدن مصادق های دقیق تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی شده‌ایم

وی همچنین به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: جلساتی را با مسولان دادگستری کرمان برگزار کردیم و خواستار مشخص شدن مصادق های دقیق تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی شده‌ایم و این اقدام به زودی انجام و مصادیق در رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: برای برگزاری شکوه مند انتخابات از هم اکنون برنامه ریزی های لازم در حال انجام است و هدف ما نیز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و اجرای دقیق قانون در مراحل مختلف برگزاری انتخابات مجلس است.

تبلیغات زودهنگام و وعده‌های بی پایه نشان از بی توجهی به جامعه است

محمد یاوری، کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: انتخابات و به خصوص نحوه تبلیغات چه به صورت رسمی و غیر رسمی نشان دهنده شخصیت و احترام به قانون از طرف افرادی است که قرار است در مجلس شورای اسلامی که مرکز قانونگذاری است حضور یابند.

وی افزود: اصولاً وظیفه ذاتی نماینده‌ها قانونگذاری و نظارت بر اجرای دقیق قانون توسط قوه اجرایی است اما وقتی فردی وعده‌هایی را می‌دهد که عملاً در حوزه مسئولیتش قرار ندارد و یا اقدامات نمادین و نمایشی می‌کند یعنی برای تصاحب این سمت شایستگی ندارد.

یاوری از مردم خواست فضای تبلیغاتی را به عنوان یک معیار برای سنجش و پیش بینی عملکرد این افراد بسنجند و اجازه ندهد افرادی وارد مجلس شوند که در نهایت سودی برای حوزه انتخابی ندارند.

 

وی گفت: نماینده‌هایی که در چهار سال گذشته خبری از حضور آنها در حوزه انتخابی نبود و در چند ماه مانده به انتخابات تک اک پروژه‌های اجرا شده در سالهای گذشته را به نام خود گره می‌زنند و حضورشان را در حوزه‌های انتخابیه پر رنگ کرده‌اند عملاً باید از سوی رای دهندگان مورد نقد جدی قرار گیرند.

این کارشناس سیاسی گفت: مردم باید به فردی رای دهند که برای خدمت به مردم به مجلس برود و پیشینه و کارنامه مشخصی در راستای خدمت رسانی به مردم داشته باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار