کد خبر: ۴۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به همتای انگلیسی خود تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران تحت هر شرایطی به صادرات نفت خود ادامه خواهد داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز شنبه در تماسی تلفنی همتای انگلیسی‌اش «جرمی هانت» با وی ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های نفتی آمریکا، گفت: «جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد».

ظریف با اشاره به مقصد قانونی نفتکش گریس‌ــ1 در شرق مدیترانه افزود: «اتحادیه اروپا که همواره مخالف  اعمال فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا بوده است نمی‌تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می‌بایست سریعاً نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به‌عمل آورد.».

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص نازنین زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی که به‌دلیل جرایم امنیتی در ایران دستگیر شده‌اند، خطاب به همتای انگلیسی خود گفت: «دستگیری و محاکمه این افراد بر اساس روالهای کاملاً قانونی صورت گرفته است و از دولت انگلیس انتظار می‌رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگزارد».

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این گفتگوی تلفنی با تأکید بر حق ایران بر صادرات نفت خود، و با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه، اظهار امیدواری کرد که نتایج بررسی‌های حقوقی و قضایی در جبل الطارق موجب رهاسازی هرچه زودتر نفتکش گریس‌ــ1 شود.

روز پنج‌شنبه 13 تیر ابرنفتکش گریس‌ــ1 که 2.1 میلیون بشکه نفت خام ایران را حمل می‌کرد، به‌هنگام عبور از آب‌های جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شد. ساعاتی پس از انتشار خبر توقیف این نفتکش، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله سفیر این کشور را به‌منظور اعتراض احضار کرد.

بیشتر بخوانید

رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان احضار سفیر انگلستان تأکید کرد اقدام انگلیس در توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران معادل «راهزنی دریایی» است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار