کد خبر: ۴۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر به دنبال رفع موانع کشور هستیم راهی جز توجه به آموزش و پرورش و مدرسه وجود ندارد.

به گزارش آرانیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در در نوزدهمین کنگره پرسش مهر که صبح امرور در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در مقاطعی قرار داریم که با تنگناهای جدیدی مواجه هستیم و اگر به دنبال رفع موانع کشور هستیم راهی جز توجه به آموزش و پرورش و مدرسه وجود ندارد و تنها راه توسعه کشور و رهایی از بیماری‌های مزمن کشور توجه به این نهاد است.

وی ادامه داد: نقش سرمایه انسانی در کشور بر کسی پوشیده نیست. سرمایه انسانی می‌تواند سرمایه‌های دیگر کشور را توسعه دهد و قادر است سایر سرمایه‌ها را به حرکت در آورد. اولین و مهم‌ترین موضوعی که نباید با محدودیت به آن نگاه کنیم آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: مسیر توسعه از آموزش و پرورش می‌گذرد. مقام معظم رهبری فرمودند که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش نباید نادیده گرفته شود و ده‌ها برابر سرمایه گذاری در این نهاد نتیجه عایدمان می‌شود.

جهانگیری افزود: اکنون در دورانی به سر می بریم که علم بشر به سرعت دچار تغییرات می‌شود، فناوری‌های جدید وشرایط جدیدی بر اساس تغییرات ایجاد می‌شود و آموزش و پرورش با تغییرات ساده پاسخگوی این نیازها نیست. آموزش و پرورشی که انسان‌های نقاد، پرسشگر و مشارکت پذیر تحویل جامعه دهد امروز با تنگناهای بسیاری روبه رو است و از جمله این تنگناها مسائل ساختاری، فکری، اقتصادی فکری است.

دغدغه مالی معلمان باید رفع شود / ‏توجه‬فرهنگیان به شرایط بودجه‌ای کشور

وی در ادامه بیان کرد: برای تغییرات در آموزش و پرورش نیازمند معلم هستیم، ما باید دغدغه مالی آنها را رفع کنیم و زندگی شرافتمندانه برای آنها رقم بزنیم. از ۶ سالی که دولت جدید روی کارآمد، ۴ سال آن را در تحریم بودیم اما به دنیا نشان دادیم ایران می‌تواند با قدرت‌های بزرگ بنشیند و یا گفتگو و تعامل داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به برجام گفت: برجام در شرایطی شکل گرفت که شش قطعنامه شورای امنیت تصویب شده بود و هنر دیپلماسی ایرانی‌ها این بود که در نبرد دیپلماسی به توافقی برسند. اما در نهایت آمریکا کار غیر اخلاقی و خلاف حقوق بین الملل انجام داد. اگر قرار باشد برجام نباشد ما نیز برخی از تعهدات را کنار گذاشتیم؛ مثلاً بیش از ۳۰۰ کیلو اورانیم را نگه داشتیم و درصد غنی سازی را بیش از تعهد برجام داریم و این کار به این دلیل است که دنیا بداند با یک کشور ناتوان روبه رو نیست.

جهانگیری با اشاره به اینکه هیچ تحریمی طبق برجام نباید وجود داشته باشد، گفت: بازگشت به برجام کار ساده ای است اما اروپایی‌ها باید به آمریکا بگویند از تحریم‌های ظالمانه دست بردارند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای حسینی و همکاران ایشان باید فرهنگیان را در جریان شرایط بودجه‌ای کشور قرار دهند. اینکه یک سوم بودجه ما اکنون از در آمدهای نفتی است و دنیا می‌خواهد این درآمد را به صفر برساند. در چنین شرایط محدودیت بودجه‌ای، تلاش کردیم بودجه آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهیم و از سال ۸۲ تا الان بودجه این نهاد سه برابر شده است. دولت آنچه در توان داشته برای آموزش و پرورش گذاشته است.

جهانگیری گفت: هدف دولت در سال ۹۸ صرفه جویی در هزینه هاست. بودجه مصوب ۶۰ هزار میلیارد کم می‌شود و این موضوع روی همه دستگاه‌ها اثرگذار است که البته امیدواریم تأثیر آن در آموزش و پرورش کمتر باشد.

وی بیان کرد: کارکرد مهم دیگر آموزش و پرورش به سوال رئیس جمهور مبنی بر مهارت آموزی بر می‌گردد که فارغ التحصیل آموزش و پرورش و دانشگاه ما بعد از دانش آموختگی باید قادر به انجام مهارتی باشد و این مساله برای تعالی انسان ضرورت دارد. راه اصلاح جامعه درست کردن مسیر نقد است و باید کاری کنیم تفکر انتقادی در جامعه توسعه یابد و توانایی مقابله با هیجانات نیز آموخته شود چرا که گاهی در شرایط حساس، بروز هیجانات با آسیب همراه می‌شود،. از همین رو مهارت هم زیستی با دیگران را باید بیاموزیم.

جهانگیری با تاکید بر مهارت کسب و کار تصریح کرد: آموزش و پرورش باید تحلیلی از تحولات در کسب و کار داشته باشد و متناسب با آن فعالیت کند، اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتالی حرکت می‌کند و کارآفرین موفق فعلی متکی به مغزش است.

وی بیان کرد: به عنوان کسی که هشت سال وزیر صنعت بودم، هفته گذشته با کار آفرینان در عرصه کسب و کارهای نو جلسه داشتم که افرادی بودند کهبا سرمایه‌های اندک کار را شروع کرده بودند و امروز گاه برای بیش از هزار نفر ایجاد اشتغال کرده بودند.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان گفت: انجام چنین کسب و کاری برای شما بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه میسر است، البته شورای عالی کسب و کار مهارتی تشکیل دادیم و وزرای علوم و آموزش و پرورش عضو آن هستند و از همه دستگاه‌های کشور برای انجام بهتر کسب و کار کمک می‌گیریم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار