کد خبر: ۴۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
اگر خبر نقض مجدد حریم هوایی ایران توسط یک هواپیمای آمریکایی صحت داشته باشد، یا دولت کشورمان باید با زبان دیپلماسی آمریکایی‌ها را سر جایشان بنشاند، یا این‌که جمهوری اسلامی زبان‌های دیگری هم بلد است.

هواپیمای ریوت‌جوینت آمریکا - نمایه

به گزارش آرانیوز، روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیر ۹۸ (۴ جولای ۲۰۱۹) مطابق سنت هر ساله، مراسم سالگرد صدور «بیانیه استقلال» و خارج شدن آمریکا از زیر سلطه نظام پادشاهی بریتانیا در سال ۱۷۷۶ موسوم به مراسم «روز استقلال» در این کشور برگزار شد. این روز که روز ملی ایالات متحده نیز هست، در سراسر آمریکا تعطیل رسمی است و یکی از مشخصه‌های آن آتش‌بازی و فشفشه‌بازی و نورافشانی گسترده در آسمان این کشور است. (اگر عبارت «Fourth of July» را در گوگل جست‌وجو کنید، برای چند ثانیه صفحه جست‌وجوی گوگل فشفشه‌باران می‌شود.) با این حال، به نظر می‌رسد دولت ترامپ امسال در سالگرد استقلال ایالات متحده به دنبال یک آتش‌بازی گسترده‌تر هم بوده است.

 

سخنرانی ترامپ زیر باران و پشت شیشه ضدگلوله در مراسم روز استقلال آمریکا (+)

 

پایگاه اینترنتی «مون آو آلاباما» (Moon of Alabama، به معنای «ماهِ آلاباما»)، یکی از رسانه‌های آمریکایی است که اگرچه ممکن است برای شما شناخته‌شده نباشد، اما در محافل [۱] رسانه‌ای جایگزین [۲] کاملاً شناخته‌شده است. این پایگاه خبری روز چهارشنبه مصادف با شب جشن استقلال آمریکا از اقدامِ به شدت تحریک‌آمیز واشینگتن در نقض مجدد حریم هوایی ایران بعد از سقوط پهپاد RQ-۴ «گلوبال‌هاوک» این کشور توسط پدافند سپاه پاسداران ایران حدود دو هفته قبل خبر داد. عنوان گزارش «مون آو آلاباما» از این قرار است: «آمریکا شب قبل از رژه ۴ جولای تلاش کرد ایران را به سرنگونی یک هواپیمای آمریکایی دیگر تحریک کند [۳] ». در ادامه، به جزئیات این گزارش خواهیم پرداخت.

 


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های پایگاه‌های خبری و تحلیلی غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


 

«آتش‌بازی» ترامپ در سالگرد استقلال آمریکا و حمله به پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر

«مون آو آلاباما» گزارش خود را با پیوند زدن روز استقلال آمریکا و همچنین سالگرد حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در تاریخ ۳ جولای ۱۹۸۸ (۱۲ تیر ۱۳۶۷) این‌گونه آغاز می‌کند:

امروز [۳ جولای ۲۰۱۹] یک هواپیمای شناسایی سرنشین‌دار آمریکایی در اقدامی به‌وضوح تحریک‌آمیز وارد حریم هوایی ایران شد تا این کشور را تحریک به سرنگونی خود کند. چنین اتفاقی می‌توانست این فرصت را به ترامپ بدهد که آتش‌بازی ویژه‌ای به مناسب ۴ جولای به مردم آمریکا هدیه کند. همچنین ۳ جولای ۱۹۸۸، رزم‌ناو «یواس‌اس وینسنس» مسلح به موشک‌های هدایت‌شونده هواپیمای مسافربری ایرانی پرواز ۶۵۵ را با ۲۹۰ سرنشین سرنگون کرده بود. آمریکا ادعا می‌کرد که فرستنده رادیویی این هواپیما داشته کد شناسایی یک هواپیمای نظامی ایرانی را ارسال می‌کرده، به نظر می‌رسیده که هواپیما دارد به وینسنس حمله می‌کند، ناو آمریکایی ۱۲ بار به هواپیما هشدار داده، و هواپیمای ایران در زمان رخ دادن حادثه بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرده است. خدمه ناو وینسنس برای کشتن غیرنظامیان ایران مدال هم گرفتند.

این پایگاه آمریکایی ادامه می‌دهد: «تحقیقات نشان داده [۴] که همه این ادعاها دروغ هستند [۵]. شلیک به هواپیما تعمدی بود. ایران هم در دیوان بین‌المللی دادگستری [موسوم به «دیوان لاهه»] از آمریکا شکایت کرد. این پرونده سال ۱۹۹۶ زمانی بسته شد که آمریکا موافقت کرد تا هم عذرخواهی کند و هم ۶۱/۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان پرداخت نماید.» این در حالی است که آمریکا تا امروز هرگز مسئولیت این جنایت را به عهده نگرفته و بابت آن از ایران عذرخواهی نکرده است.

 

هواپیمای جاسوسی الکترونیک RC-۱۳۵V «ریوت‌جوینت» ساخت بوئینگ و متعلق به نیروی هوایی آمریکا (+)

 

از پهپاد گلوبال‌هاوک تا هواپیمای «ریوِت‌جوینت»

گزارش سپس به سراغ موضوع سرنگونی پهپاد آمریکایی در آخرین روزهای خردادماه ۹۸ می‌رود و در این‌باره یادآور می‌شود:

۲۰ ژوئن یک پهپاد شناسایی بزرگ آمریکایی، با همراهی یک هواپیمای نظامی و حامل سرنشین، وارد حریم هوایی ایران در شرق تنگه هرمز شد. ایران هواپیمای بدون‌سرنشین را سرنگون کرد [۶] . آمریکا تهدید کرد که به خاطر این حادثه به ایران حمله می‌کند، اما ترامپ به این تهدید عمل نکرد [۷] . گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر این‌که برخی افراد در کاخ سفید شک دارند «فرماندهی مرکزی» آمریکا [موسوم به «سِنتکام»] (مقر فرماندهی نظامی ایالات متحده در خاورمیانه) درباره این حادثه واقعیت را به طور کامل به دولت گفته باشد. دو روز قبل از وقوع حادثه برای پهپاد آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ و مدیر سابق سی‌آی‌ای، گفت‌وگوهای غیرعادی‌ای با سنتکام داشت [۸] . همین گفت‌وگوها این نظریه را به وجود آورد که شاید این حادثه به منظور تحریک ایران به سرنگونی پهپاد و در نتیجه افزایش فشار به ترامپ برای جنگ با ایران طراحی شده باشد.

 

 
 
 
ادعای خنده‌دار ترامپ: اگر حمله می‌کردیم ۱۵۰ ایرانی کشته می‌شدند؛ گفتم حمله نکنند [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های کمپانی سازنده گلوبال‌هاوک درباره جنگ با ایران

›› ایران تنها شکارچی گلوبال‌هاوک/ ۱۰ پهپاد دیگر آمریکا را هم بزنیم، جنگ نمی‌شود

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟

 

«مون آو آلاباما» می‌نویسد حتی اگر در مورد هدف تحریک‌آمیز آمریکا از پرواز پهپاد این کشور در حریم هوایی ایران هم تردیدی وجود داشته باشد، «درباره مورد امروز [و ورود یک هواپیمای سرنشین‌دار به حریم هوایی ایران] هیچ شکی وجود ندارد: ارتش آمریکا بدون‌تردید تلاش کرد تا ایران را به سرنگون کردن یکی دیگر از هواپیماهایش تحریک کند.» این پایگاه آمریکایی به یک پیام توئیتری توسط کاربری به نام «مانو گومز» (که به نظر می‌رسد کارشناس حوزه هوانوردی باشد) و طبق اطلاعات پایگاه اینترنتی «فلایت‌رادار۲۴ [۹] » اشاره می‌کند که از ورود یک فروند هواپیمایRC-۱۳۵V Rivet Joint («ریوِت‌جوینت») ساخت کمپانی بوئینگ و متعلق به نیروی هوایی ارتش آمریکا به حریم هوایی ایران خبر می‌دهد [۱۰] . هواپیمای RC-۱۳۵V ریوت‌جوینت یک هواپیمای جاسوسی الکترونیک است که در عملیات‌های متعدد طی حدود سه دهه گذشته (از جمله در دو جنگ عراق) مورد استفاده نیروی هوایی آمریکا قرار گرفته است.

 

توئیت «مانو گومز» درباره نقض حریم هوایی ایران توسط هواپیمای ریوت‌جوینت آمریکا (+)

 

جعل هویت رویت‌جوینت آمریکایی

پایگاه خبری «مون آو آلاباما» توضیح می‌دهد:

این هواپیما برفراز جزایر «ابوموسی» و «سیری» در خلیج فارس پرواز کرد که بخشی از قلمرو و حریم هوایی ایران هستند. ریوت‌جوینت همچنین به دروغ با ارسال سیگنال خودش را یک هواپیمای ایرانی معرفی می‌کرد. فرستنده رادیویی هوایی این هواپیمای جاسوسی آمریکا روی کدی تنظیم شده بود که متعلق به ایران است. سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو - ICAO) آدرس‌های ۲۴ بیتی‌ای را تعریف کرده است که نوع هواپیما و کشور ثبت‌کننده آن را شناسایی می‌کنند [۱۱] . کدهای ۲۴ بیتی متعلق به هواپیماهای ثبت‌شده ایران با شناسه کشوری ۰۰۱۱ ۰۱۱۱ [صفر یک یک یک - صفر صفر یک یک] آغاز می‌شوند که در دستگاه اعداد پایه (شانزده‌شانزدهی) به صورت ۷۳ [هفت سه] نوشته می‌شود. صفحه‌ای که مانو گومز از وب‌سایت فلایت‌رادار استخراج کرده است، کدهای فرستنده‌ای را که این هواپیمای آمریکایی در «مُد اس» (S-Mode) ارسال می‌کرده به صورت یک عدد شش رقمی در دستگاه اعداد پایه نشان می‌دهد.

 

عکسی که گومز در توئیت خود استفاده کرده و جعل هویت و مسیر پروازی هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز جزایر سیری و ابوموسی را نشان می‌دهد (+)

 

گزارش در ادامه تصریح می‌کند: «استفاده ریوت‌جوینت از کدی که این هواپیما را یک هواپیمای ایرانی معرفی می‌کند، اشتباهی نبوده، بلکه کاملاً تعمدی بوده است.» «مون آو آلاباما» سپس به پیام توئیتری «استفان واتکینز» مشاور حوزه فناوری اطلاعات و کارشناس امور دریانوردی و هوانوردی مستقر در کانادا [۱۲] اشاره می‌کند. واتکینز در پاسخ به پیام گومز نوشته است:

آن‌چه که نیروی هوایی آمریکا دارد انجام می‌دهد از جهات زیادی اشتباه است که این اشکالات تقریباً کاملاً از دید ناظران عادی پنهان هستند.

۱) RC-۱۳۵ شماره [کد] منحصربه‌فرد فرستنده خود را به ۷۳۰۰۰۰ (دستگاه اعداد پایه) تغییر داده است که کد مختص ایران است. بنابراین، نیروی هوایی آمریکا دارد خودش را جای یک هواپیمای ایرانی جا می‌زند [۱۳] .

۲) همان‌طور که [مانو گومز] هم اشاره کرد، این کار اتفاقی نیست؛ نیروی هوایی آمریکا همین کار را با کدهای ونزوئلا هم در نزدیکی سواحل این کشور انجام داده است. هواپیماهای شناسایی آمریکا اقدام به تقلید از کد کشورهایی می‌کنند که در حال جاسوسی از آن‌ها هستند، و به این ترتیب پروازهای مسافری در آینده را به خطر می‌اندازند [۱۴] .

۳) من منتظرم کسی به من بگوید که این یک عملیات «امنیت عملیاتی» [و برای جلوگیری از افشای عملیات جاسوسی] بوده است. [در آن صورت من پاسخ خواهم داد که] واضح است که چنین چیزی نیست، چون حتی شهروندان اسپانیایی و کانادایی [که فاصله جغرافیایی زیادی از این عملیات دارند] هم در حالی که پیژامه به تن دارند [و از درون خانه‌هایشان، به سادگی] این عملیات را کشف کرده‌اند. ایرانی‌ها مثل روز روشن این عملیات‌ها را می‌بینند؛ آمریکایی‌ها تنها دارند فعالیت‌هایشان را از افکار عمومی آمریکا (و دنیا) مخفی می‌کنند [۱۵] .

۴) تناقض تراژیک: ۳ جولای ۱۹۸۸ یواس‌اس وینسنس هواپیمای پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر را سرنگون کرد. دروغ‌هایی که پس از این اتفاق گفتند، این روایت را به خورد رأی‌دهندگان آمریکایی را داد که هواپیمای ایرانی داشته از کد فرستنده یک جت نیروی هوایی این کشور استفاده می‌کرده است. اصلاً؛ تحقیقات رسمی هم این دروغ را افشا کرد [۱۶] .

۵) [ممکن است کسی بگوید:] «اما این یک عملیات شناسایی فوق‌محرمانه بوده است!» [واقعیت این است که] انگلیس، آمریکا و بسیاری از کشورهای حوزه بالتیک هر روز در نزدیکی کالینینگراد عملیات شناسایی انجام می‌دهند. آن‌ها مرتباً/همیشه فرستنده‌های خود را روشن می‌گذارند و هویت/نوع هواپیمای خود را به‌درستی نمایش می‌دهند [۱۷] .

چرا این کشورها چنین کاری می‌کنند؟ برای این‌که قصد خود [یعنی جمع‌آوری اطلاعات] را به‌وضوح به نیروهای نظامی روس منتقل کنند، و [توسط روس‌ها] سرنگون نشوند. این کار عادی و غیرتهدیدآمیز است. جعل هویت هواپیما و خاموش کردن فرستنده اهداف شما را به طور واضح به ایرانی‌ها منتقل نمی‌کند، مگر آن‌که هدف شما جنگ باشد [۱۸] .

 

اولین توئیت «استفان واتکینز» درباره جعل هویت و تعرض هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران (+)

 

جزئیات نقض حریم هوایی ایران توسط هواپیمای جاسوسی آمریکا

پایگاه آمریکایی «مون آو آلاباما» درباره مسیری که هواپیمای جاسوسی RC-۱۳۵V ریوت‌جوینت آمریکایی طی کرده و همچنین درباره دو جزیره سیری و ابوموسی می‌نویسد:

مسیر هواپیما نشان می‌دهد که از سمت غرب و شمال غرب، احتمالاً کویت، آمده و مستقیماً بر فراز جزایر سیری و ابوموسی پرواز کرده است. سپس بلافاصله دور زده و یک بار دیگر از روی هر دو جزیره عبور نموده است. جزیره سیری میزبان یک سکوی نفتی است که ۱۸ آوریل ۱۹۸۸ [در جریان جنگ عراق با ایران] توسط نیروی دریایی آمریکا از بین رفت. این جزیره همچنین دارای یک باند فرود و چندین تأسیسات نفتی و گازی است. ابوموسی یک جزیره مسکونی ۱۲/۸ کیلومتر مربعی در نزدیکی ورودی تنگه هرمز است. این جزیره هم مانند سیری، قلمرو ایران است و این کشور در آن نیروی نظامی مستقر کرده است. ایرانی‌ها پدافندهای هوایی قدرتمندی دارند که به راحتی می‌توانند هواپیمای ریوت‌جوینت را هدف قرار دهند. ابوموسی «دژ» ایران است که تنگه هرمز و بخش اعظم ترافیک در غرب آن را کنترل می‌کند. اهمیت استراتژیک این جزیره بسیار زیاد است.

 

 
 
 
توضیحات سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران درباره پدافند مستقر در جزیره ابوموسی (+)

 

در ادامه گزارش می‌خوانیم:

پس از آن‌که ایران پهپاد آمریکا را سرنگون کرد، وزیر خارجه این کشور، نقشه‌هایی را منتشر کرد که مسیر پروازی این هواپیمای بدون‌سرنشین و مرزهای حریم هوایی ایران را نشان می‌داد. واضح است که هواپیمای آمریکایی [ریوت‌جوینت] امروز [۱۲ تیر] وارد این حریم شده است. صبح امروز، هواپیمای جاسوسی آمریکا تعمداً وارد حریم هوایی ایران شد و با ارسال یک کد جعلی نشان داد که اهداف خصمانه‌ای دارد. این اتفاق در سی‌ویکمین سالگرد [حمله ناو وینسنس به] پرواز ۶۵۵ [ایران‌ایر] اتفاق افتاد، در حالی که ارتش ایران تقریباً قطعاً هنوز هم مایل به گرفتن انتقام آن قتل‌عام هست. بنابراین این یک اقدام به شدت تحریک‌آمیز بود که احتمالاً هدف از آن ترغیب ایران به سرنگون کردن هواپیمای آمریکا بوده است.

 

هدف قرار دادن هواپیمای جاسوسی آمریکا برای پدافند ایران کار دشواری نبوده، اما تصمیم به انجام این کار عمداً گرفته نشده است (+)

 

تهدید ترامپ به حمله هسته‌ای؟

«مون آو آلاباما» در بخشی از گزارش خود بخشی از توئیت تهدیدآمیز ترامپ درباره حمله ایران به پهپاد آمریکا را یادآوری می‌کند: «هرگونه حمله‌ای توسط ایران علیه هر چیزِ آمریکایی، با نیرویی عظیم و تحمل‌ناپذیر مواجه خواهد شد. در برخی موارد، تحمل‌ناپذیر به معنای ویرانی خواهد بود. دیگر خبری از جان کری و اوباما نیست! [۱۹] » این پایگاه آمریکایی معتقد است که این توئیت ترامپ گمانه‌زنی‌هایی [۲۰] را درباره احتمال اقدام هسته‌ای آمریکا علیه ایران را به وجود آورده است. این گزارش در ادامه سناریوی حمله آمریکا به جزیره ابوموسی را به عنوان فرضیه مطرح می‌کند.

 

بعید است ترامپ تصمیم به حمله به ایران گرفته باشد، اما این اقدام مهم را به هدف قرار دادن یک هواپیمای جاسوسی گره بزند (+)

 

البته «مون آو آلاباما» همه این مقدمه‌چینی‌ها و سناریوسازی‌ها را برای دو هدف خاص ارائه داده است: اول طرح این سؤال که چه کسی ممکن است پشت این ماجرا باشد و دوم قدردانی از ایران بابت خویشتن‌داری‌اش:

آدم نمی‌داند چه کسی یک چنین نقشه شرورانه‌ای را کشیده است. آیا کار شومَن [و بازیگر] اصلی، یعنی خود ترامپ، بوده؟ آیا به همین دلیل بود که با این همه عجله به ارتش دستور داد تا به رژه مراسم ۴ جولای بپیوندد؟ یا کار جان بولتون بوده؟ یا مایک پمپئویی که می‌گوید: «دروغ می‌گفتیم، تقلب می‌کردیم، و دزدی می‌کردیم»؟ [اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد زمان حضورش در سی‌آی‌ای.] یا کار یک کوتوله‌ای در سی‌آی‌ای یا سنتکام بوده؟ هر کس که این نقشه را طراحی کرده، و آن‌هایی که اجازه داده‌اند این اتفاق بیفتد، اکنون ناامید خواهند شد، چون واضح است که ایران در دام آن‌ها نیفتاده است. دنیا یک «تشکر» بزرگ به مسئولان پدافند هوایی ایران در جزیره ابوموسی به خاطر [خویشتن‌داری و] رفتار منضبط‌شان بدهکار است.

 

 
 
 
اظهارات وزیر خارجه آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای درباره دوره حضورش در آژانس جاسوسی آمریکا[دانلود]
 

اگر آمریکا زبان دیپلماسی نمی‌فهمد جمهوری اسلامی زبان‌های دیگر هم بلد است

اطلاعات گزارش فوق در مورد نقض حریم هوایی ایران توسط هواپیمای ریوت‌جوینت آمریکا مطمئناً ارزش راستی‌آزمایی را دارد (اگر این کار تا الآن انجام نشده باشد)، اما گمانه‌زنی‌های «مون آو آلاباما» دست‌کم درباره یک مسئله با واقعیت فاصله دارد؛ این‌که آمریکا ممکن است به ایران یا قلمروی جمهوری اسلامی در خلیج فارس حمله نظامی کند. واقعیت این است که این اتفاق حتی اگر ایران اقدام به سرنگونی پهپادها یا هواپیماهای سرنشین‌دار آمریکایی هم کند، باز هم رخ نخواهد داد (جزئیات بیش‌تر). دلیل اول اشتباه «مون آو آلاباما» آن است که این پایگاه آمریکایی بر اساس یکی از توئیت‌های ترامپ به گمانه‌زنی درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران پرداخته است، در حالی که عموماً صحبت‌های شفاهی، بیانیه‌های کتبی و حتی سیاست‌های تدوین‌شده ترامپ هم هیچ معنای خاصی ندارد، چه برسد به توئیت‌های وقت و بی‌وقت رئیس‌جمهور آمریکا که در فضای داخل آمریکا و همچنین فضای سیاسی بین‌الملل شهرت خاصی به بی‌ارزشی پیدا کرده‌اند.

 

ترامپ بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی هم ابتدا واکنش شدیدی در توئیتر نشان داد: «ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شد!» (+)

 

با این حال، خودداری آمریکا از ورود به جنگ یا حتی درگیری محدود نظامی با ایران دلایل مهم دیگری دارد که مشرق پیش‌تر مفصلاً آن‌ها را توضیح داده است. در این‌باره می‌توانید گزارش‌های زیر را بخوانید:

◄ آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

◄ آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

◄ پیامدهای جنگ با ایران برای ترامپ، آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟

 

و اما نکته آخر درباره تجاوز هواپیماهای آمریکایی به حریم هوایی ایران: جان بولتون که به جنگ‌طلبی و ایران‌هراسی شهرت دارد و به طور خاص در میان سیاستمداران آمریکایی آخرین کسی است که از او انتظار «خویشتن‌داری» درباره ایران می‌رود، بعد از حمله پدافند بومی جمهوری اسلامی به پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکایی و عجز آمریکا از پاسخ نظامی به تهران، گفته بود: ایرانی‌ها نباید «احتیاط و ملاحظه‌گری آمریکا را با ضعف اشتباه بگیرند [۲۲] .» البته کار دیگری هم از دست بولتون برنمی‌آمد و این اظهارات که در نشست خبری در بیت‌المقدس و در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ایراد می‌شدند، شاید تنها راه مشاور امنیت ملی ترامپ برای تأکید روی تداوم دشمنی‌اش با ایران در مقابل میزبانش بدون اعتراف به ناتوانی کشورش از اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی بودند.

 

«جان بولتون» (چپ) مشاور امنیت ملی ترامپ در دیدار با نتانیاهو گفت ایران نباید خودداری آمریکا از واکنش نظامی به سرنگونی پهپادش را به حساب ضعف واشینگتن بگذارد (+)

 

با وجود این، این آمریکایی‌ها هستند که باید بدانند دست ایران در هدف قرار دادن نه تنها پهپادها و هواپیماهای سرنشین‌دار بلکه تمامی نیروها و منافع آمریکایی در منطقه کاملاً باز است و مقامات نظامی و غیرنظامی ایران به خوبی می‌دانند که واشینگتن تحت هیچ شرایطی توانایی واکنش نظامی به تهران را ندارد، مگر به قیمت نابودی رژیم صهیونیستی و تمامی آن‌چه که برای آمریکا در خاورمیانه ارزش دارد. بنابراین در صورتی که اثبات شود هواپیمای RC-۱۳۵V ریوت‌جوینت آمریکا یا اصلاً به قول خود ترامپ هر «چیزِ آمریکایی» به حریم زمینی، دریایی یا هوایی جمهوری اسلامی تجاوز کرده است، حتماً مقامات دولت ایران به آمریکایی‌ها این پیام را خواهند داد که «واشینگتن نباید خویشتن‌داری ایران را به حساب ناتوانی تهران از واکنش مستقیم نظامی به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا بگذارد.» بدیهی است که آمریکایی‌ها باید بدانند اگر دولت ترامپ زبان دیپلماسی را نمی‌فهمد، ایران زبان‌های دیگر را هم بلد است؛ و اگر واشینگتن واقعاً دچار توهم «ضعف نظامی ایران» شده است، شکستن این توهم برای ایران صرفاً یک موشک دیگر خرج خواهد داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار